|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
|
|
DANSKE
TEGNESERIESKABERE |
|
DANISH
COMICS ARTIST |
JØRGEN
MOGENSEN |
|
|
Jørgen Mogensen blev født i 1922 i
Hillerød. I 1944 lærte han den danske vittighedstegner Cosper at kende og begyndte
derefter at levere enkelttegninger og titelløse tegneserieforløb til dennes
"uartige" humormagasin Hudibras.
Fra midten af 1946 rummede også dagbladet Politiken's søndagstillæg Magasinet
tegneserieforløb med Mogensen-signatur. Overskriften var blot Jørgen Mogensen
tegner, men under den finder man nogle af hans mest absurde, barokke og urkomiske
indfald.
Allerede i 1948 begyndte Jøgen Mogensen dog selv at sætte begrænsninger for sit
spillerum ved så småt at arbejde med faste figurer i pantomime-strip'en Violinvirtuosen
Alfredo. Og han gjorde det i allerhøjeste grad, da Magasinet's
redaktør, Arne Ungermann, i 1949
overtalte ham til at lave en dansk pendant til den franske tegner Peynets poetiske
cartoons. Resultatet blev Poeten og Lillemor, der debuterede i Magasinet
i 8.1.1950 som en enkelt strip i farver.
I perioden 1952-55 fik Mogensen i stedet afløb for sine mere barokke indfald i
pantomime-strip'en Den tossede tegner.
Desuden startede han i denne periode samarbejdet med Cosper på pantomime-strip'en Alfredo
under fælles-pseudonymet Moco.
Jørgen Mogensens største succes er uden sammenligning familieserien Poeten og
Lillemor, der startede som en poetisk forfatterparodi og efterhånden udviklede
sig til en strip om familien Danmarks hverdagsanskuelser i hyggelig, humoristisk
udformning. I 1952 flyttede den fra Magasinet over i Nationaltidende/Dagens
Nyheder, hvor den blev til dagstrip, der fra 1961 fortsatte i Politiken
og fra 1971 i Berlingske Tidende. I 1996
vendte den tilbage til Politiken.
Desuden blev serien bragt dagligt i flere skandinaviske aviser.
Fra 1960 var den desuden igennem 3
årtier at finde i ugebladet Hjemmet
som halvsides version i farver.
Som assistent på serien havde Jørgen Mogensen i en årrække Mogens Dalgård. Ved dennes
død i 1989, blev Per Vadmand tilknyttet
strip'en som idemand.
Jørgen Mogensen fortsatte med at levere seriens daglige strip indtil
efteråret 2003, hvor han måtte stoppe pga. svigtende
helbred. Et halvt år efter, den 1. maj 2004, afgik han ved døden.
Parallelt med Poeten og Lillemor og i samme runde, venlige streg har
Mogensen skabt en række andre humorstrips.
30.1.1955-31.1.1958 blev hans tegneserie om kontorpigen Roselil og hendes mor
bragt i Politiken.
Samtidig havde han den samfundssatiriske tegneserie Esmeralda gående i Berlingske
Tidende. I 1959 blev den til cartoon-serien om den hjernetomme, selvoptagne
kontorpige Lullubelle.
1963-67 blev Mogensens pantomimestrip til børn, Brødrene Knurhår,
bragt i Politiken. Her fandt man også hans mere spidsfindige
hippieparodi Vor mand i paradis i 1969.
20.10.1985-31.8.1986 prøvede han kræfter med den humoristiske, episke albumserie Elvis
Mælketand, der blev bragt som søndagsføljeton i Berlingske Tidende.
Den velfortalte historie, som henter sit stof i folkeeventyrene, blev udgivet i
albumformat i 1993.
Endelig viste Jørgen Mogensen en mere saftig side af sit talent i Bogfabrikkens
tegneserieantologi København med sin erotiske, humoristiske Fra
det halvgamle København.
Da Rune Kidde mistede synet i 1990
assisterede Jørgen Mogensen ham som tegner på serierne På sin post og Menigmands
guide til det indre marked i Ekstrabladet's lødagstillæg Kilroy.
I 1987 blev Jørgen Mogensen tildelt den danske tegneseriepris Ping for sin indsats.Litt.: Interview med Jørgen Mogensen
(i: Kulørte Sider nr 14¬15/1976-77)
I 1962 påbegyndte forlaget
Bogfabrikken udgivelsen
af Poeten og Lillemors samlede værker fra 1961 redigeret af
Jens Peder Agger og med beskrivende artikler af bl.a.
Anders Hjorth-Jørgensen og
Kristoffer Mogensen.
Læs mere her:
http://www.seriejournalen.dk/sj_indhold.asp?art=&ID=2095
|
Jørgen Mogensen was
born in 1922. In 1944 he met the Danish cartoonist Cosper. After
that he began to produce single drawings and untitled comic strips for Cospers
"naughty" humour magazine Hudibras.
From mid-1946 the newspaper Politikens Sunday supplement Magasinet
also contained comic strips under Mogensens signature. The title was simply Jørgen
Mogensen Draws (Jørgen Mogensen tegner), and they contain some of his
most absurd, singular and hilarious ideas.
By 1948 Jørgen Mogensen began to limit his scope by working only with regular characters
in the pantomime strip The Violin Virtuoso Alfredo (Violinvirtuosen Alfredo).
In 1949 he did so to an even greater extent when Magasinets editor, Arne Ungermann, convinced
him to create a Danish counterpart to the French artist Peynets poetic cartoons. The
result was The Poet and the Little Woman (Poeten og Lillemor), which made
its debut in Magasinet in 1950 as a single color strip.
In the period from 1952-55, Mogensen found an outlet for his more odd ideas in the
pantomime strip The Crazy Artist (Den tossede tegner). He also began a
collaboration with Cosper on the pantomime strip Alfredo under the joint
pseudonym Moco.
Jørgen Mogensens greatest success by far has been the family series Poeten
og Lillemor. It started as a parody of a poet and eventually developed into a
strip about a typical Danish familys everyday views in a cosy, humourous
presentation. In 1952 it became a daily strip which Copenhagen newspapers have since vied
with each other to publish. The series also appears daily in several Scandinavian
newspapers. Since 1960 the Danish weekly magazine Hjemmet has also
published a half-page version in color. Mogens Dalgård assisted Jørgen Mogensen with the
series for many years. Upon Dalgårds death in 1989, Per Vadmand became connected with the strip as gag writer.
Parallel with Poeten og Lillemor, and in the same round, friendly style,
Mogensen has created several other comic strips. From 1955-58 his comic on the office girl
Roselil and Her Mother (Roselil og hendes mor) was published in Politiken.
At the same time he had the social satire Esmeralda running in Berlingske
Tidende. In 1959 it became the cartoon series about the empty-headed,
self-centered office girl Lullubelle.
From 1963-67 Mogensens pantomime strip for children, The Whiskers Brothers (Brødrene
Knurhår) appeared in Politiken. His more subtle hippie parody,
Our Man in Paradise (Vor mand in paradis), also appeared here in 1969.
In 1985-86 he tried his skills with the humourous, epic album series Elvis Milktooth (Elvis
Mælketand), which was serialized in the Sunday edition of Berlingske
Tidende. The well-told story is based on folktales and was published as an album
in 1993. Jørgen Mogensen finally showed a more racy side of his talent in
Bogfabrikkens comics anthology Copenhagen (København), with his
erotic, humourous From Elderly Copenhagen (Fra det halvgamle København).
When Rune Kidde lost his sight in 1990,
Jørgen Mogensen assisted him as artist on the series At His Post (På sin post)
and The Common Mans Guide to the Inner Market (Menigmands guide til det
indre marked) in Ekstrabladets Saturday supplement, Kilroy.
In 1987 Jørgen Mogensen was awarded the Danish Comics award Ping for his
efforts. |
| |
|