|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
22. november 1938 - 26. marts 1963
Ugebladet
SKIPPER
SKRÆK |
I november 1998 er
det 60 år siden, Danmark blev beriget med sit første ugentlige tegneseriehæfte. Anders
Hjorth-Jørgensen har rodet i sin erindring og i Tegneseriemuseets arkiver for at markere
begivenheden. I min barndoms stationsby,
Jyderup, tog man ikke toget fra banegården. Det afgik fra "stationen".
Gik man ind ad døren til dennes forhal, fandt man billetsalg og rejsegodsindlevering
foran sig.
På højre hånd lå paradis: jernbanekiosken! |
I 1990
havde billetsalget på Jyderup station fået ny facade, men ventesalens bænke og kioskens
placering havde ikke ændret sig siden 1950'erne.
Først i 1998 blev kiosken
nedlagt. |
|
Det hed den - misvisende
- for den var frigjort fra DSB og udlejet til byens isenkræmmer, der havde ansat min
moster som ekspedient i kiosken. Derfor var jeg ikke henvist til at vende mine 25-ører
ved kiosklugen og pege på lige præcis det tegneseriehæfte, jeg ønskede at købe. Jeg
havde adgang til kioskens lille baglokale og dermed til alle ugens og månedens nyeste
hæfter - og mulighed for at foretage mine tegneseriekøb efter et kvalificeret valg.
Jeg protesterede aldrig, når mine forældre efterlod mig i kiosken, mens de overstod
andre ærinder i byen. Tiden var 1954-56, så jeg læste Anders And & Co.,
Wild West, Texas, Illustrerede Klassikere,
Fantom- hæfter, Kong Kylie og Skipper Skræk -
samt alle de amerikanske hæfter, som blev importeret til de danske bladkiosker dengang.
Eller rettere, jeg kiggede, for jeg var endnu kun 8 år og derfor uden store
læsekundskaber, da isenkræmmeren til min store fortrydelse afhændede kiosken, og min
moster i stedet fik ansættelse i billetsalget overfor. Herefter måtte jeg ligesom alle
andre vende mine 25-ører foran kiosklugen, hvor jeg kunne stå og kigge ind i mit tabte
paradis.
Jeg var lykkeligt uvidende om, at dette paradis netop i disse år var fuld af slanger, med
navne som bl.a. Kong Kylie og Skipper
Skræk. De blev forfulgt af velmenende mennesker for at forhindre os uskyldige
børn i at pleje omgang med dem og havne i dårligdom og fortabelse.
Således skrev Tørk Haxthausen
i 1955 i bogen Opdragelse til terror bl.a. om tegneserierne i ugebladet Skipper
Skræk:
"Den første er Egene, en amatørmæssigt tegnet serie, omend
blødere i linjer og farver end de amerikanske og præget af en tydelig bestræbelse for
at gribe serietekniken an på en mere personlig måde. Så følger Fantomet, ubetinget en
af de mest stupide serier, der er skabt. Det ser ud til, at den nu fremkommer renset for
de mest ubehagelige træk, men tegningernes primitivitet og handlingens mekaniske enfold
gør serien ganske uegnet til underholdning for nogen aldersklasse. Det er næppe
tilfældigt, at tegneren uden undtagelse fremstiller sine mandsfigurer med abnorme
lavpandede kranier; sådan er idealet åbenbart...
... Rip Kirby er en dreven
udført kriminal-serie uden påfaldende voldsomheder, men med grelle farver og
udspekulerede "kameraindstillinger", som i sig selv indebærer kraftige
antydninger af vold...
... Prins Valiant ... udmærker sig ved at være fuld af korrekte
detaljer ... Tegningerne har ingenting med kunst at gøre og giver ikke den bedste
opdragelse til senere kunstforståelse, men det sker alligevel, at der åbner sig
perspektiver bagud i dem, muligheder for fri fantaseren, for frugtbare drømme ...
... Bob og Frank er en kulørt eventyrer-serie, der altid har holdt sig
nogenlunde indenfor rimelighedens grænser. Alligevel har man ment det er nødvendigt at
radere i billederne i den sidste tid, som det fremgår af illustrationen... |
Bob og Frank i Skipper
Skræk nr. 13/1955.
De to første billedrammer får disse ord med på vejen af Haxthausen:
"Pladshensyn har gjort det nødvendigt at udelade det sidste billede i denne
række, hvor man ser helten stikke revolveren tilbage i hylstret ved bæltet, og
hvoraf det fremgår, at han oprindelig har haft den i hånden på de to første billeder
... man skimter sporene af retoucheringen. Ex. på dansk redigering af importerede
serier."
|
... Den kære familie
har for voksne noget mærkeligt charmerende ved sig. Tegningerne er vildt groteske, og
handlingen indskrænker sig næsten altid til primitive gags, men der er lidt varme over
figurerne, en snurrig form for menneskelighed. Hvad børn får ud af den, er svært at
sige; de helt små skræmmer den sandsynligvis, og selv ret store børn har nok svært ved
at forstå den."
Kong Kylie blev meget skarpere kritiseret af Haxthausen, som må have set det som
en sejr, da dette ugeblad blev indstillet med nr. 40/1955. Til gengæld var Skipper
Skræk ikke sådan at slå ud. Det overtog en del af Kong Kylies
serier og fortsatte endnu 8 år - og derefter 14 år i anden indpakning.
Men alt det vidste en 6-7 årig intet om. Så jeg fortsatte med at kigge og modtage
skadelig påvirkning. Specielt det ifølge Haxthausen knaldkulørte, brutale og voldelige
Kong Kylie havde min interesse, p.gr.a. serier som Kresses Erik Vidfare
og Matho Tonga, Toonders Panda, Spiegles Hopalong
Cassidy, Hergés Tintin, Philipsens Rasmus Dyrepasser,
Nicolles Robin Hood, Waughs Dickie Dare og Cranes Tom
Cooper. For en dreng på min alder var der mindre oplevelse at hente i Skipper
Skræk, men jeg kiggede da med undrende og begejstrede øjne på de overdådige,
detail-, stemnings- og handlingsmættede billeder i Fosters Prins Valiant og
Willy Nielsens Egene, på de enkle og spændingsfyldte billedforløb i
Falk og McCoys Fantomet og Lyman Youngs Bob og Frank og
på de grinagtige indfald i Chic Youngs Obersten og Hertuginden og
Andersons Fiffig-Per.
Humoren i Sterretts Den kære familie, Russells Peter Vagabond,
Murphys Kasper og Mussi, Robinsons Inge Merete og Saboly
og Sims' Skipper Skræk var rettet mod et ældre publikum, som
formodentlig også værdsatte de veltegnede og komplicerede intriger i Raymonds Rip
Kirby og Cullen Murphys Ben Bolt.
Derfor brugte jeg flere lommepenge på Kong Kylie end på Skipper
Skræk, men det afholder mig ikke fra i dag at få begejstringens lys i øjnene
og nostalgiens sug i maven, når jeg gennembladrer de 25 årgange og deres efterfølger. |
Skipper
Skræk nr. 1
udkom den 22. november 1938 udgivet af
forlaget Aller, som i sit andet ugeblad Familie-Journalen præsenterede
det således:
"16 siders Spænding og Humør - et flot, moderne, farvestraalende Ugeblad,
udelukkende med Billedserier. Foruden den fantastiske Skipper Skræk Serie er der Serier
af Verdens populæreste Tegnere og Forfattere. Her er slet ikke Plads til at nævne dem
alle - køb selv Bladet og se, hvilken Overdaadighed af Pragtfuld Underholdning for kun 20
Øre."
Bladet, som udkom i almindeligt ugeblads- format med mindelser om tegneserietillæg i
amerikanske søndagsaviser, indeholdt fra starten Segars Skipper Skræk,
Falk og Moores Fantomet, Youngs Oberst
Potterby og Hertuginden, Robinsons Turtelduerne, Flanders King,
Royal Mounted's bedste mand, Coles Æterens Vovehals: Gaston Drummond,
Sullivan og Schmidts Radiopatrouille Nr.10, Godwins Connie,
Sterrets Romeo og Julie, Crosbys Skippy, Kressys Præriens
Sorte Maske, Russells Peter Vagabond, Murphys Larsen,
Fosters Prins Valiant og Sterrets Den lille Engel.
Da det sluttede som Skipper Skræk med nr. 13/1963 var mange af disse
serier skiftet ud, men Skipper Skræk, Fantomet, Prins
Valiant, Turtelduerne/Inge Merete og Obersten og
Hertuginden havde holdt skansen alle 25 år. Det samme havde Præriens
Sorte Maske - dog med et par pauser på ialt 13 år.
Derefter indgik bladets serier i Ude og hjemme - fra 1970 som
selvstændigt tillæg til dette ugeblad - og da tillægget ophørte i 1977 var der kun Skipper
Skræk, Fantomet og Prins Valiant tilbage af de
oprindelige serier fra nr.1/1938. Samtlige Fosters Prins Valiant-episoder
blev publiceret samt begyndelsen af Cullen Murphys.
Fra første nummer af Skipper Skræk indtil nr.4/1945 udkom det en gang
om ugen - fra 9.april 1940 upåvirket af den tyske besættelse af Danmark. Bladets indhold
af amerikanske tegneserier - leveret via Sverige - havde ikke besættelsesmagtens
bevågenhed. Til gengæld havde de danskernes, for den ugentlige oplagstal nåede i denne
periode op på 175.000.
Men Carl Allers Bladhus udgav andre ugeblade end Skipper Skræk og stod for en redaktionel
linie, som vakte tyskernes mishag. Derfor blev bladhuset på Vigerslev Alle i Valby
sprængt i luften af HIPO den 23. januar 1945, og Skipper Skræk måtte
holde en ufrivillig pause i 119 dage.
Den 29. maj udkom så nr. 5-22/1945 med en dansktegnet forside (af Holger Philipsen?),
hvor den gæve skipper giver en HIPO-mand en på frakken midt i ruinerne af bladhuset.
I dette og de efterfølgende numre fremgår det, at flere af de oprindelige klicheer har
været beskadigede, så danske tegnere har måttet "reparere" tegneserierne. I
flere tilfælde aner man Holger Philipsens
hånd.
Også Prins Valiant måtte
underkastes en reparation. I nr.5-22 optræder planche 329 i Fosters iscenesættelse men
med klodset dansk rentegning. Derefter indeholder de to næste numre Fosters umiskendelige
"finish" på plancherne 330 og 331, men i de følgende nr.25-27 finder man tre
Valiant-helsider, hvor historien simpelthen kører tomgang i dansk streg. Måske har man
villet vente på klicheerne fra USA, for i nr.28 finder man igen Foster, hvis planche 332
fortsætter historien fra nr.24.
Efter befrielsen fortsatte Skipper Skræk sin ugentlige udgivelse - med en enkelt
afbrydelse over 18 uger i 1947 - indtil nr.10/1953, hvor bladet ændrede ydre til normalt
hæfteformat. Dette format blev bibeholdt indtil sidste nr. i 1963.
Skipper Skræk nr. 11/1953
|
Skipper Skræk nr.
3/1938
Skipper Skræk
nr. 50/1944
har ligesom andre julenumre fra
1940'erne og -50'erne forside af
en dansker, som tegner under
pseudonymet "Gaston".
Skipper Skræk nr.
5-22/1945
Skipper Skræk
nr. 46/1946
I 1952 var Skipper Skræks
ugentlige oplagstal "dalet" til 108.200. I 1959 lå det på 57.700, og i 1963
nåede det altså et punkt, hvor Allers chefredaktion besluttede at indgå serierne i Ude
og hjemme. Her blev de med enkelte udskiftninger indtil nr. 13/1977, hvor der
blev sat et endeligt punktum for den udgivelse, der startede i november 1938. |
Hvad blev der
af Egene?
Igennem sine næsten 40 år nåede Skipper Skræk i
kortere eller længere perioder at publicere 61 forskellige tegneserier. Ud over de
allerede nævnte tæller rækken andre mindeværdige serier som Caniffs Jim og
piraterne, Tage Sahlins Tusind og en nat, Walsh og Afonskys Ming
Foo, Walkers Basserne og Millers Barney Baxter.
Serier, der har sat sig spor hos og huskes af flere generationer af danskere, som var
børn, unge eller voksne fra 1938 til 1977.
En af bladets tegneserier har dog sat sig stærkere og mere afgørende spor end resten.
Det drejer sig om Egene, tegnet af danskeren Willy Nielsen - startet i Skipper
Skræk nr.7/1948 og sluttet i nr.20/1961. |
Egene i Skipper
Skræk nr. 17/1954 |
Egene sendte sine hovedpersoner Eg og Gry på en større rejse igennem oldtidens Europa i
selskab med seriens brådne kar, Arg, og de to retskafne fæller Bue og Fro. Willy Nielsen
var ikke blind for, at hvis en historie skal fastholde læserne, skal den give sig rigelig
tid og rumme et pænt antal nervepirrende situationer. I 13 år holdt han sine læsere i
konstant spænding i en sådan grad, at mange af dem her 37 år efter, at Eg og hans
venner vendte tilbage til Danmark, stadig spørger: "Hvad blev der af Egene? Bliver
den ikke snart genudgivet?"
Men det bliver den næppe!
Efter Mogens Aller hed Skipper Skræks ansvarshavende redaktør i 1949 Jean Belvig. Han
fortalte i 1971, hvor han sad på en retrætepost som arkivar i Allers bibliotek, at
originaltegningerne til Egene ikke var i Allers besiddelse, og at Willy Nielsen hver uge
selv indleverede de færdige helsider til redaktionen og fik sin betaling ved samme
lejlighed. Anden berøring havde Allers forlag ikke med en af Danmarks betydeligste
tegneseriefortællere gennem tiderne.
Om han ved samme lejlighed fik de anvendte originalsider tilbage, melder historien intet
om. Men senere, hvor jeg har haft kontakt med Willy Nielsens efterkommere, må jeg
desværre konstatere, at de heller ikke er i familiens besiddelse.
Uden originaltegninger, ingen genudgivelse, for specielt seriens første episoder lader
sig ikke reproducere direkte fra ugebladet. Dertil var efterkrigstidens papirkvalitet for
dårlig. Bagsiderne skinner derfor igennem.
Flere andre af de serier, som i sin tid fik danskerne til at imødese det ugentlige Skipper
Skræk med forventning, har eller har vi haft mulighed for at erhverve i danske
eller amerikanske genoptryk. Bl.a. Fantomet, Barney Baxter,
King, Skipper Skræk, Jim og piraterne og
Prins Valiant. Andre af disse guldalderserier er i dag kun tilgængelige
for de få danskere, der har gjort en indsats for at opbygge en komplet - og kostbar -
samling af Skipper Skræks 25 årgange. Heriblandt finder man endnu ikke
undertegnede, men Tegneseriemuseets samling af Skipper Skræk-hæfter er
dog så rimeligt komplet, at man ved besøg på museet kan få en sammenhængende
oplevelse af alle de serier, som optrådte i bladet, og som præsenteres på denne
website. |
| |
|