Velkommen til

Welcome to

TEGNESERIEMUSEET I DANMARK

THE COMICS MUSEUM
IN DENMARK

TEGNESERIEKULTUR

Home

Emneindex

Butik

Tegneseriemuseet DK

Postbox

Fra museets Arkiv

Redaktør

Wall of Fame

Museet
2010

Museumstjeneste

Divus' museum

Tegneseriehistorie DK

Tegneseriefotos DK

Biografier DK

Galleri DK

-

Tegneseriepuljen

wpe2F.jpg (8569 bytes)

 Film & tegneserier

Tegneseriemuseer

 

Bemærk: Dette websted opdateres ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.

 

Udstillinger
produceret af Tegneseriemuseet

Exhibitions
produced by
The Comics Museum



    Udstillinger 2010
Udstillinger 2009 Udstillinger 2008 Udstillinger 2007
Udstillinger 2006 Udstillinger 2005 Udstillinger 2004
Udstillinger 2003 Udstillinger 2002 Udstillinger 2001


Sæsonerne 1999 og 2000 kunne disse to særudstillinger opleves i Tegneseriemuseet:

wpeED.jpg (5979 bytes)

1949
1. marts
1999

50 år
i Danmark

  1938 - 1963: SKIPPER SKRÆK
&
  1949 – 1955:
KONG
KYLIE

wpe2C1.jpg (7520 bytes)


DEN DANSKE TEGNESERIETRADITION
- et århundredes danske tegneserier
I takt med at opblomstringen af en stor gruppe talentfulde, danske tegneserieskabere, steg antallet af danskproducerede tegneserieudgivelser i 1980erne.
På tærsklen til det nye årtusinde leder en ny gruppe fortællelystne danske tegneseriskabere efter udgivere til deres tegneserier. De skal løfte arven efter årtiers bidragydere til den danske tegneserietradition. En tradition, der er lige så gammel som århundredet, og som primært har givet udtryk for dansk humor - repræsenteret ved bl.a. Røgind, Storm P., Ingvar, Hall, Philipsen, Mogensen, Werdelin og Gjørup.
I udstillingen Den danske tegneserietradition giver Anders Hjorth-Jørgensen fra Tegneseriemuseet i Danmark i seks kapitler et kalejdoskopisk signalement af denne rige tradition, som siden århundredskiftet har udfoldet sig indenfor humor-, adventure- og funny animal-genrerne i tegneserier som Fyrtårnet og Bivognen, Prins Pilfinger, Egene og Eventyrklubben, og som i de sidste par årtier har fået følgeskab af bl.a. Gnuff, Nofret, Rakkertøsen, Jernpotte, Rumvælling og Hypernauten.
Den danske tegneserietradition blev sat i produktion af Det Kulørte Bibliotek, som præsenterede den i september måned 1997.
Udstillingen som spænder over 32 illustrative plancher (70x100 cm) og
6 sætstykker (70x200 cm) med forklarende tekst kan lejes ved henvendelse til

wpe63.jpg (15222 bytes)

Det Kulørte Bibliotek
Krystalgade 15
1172 København K
Tlf. 33 73 60 12/33 73 60 13
Fax 33 73 60 20

I ANLEDNING AF ...
TEGNESERIENS 100 ÅR

flag.gif (12642 bytes)

I sommeren 1998 kunne udstillingen
I anledning af ... tegneseriens 100 år
opleves som den ene af Tegneseriemuseets
2 specialudstillinger. Men allerede i 1996 fulgte
denne pressemeddelelse udstillingen, som er
produceret af Tegneseriemuseet, på en turné
rundt på 10 danske folkebiblioteker:

I disse år er det 100 år siden, tegneserien, som vi kender den i dag, blev født i USA. Det kan de fleste enes om. Til gengæld hersker der nogen uenighed om fødselsdatoen. Nogle sætter den til den 5. maj 1895, hvor Richard Outcault's cartoonserie Down Hogan's Alley debuterede i New York World's søndagsudgave.
Andre sætter datoen til den 5. januar 1896, hvor samme serie under titlen Yellow Kid begyndte at optræde i farver.

wpe62.jpg (26659 bytes)

Til gengæld kan der ikke herske tvivl om, at den 25. oktober 1896 anvendte Yellow Kid for første gang billedforløb til at affyre en humoristisk pointe.
Det amerikanske postvæsen markerede tegneseriens 100 år på en helt anden dato, søndag den 1. oktober 1995, hvor 20 frimærker med motiver fra lige så mange mindeværdige amerikanske tegneserier blev udgivet officielt.
At udgivelsesdagen var sat til en søndag, var ikke tilfældigt, for tegneserierne var fra starten en søndagsfornøjelse.
De optrådte som hel- og halvsider i farvelagte, humoristiske tillæg til de amerikanske søndagsaviser - ofte 4 sider i samme format som avisen. Det blev et populært islæt i søndagsaviserne og et væsentligt argument for valg af avis.
Efterhånden som de fortsatte handlingsserier dukkede op måtte humorens repræsentanter dele pladsen i disse tillæg med heltmodige alvorsmænd. Da sidetallet samtidig blev udvidet til både 8 og 16 sider, og da tegneserierne i form af strips i starten af vort århundrede holdt sit indtog i hverdagsaviserne, betød det blot mere underholdning og fornøjelse til avislæseren.
Udstillingen I anledning af ... tegneseriens 100 år giver eksempler på de tegneserier, som har leveret motiver til de 20 frimærker. De fleste af dem har også sat deres præg på danske aviser og ugeblade, men udstillingen viser også enkelte serier, som på trods af kunstneriske og episke kvaliteter aldrig fandt vej til Danmark. Det kan undre, for selvom både Gasoline Alley og Toonerville Folks foregår i typisk amerikanske miljøer, er de næppe mere amerikanske i ideologi og indhold end Lille forældreløse Annie, Lille Mille, Klaus Kludder og Blondie, som alle har været publiceret i dansk oversættelse.
Ligeledes kan det undre, at en barok humorist som Rube Goldberg og eventyrlige, fantasifulde og humoristiske tegneseriemesterværker som Krazy Kat, Alley Oop og Little Nemo in Slumberland ikke straks ved deres fremkomst fandt vej til det land, som har fostrede H. C. Andersen og Storm P.
Men de, der blev oversat til dansk, kom til at sætte deres præg på de generationer, som var børn og unge i Danmark i første halvdel af dette århundrede. De blev en del af den ballast, man som voksen bragte med sig, og et væsentligt fundament for den tegneseriekultur, der har præget århundredets sidste halvdel. Ud over de allerede nævnte drejer det sig om Knold og Tot, Gyldenspjæt, Skipper Skræk, Dick Tracy, Jens Lyn, Li'l Abner, Terry og piraterne, Prins Valiant og Brenda Star.
For alle 20 tegneserier gælder det, at de har været med til at afstikke regler og retningslinier for det unge medium, som nu kan se tilbage på 100 års vidt forgrenet, nuanceret, ofte kritiseret og nedvurderet, men oftere elsket tegneserieproduktion!

wpe61.jpg (30534 bytes)

FRA DISNEYFILM
TIL TEGNESERIE

Siden tegnefilmhelten Mickey Mouse fik sin egen tegneserie i amerikanske aviser i 1930, er størsteparten af Walt Disney's filmsuccesser - både tegnefilm og realfilm - blevet genfortalt som tegneserier. Det kunne man opleve i den ene af Tegneseriemuseets 2 specialudstillinger i 1998, Fra Disney -tegnefilm til tegneseriehæfte.
Udstillingen strakte sig fra 1930'erne til i dag - fra de forskellige tegneserieudgaver af Snehvide og Pinocchio til 1990'emes Aladdin og Løvernes konge.Undervejs mødte man også tegneserieudgaver af Disney-film med "rigtige" skuespillere, bl.a. Sværdet og Rosen, En verdensomsejling under havet, Familien Robinson og Mary Poppins.
Walt Disney's film er ikke kun blevet til tegneserier. I hælene på de store tegnefilm følger i dag samlealbum, som kræver et større indgreb i børnenes lommepenge for

at blive fyldt ud med samlebilleder. I 1940'ern og 1950'eme lå sådanne billeder bl.a. i kaffesurrogatpakker fra Rich's, som ligeledes er repræsenteret i udstillingen. Det samme er lidt af den megen merchandise, som følger i hælene på Disney's filmsuccesser i form af figurer, postkort, plakater m.v. Disneyworld ligger nortmalt i Florida. I sommeren 1998 kunne en miniudgave imidlertid opleves på Tegneseriemuseet i Danmark.

DENGANG I 50'ERNE

I 1995 tog Tegneseriemuseets specialudstilling Dengang i 50erne... udgangspunkt i artiklen Atompigen & Co. fra Det Bedste oktober 1948. Her introducerede den amerikanske psykiater Frederic Wertham   tegneseriehetzen i Danmark  - en hetz, som nåede sit højdepunkt med Tørk Haxthausens bog Opdragelse til terror i 1955. Bogen, som han skrev på opfordring, byggede han over 4 af sine artikler fra dagbladet Politikens søndagstillæg Magasinet året før.
Hetzen er forlængst brændt ud, men selv om holdningen til tegneserierne i dag tilsyneladende er præget af velvilje og accept, møder man ikke sjældent hetzens spøgelse i dagens Danmark.
Tegneseriemuseets udstilling viser de holdninger og de tegneserier, som gav næring til hetzen igennem 1950erne.
Holdningerne, afstedkommet af uvidenhed og fordomme, trækker spor frem til 1990erne. Til gengæld har mange af de dengang ildesete tegneserier - og ikke mindst skrækserierne - nu opnået klassikerstatus med et utal af genudgivelser som resultat.

wpe5E.jpg (29497 bytes)


Links til
ANDRE UDSTILLINGER
PRODUCERET AF
TEGNESERIEMUSEET I DANMARK

Divus Madsen's Museum

Fra tegneserie til film

Frederik Brammings nisser

Tilsætning i tekst og billeder

Anders Hjorth-Jørgensen