|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
|
|
DANSKE
TEGNESERIESKABERE |
|
DANISH
COMICS ARTIST |
ORLA
KLAUSEN |
|
|
Orla Klausen blev født 11.4.1946 og
voksede op i Nørre Snede. I 1969 blev han færdiguddannet som folkeskolelærer og
arbejdede derefter som sådan i Nørreager.Samtidig har han stået for en række
velfortalte tegneserier med historiske temaer.I 1981 udgav forlaget Interpresse første
album af Orla Klausens tegneserieversion af Jeppe Aakjærs Jens Langkniv
- afsluttet med tredie del i 1982. Tiden er midten af 1600-tallet, hvor tyske lejetropper
huserede i Jylland og skabte usikre kår for bondebefolkningen - stßæßrkt hjulpet af
magtsyge og begærlige danske adelsmænd.Samme tema genfindes i Orla Klausens Rakkertøsen,
hvis første deli 1983 blev publiceret som føljeton i Seriemagasinet.
Også den udkom i 3 bind 1985-86 - men i farver i modsætning til Jens Langkniv.
I begge til fælde tager Orla Klausen den lille mands - bondens - parti og beretter dybt
engageret om de usle kår, som de herskende klasser placerer ham i, og som forståeligt
nok førte til lovløshed og mere eller mindre ustruktureret oprør. At det sker indenfor
rammerne af en spændende og underholdende historie, gør ikke oplevelsen mindre. I
slutningen af 1983 udgav Interpresse endnu et Klausen-album, Skjoldungerne.
Den blev egentlig tegnet mellem 1. og 2. bind af Jens Langkniv - produceret af Henning Kure med manuskript af Per Sanderhage. Selv om det her drejer sig
om den gode, gamle danske heltemyte, fornægter engagementet fra de to foregående sig dog
ikke. Myterne bringes ned på det såre menneskelige plan. Heltene fra mytologien bliver
til almindelige storbønder, som med hver en lille håndfuld krigere indbyrdes kæmper om
magten i datidens Danmark. Igen er der tale om almindelige mennesker, der indblandes i
eller forårsager et politisk spil - sat i gang og styret af magtsyge og begær. Men et
politisk spil, som ikke forløses i første bind.
Siden har der med jævne mellemrum været talt om, at "nu må vi vist også snart i
gang med fortsættelsen", som Henning Kure udtrykker det, men endnu er den ikke sat i
produktion.
I stedet har Orla Klausen i 1987 tegnet albummet Da Hans blev bange, som
bygger frit på folkeeventyret Hans der drog ud for at lære frygten at kende
og brdr. Grimms Gåsevogtersken ved brønden.
I 1988 startede Klausens Gøngehøvdingen - frit efter den danske
forfatter Carit Etlars romaner fra svenskekrigene omkring 1660 - i dagbladet B.T.
og udkom året efter som album. I 1993 afsluttedes serien med album 5.
Efter Gøngehøvdingen gik Orla Klausen i gang med albumserien De
begærlige, der ligesom de fleste af hans andre tegneserier foregår i de
1600-tals miljøer, som han efterhånden har siddende i håndleddet. Her lader han igen en
række spændende og indviklede intriger tage udgangspunkt landbefolkningens kår - og i
en gruppe udstødte, som man umiddelbart fatter sympati og interesse for. I 1997 udkom 3.
og sidste album.
Som sort/hvid tegneseriefortæller har Orla Klausen placeret sig blandt de bedste. Hans
miljøtegning er yderst præcis, detaljeret og troværdig - tiden er ramt lige på kornet,
som den nu må være, når der ligger omhyggelig research til grund for tegningerne. Man
tror på Orla Klausen, når han beskriver Danmarkshistorien.
Det gør man også, når der kommer farver på hans serier, som det har været tilfældet
siden Rakkertøsen udkom som album. Egentlig var Skjoldungerne
også planlagt som farveudgivelse, men udkom i sort/hvid. Derfor er det også sværere at
orientere sig i denne, end tilfældet var i Jens Langkniv.
Ligeledes tror man på Orla Klausens figurer. Specielt i Skjoldungerne
lever de i en let karikeret form deres individuelle liv, som får læseren til at engagere
sig i deres færden. Men også i Jens Langkniv, Rakkertøsen,
Hans og Gøngehøvdingen føler man, at man har med
levende mennesker at gøre.Første bind af Jens Langkniv var noget
vaklende og ufærdigt i streg og layout, men også det har Klausen fået til at fungere,
så han idag med sin lette streg og vekslen mellem detaljen og det bredt beskrivende
fastholder læseren fra først til sidst.
For at fuldstændiggøre billedet af Orla Klausen bør det nævnes, at han i hæftet Danske
Tegneserier i 1982 optrådte med en lille befriende SF-satire, og at han igennem
en årrække i 80erne har været leverandør af forsider og illustrationer til en lang
række danske børne- og skolebøger. De fleste indenfor den historiske genre eller
eventyrgenren.
Siden slutningen af 1990'erne har Orla Klausen hovedsageligt været beskæftiget som
illustrator og forfatter hos forlaget Alrune.Lit.: Lars Borberg: Der
er langt fra Hopalong til Jens Langkniv (i: Kulørte Sider nr. 40/1981). Søren
Knudsen: Inspirationen kom fra Asterix (i: Bum nr.
2/1985). Edvin Kau: Rakkere og skjoldunger (i:
MacGuffin nr. 54/1985). Helte de er da kedelige (i:
Billedstorm nr. 2/1990).
|
Orla Klausen was born
in 1946. In 1969 he completed an education as a grammar school
teacher and then found work as such. At the same time he was responsible for several
well-told comics with historical themes.
Orla Klausens comics trilogy about the Danish author Jeppe Aakjærs tale of
the robber Jens Longknife (Jens Langkniv) was published in 1981-82. The
time is the mid-1600s, when German mercenaries ravaged Jutland and made life
uncertain for the peasant population, greatly helped by power-hungry and greedy Danish
noblemen. Orla Klausen uses the same theme in The Scavenger Girl (Rakkertøsen),
the first part of which was serialized in Seriemagasinet in 1983. It was
published in three volumes in 1985-86, in color, as opposed to Jens Langkniv.
At the close of 1983, Interpresse published another Klausen album, The Scyldings (Skjoldungerne),
produced by Henning Kure and written by Per Sanderhage. This work is based on an
old Danish heroic myth, brought down to the painful human level. The heroes from the
mythology are landowners who each use a handful of warriors to fight each other over power
in Denmark of that time. There have since been regular plans that "we will soon get
to work on the continuation", as Henning Kure puts it, but it is not in production
yet. Instead, in 1987 Orla Klausen drew the album When Hans Became Afraid (Da Hans
blev bange), inspired by Danish folktales and the Brothers Grimm.
In 1988 Klausens The Rebel Chief (Gøngehøvdingen) started in the
newspaper B.T. It was freely adapted from Danish author Carit
Etlars novel about the Swedish Wars which took place around 1660. It was published
the following year as an album, and the series ended in 1993 with album no. 5.
After Gøngehøvdingen, Orla Klausen went to work on the album series The
Greedy (De begærlige) which, like most of his other comics, takes place
in the 1600s. He again presents several exciting and complex intrigues against the
background of the life of the country people and of a group of outcasts who immediately
arouse sympathy and interest. The third -and final - album appeared in 1997.
As a black and white comics storyteller, Orla Klausen has placed himself among the best.
His drawings of settings are extremely precise, detailed and believable. He captures the
period, as happens when careful research is the basis for the drawings. One believes Orla
Klausen when he describes Denmarks history. One also believes him when color is
added to his series, as has been the case since Rakkertøsen appeared as
an album.
In the same way, one believes in Orla Klausens characters. Especially in Skjoldungerne,
they live their individual lives in a lightly caricatured form, which engages the reader
in their actions. But one also feels that one is dealing with real people in Jens
Langkniv, Rakkertøsen, Hans, and Gøngehøvdingen.
For a complete picture of Orla Klausen, it should be mentioned that he appeared in the
comic book Danske Tegneserier (Danish Comics) with a small, liberating
science fiction satire. Also, throughout the 1980s he produced book covers and
illustrations for many Danish childrens and school books, most within the historical
or adventure genre. |
| |
|