|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
|
STENBY
TRYK/ INTERPRESSE
- eller der var engang et forlag! |
|
Arne Stenby |
PR-ark for de
første
numre af Wild West
|
Wild West 1954-67
|
I 1954
startede den unge danske historiestuderende Arne Stenby sammen med den svenske
bladkonge Armas Morby forlaget Interpresse a/s.
På trods af tidens fjendske holdning til tegneserier begyndte forlaget, der fik adresse i
Dagmarsgade 10 på Nørrebro i København, samme år at udgive tegneseriehæfterne Wild
West og Texas. I årene derefter fulgte bl.a. Tex Willer,
Søren Spætte, Raketserier, Prærieserier, Akim
og Gigant.
Efter studier ved Den Grafiske Højskole besluttede Arne Stenby i 1959 at starte sit eget
trykkeri. Dermed var Stenby Tryk en realitet. |
I 1961 flyttede
forlag og trykkeri under samme tag på Krogshøjvej i Bagsværd med en omfattende
produktion af tegneseriehæfter og -album de næste par årtier som resultat.
Titelmæssigt var Interpresse den dominerende danske tegneserieudgiver ved indgangen til
1980erne med Basserne
som oplagsmæssig topscorer. |
Søren Spætte 1955
|
|
Prærie Serier 1957-67
|
Gigant
1964-69 I 1973 solgte Arne Stenby 50% af Interpresse til den
svenske Bonnier- koncern, og Armas Morby blev købt ud. Samtidig indgik Stenby de
næste 17 år i Bonniers Semic Internationals bestyrelse.
I 1986 købte Bonnier imidlertid resten af Arne Stenbys anparter i det, der nu var
blevet IP-koncernen. Det drejede sig om Interpresse, Deres Forlag, Frederik E. Pedersen,
Runepress og Holme Forlags- service.
Stenby Tryk blev solgt til Arne Stenbys tre nærmeste medarbejdere.
I 1980 købte Bonnier også tegneserie- forlaget Carlsen, som fra 1983 delte
adresse med IP på Krogshøjvej.
I 1991 flyttede IP under navnet Semic InterPresse til lokaler i Nørregade i
København og i 1996 til Rønnegade på
Østerbro. Men da havde Arne Stenby |
|
forlængst sluppet tøjlerne for at gå på pension.
1. juli 1997 blev Semics tegneserietitler
købt af Egmont, så Fantomet, Superman og Anders And
fik samme udgiver, Serieforlaget.
Så var forlaget Interpresse a/s så meget historie, at redaktionen, som nu ikke
kun skulle skifte adresse men også forlag, besluttede at sætte direktionskontorets
Wild West-reklame fra 1954 og portrættet fra 1991 af det hedengangne forlags stifter
på museum. |
|
Derfor kan disse historiske effekter i dag ses på Tegneseriemuseet i Danmark.
Læs mere om Forlaget
Interpresse her:
http://www.interpresse.dk/
|
|
|
|
|
Marvelklubben
nr.1/1984 var
samtidig Edderkoppen nr.1 i
den nye udgivelsesrække
INTERPRESSE &
KURE: DANSK TRADITION OG AMERIKANSKE SUPERHELTE
I 1974 blev Henning Kure ansat som albumredaktør
hos Interpresse og kom som sådan til at sætte sit afgørende præg på udbuddet af
udenlandske serier på det danske marked.
I slutningen af 70'erne tog han initiativ til produktion og udgivelse af danske
tegneseriealbum. Blandt de første var Freddy
Miltons Klatten kommer, Sussi
Bechs Zainab, Ole
Pihls Reporterne og Rune
Kiddes Man siger så meget.
Allerede i 1979 var han producer af Peter
Madsens Valhalla, hvor han indgik i forfatterteamet sammen med
tegneren og Hans Rancke-Madsen. Senere blev teamet udvidet med Per Vadmand.
Kure satte også tegneren Orla Klausen
i gang med at udgive Jens Langkniv i 1981. Samme år gik
han sammen med forfatteren Per
Sanderhage og Klausen i gang med 1. bind af Skjoldungerne,
som siden har været hans dårlige samvittighed. Albummet udkom i 1983, men på trods af
planer om det modsatte er den uafsluttede historie aldrig blevet videreudviklet.
Efter en periode som forlagschef på fusionen af Interpresse/Carlsen - dvs. Semic -
fortsatte han
som udviklingschef og redaktør af forlagets superheltehæfter. I 1984 tog han initiativet
til en målrettet og overskuelig udgivelse på dansk af
det amerikanske forlag Marvels efterhånden uoverskuelige superhelteunivers. Flere forsøg
havde været gjort tidligere, men uden større succes. Siden 1984 er det imidlertid
lykkedes under Henning Kure og Morten Søndergaards - og senere Michael Nielsens kyndige
redaktion at udgive en ubrudt række af hæfter med Edderkoppen, De
Fantastiske Fire, Dæmonen, Hulk, Projekt
X m.fl. under fællestitlen Marvel-klubben. Årsagen er ikke mindst den, at de
har gjort det muligt også for danske læsere at følge med i de indviklede intriger, som
krydser fra den ene serie til den anden.
I 1987 blev denne succes fuldt op med "Super-klubben", som rummede
superhelteserier fra forlaget DC, bla. John Byrnes Superman.
Super-klubben nr.1
udkom i 1987.
Det var samtidig Superman nr.1 i
den nye udgivelsesrække |
|
| |
|