|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
Udstillinger
produceret af Tegneseriemuseet |
Exhibitions
produced by
The Comics Museum |
Sæsonerne 1999 og 2000 kunne disse to
særudstillinger opleves i Tegneseriemuseet: |
|
1949
1. marts
1999
50 år
i Danmark |
|
1938 -
1963: SKIPPER SKRÆK
&
1949 1955: KONG
KYLIE |
|
DEN DANSKE
TEGNESERIETRADITION
- et århundredes danske tegneserier |
I takt med at opblomstringen af en stor
gruppe talentfulde, danske tegneserieskabere, steg antallet af danskproducerede
tegneserieudgivelser i 1980erne.
På tærsklen til det nye årtusinde leder en ny gruppe fortællelystne danske
tegneseriskabere efter udgivere til deres tegneserier. De skal løfte arven efter årtiers
bidragydere til den danske tegneserietradition. En tradition, der er lige så gammel som
århundredet, og som primært har givet udtryk for dansk humor - repræsenteret ved bl.a.
Røgind, Storm P., Ingvar, Hall, Philipsen, Mogensen, Werdelin
og Gjørup.
I udstillingen Den danske
tegneserietradition giver Anders
Hjorth-Jørgensen fra Tegneseriemuseet i Danmark i seks kapitler et kalejdoskopisk
signalement af denne rige tradition, som siden århundredskiftet har udfoldet sig indenfor
humor-, adventure- og funny animal-genrerne i tegneserier som Fyrtårnet og
Bivognen, Prins Pilfinger, Egene og Eventyrklubben,
og som i de sidste par årtier har fået følgeskab af bl.a. Gnuff, Nofret, Rakkertøsen, Jernpotte, Rumvælling og Hypernauten.
Den danske tegneserietradition blev sat i produktion af Det Kulørte
Bibliotek, som præsenterede den i september måned 1997.
Udstillingen som spænder over 32 illustrative plancher (70x100 cm) og
6 sætstykker (70x200 cm) med forklarende tekst kan lejes ved henvendelse til |
|
Det Kulørte
Bibliotek
Krystalgade 15
1172 København K
Tlf. 33 73 60 12/33 73 60 13
Fax 33 73 60 20 |
I
ANLEDNING AF ...
TEGNESERIENS 100 ÅR
I sommeren 1998 kunne udstillingen
I anledning af ... tegneseriens 100 år
opleves som den ene af Tegneseriemuseets
2 specialudstillinger. Men allerede i 1996 fulgte
denne pressemeddelelse udstillingen, som er
produceret af Tegneseriemuseet, på en turné
rundt på 10 danske folkebiblioteker:
I disse år er det 100 år siden, tegneserien, som vi
kender den i dag, blev født i USA. Det kan de fleste enes om. Til gengæld hersker der
nogen uenighed om fødselsdatoen. Nogle sætter den til den 5. maj 1895, hvor Richard
Outcault's cartoonserie Down Hogan's Alley debuterede i New York
World's søndagsudgave.
Andre sætter datoen til den 5. januar 1896, hvor samme serie under titlen Yellow
Kid begyndte at optræde i farver. |
|
Til gengæld kan der ikke herske tvivl om, at
den 25. oktober 1896 anvendte Yellow Kid for første gang billedforløb
til at affyre en humoristisk pointe.
Det amerikanske postvæsen markerede tegneseriens 100 år på en helt anden dato, søndag
den 1. oktober 1995, hvor 20 frimærker med
motiver fra lige så mange mindeværdige amerikanske tegneserier blev udgivet officielt.
At udgivelsesdagen var sat til en søndag, var ikke tilfældigt, for tegneserierne var fra
starten en søndagsfornøjelse.
De optrådte som hel- og halvsider i farvelagte, humoristiske tillæg til de amerikanske
søndagsaviser - ofte 4 sider i samme format som avisen. Det blev et populært islæt i
søndagsaviserne og et væsentligt argument for valg af avis.
Efterhånden som de fortsatte handlingsserier dukkede op måtte humorens repræsentanter
dele pladsen i disse tillæg med heltmodige alvorsmænd. Da sidetallet samtidig blev
udvidet til både 8 og 16 sider, og da tegneserierne i form af strips i starten af vort
århundrede holdt sit indtog i hverdagsaviserne, betød det blot mere underholdning og
fornøjelse til avislæseren.
Udstillingen I anledning af ... tegneseriens 100 år giver eksempler på de
tegneserier, som har leveret motiver til de 20 frimærker. De fleste af dem har også sat
deres præg på danske aviser og ugeblade, men udstillingen viser også enkelte serier,
som på trods af kunstneriske og episke kvaliteter aldrig fandt vej til Danmark. Det kan
undre, for selvom både Gasoline Alley og Toonerville Folks
foregår i typisk amerikanske miljøer, er de næppe mere amerikanske i ideologi og
indhold end Lille forældreløse Annie, Lille Mille, Klaus
Kludder og Blondie, som alle har været publiceret i dansk
oversættelse.
Ligeledes kan det undre, at en barok humorist som Rube Goldberg og eventyrlige,
fantasifulde og humoristiske tegneseriemesterværker som Krazy Kat, Alley
Oop og Little Nemo in Slumberland ikke straks ved deres
fremkomst fandt vej til det land, som har fostrede H. C. Andersen og Storm P.
Men de, der blev oversat til dansk, kom til at sætte deres præg på de generationer, som
var børn og unge i Danmark i første halvdel af dette århundrede. De blev en del af den
ballast, man som voksen bragte med sig, og et væsentligt fundament for den
tegneseriekultur, der har præget århundredets sidste halvdel. Ud over de allerede
nævnte drejer det sig om Knold og Tot, Gyldenspjæt, Skipper
Skræk, Dick Tracy, Jens Lyn, Li'l
Abner, Terry og piraterne, Prins Valiant og Brenda
Star.
For alle 20 tegneserier gælder det, at de har været med til at afstikke regler og
retningslinier for det unge medium, som nu kan se tilbage på 100 års vidt forgrenet,
nuanceret, ofte kritiseret og nedvurderet, men oftere elsket tegneserieproduktion! |
|
FRA
DISNEYFILM
TIL TEGNESERIE
Siden tegnefilmhelten Mickey Mouse fik sin
egen tegneserie i amerikanske aviser i 1930, er størsteparten af Walt Disney's
filmsuccesser - både tegnefilm og realfilm - blevet genfortalt som tegneserier. Det kunne
man opleve i den ene af Tegneseriemuseets 2 specialudstillinger i 1998, Fra Disney
-tegnefilm til tegneseriehæfte.
Udstillingen strakte sig fra 1930'erne til i dag - fra de forskellige tegneserieudgaver af
Snehvide og Pinocchio til 1990'emes Aladdin og Løvernes
konge.Undervejs mødte man også tegneserieudgaver af Disney-film med
"rigtige" skuespillere, bl.a. Sværdet og Rosen, En verdensomsejling
under havet, Familien Robinson og Mary Poppins.
Walt Disney's film er ikke kun blevet til tegneserier. I hælene på de store
tegnefilm følger i dag samlealbum, som kræver et større indgreb i børnenes lommepenge
for |
at blive fyldt ud med samlebilleder. I
1940'ern og 1950'eme lå sådanne billeder bl.a. i kaffesurrogatpakker fra Rich's, som
ligeledes er repræsenteret i udstillingen. Det samme er lidt af den megen merchandise,
som følger i hælene på Disney's filmsuccesser i form af figurer,
postkort, plakater m.v. Disneyworld ligger nortmalt i Florida. I sommeren 1998 kunne en
miniudgave imidlertid opleves på Tegneseriemuseet i Danmark. |
DENGANG
I 50'ERNE
I 1995 tog Tegneseriemuseets specialudstilling
Dengang i 50erne... udgangspunkt i artiklen Atompigen & Co.
fra Det Bedste oktober 1948. Her introducerede den amerikanske psykiater Frederic Wertham tegneseriehetzen
i Danmark - en hetz, som nåede sit højdepunkt med Tørk Haxthausens bog Opdragelse
til terror i 1955. Bogen, som han skrev på opfordring, byggede han over 4 af
sine artikler fra dagbladet Politikens søndagstillæg Magasinet
året før.
Hetzen er forlængst brændt ud, men selv om holdningen til tegneserierne i dag
tilsyneladende er præget af velvilje og accept, møder man ikke sjældent hetzens
spøgelse i dagens Danmark.
Tegneseriemuseets udstilling viser de holdninger og de tegneserier, som gav næring til
hetzen igennem 1950erne.
Holdningerne, afstedkommet af uvidenhed og fordomme, trækker spor frem til 1990erne. Til
gengæld har mange af de dengang ildesete tegneserier - og ikke mindst skrækserierne - nu
opnået klassikerstatus med et utal af genudgivelser som resultat. |
|
| |
|