Velkommen til

Welcome to

TEGNESERIEMUSEET I DANMARK

THE COMICS MUSEUM
IN DENMARK

TEGNESERIEKULTUR

Home

Emneindex

Butik

Tegneseriemuseet DK

Postbox

Fra museets Arkiv

Redaktør

Wall of Fame

Museet
2010

Museumstjeneste

Divus' museum

Tegneseriehistorie DK

Tegneseriefotos DK

Biografier DK

Galleri DK

-

Tegneseriepuljen

wpe2F.jpg (8569 bytes)

 Film & tegneserier

Tegneseriemuseer

 

Bemærk: Dette websted opdateres ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.

 

præsenterer

wpeC6.jpg (7882 bytes)
& Mort Walker
- manden bag successen!

af Anders Hjorth-Jørgensen

(skrevet til og bragt i Basserne nr.508/1997
i forbindelse med hæftets 25 års jubilæum)

Vi kender alle Basserne - dagstrippen med snart 50 år på bagen, foragtet af nogle, elsket af flere. En humoristisk tegneserie med enestående gennemslagskraft sit begrænsede univers og snævre temavariationer til trods. Hvad er hemmeligheden bag denne succes? Måske at serien igennem alle årene har haft en og samme tegner ved roret. En tegner, som tilsyneladende aldrig er blevet træt af sine tegneseriefigurer, som stadig holder af dem

wpeCA.jpg (29703 bytes)
Det danske Basserne nr.1/1972

og fornøjer sig over at placere dem i nye, akavede situationer. Hans navn er Mortimer Addison Walker.
Mort Walker blev født den 3.9.1923 i El Dorado, Kansas. Han modtog tegnelektioner fra Landon School pr. korrespondance og gik på Washington University i St. Louis og University

wpeC8.jpg (9260 bytes) of Montana. Allerede i 1936 fik han sin første seriestrip, The Limejuicers, offentliggjort i Kansas City Journal, fulgt af Sunshine and Shadow - begge dog med relativ kort levetid.
I 1943 måtte Mort Walker afbryde sine studier, da han blev indkaldt til hæren. De sidste måneder af verdenskrigen tilbragte han i Italien.
Tilbage i USA slog han sig ned i New York og arbejdede som redaktør for forlaget Dell Publishing.
I 1949 begyndte Mort Walker at tegne for Saturday Evening Post og fandt på cartoonserien om studenten Spider. Da denne blev solgt til King Features Syndicate, 

blev Spider rekrutteret til hæren og omdøbt til Beetle Bailey (= Jens Fup) for ikke at blive forvekslet med figuren Spider Haines fra John Cullen Murphys boksestrip Big Ben Bolt.
Den første hverdagsstrip med Beetle Bailey (Basserne) blev publiceret 4.9.1950. Søndagssiden fulgte året efter. Seriens humoristiske indfaldsvinkel til militærlivet skaffede den allerede under Korea-krigen en stor læserskare, som ikke er blevet mindre med årene.
I 1952 begyndte Dell Publishing udgivelsen af et Beetle Bailey-hæfte i USA. I starten var det både skrevet og tegnet af Mort Walker. Senere nøjedes han med at skrive historierne for så til sidst at overlade det helt i hænderne på andre. Hverken disse eller en række korte Beetle Bailey-tegnefilm rummer avisstrippens humoristiske kvaliteter.
I 1953 blev Mort Walker tildelt Reuben-prisen for sin strip, og 1966 og 1969 blev Beetle Bailey kåret som bedste humorstrip af National Cartoonist Society.

I Danmark har Basserne nu som bekendt haft

sit eget hæfte igennem 25 år - fulgt af en række album, pocketbøger og særhæfter om Jens Fup, Sjanten og de andre aparte fodtusser i Pløresødallejren. Men allerede inden 1972, havde Basserne vundet fodfæste i herhjemme.
Allerede i juni 1958 bemærkede man serien i Allers tegneserieugeblad Skipper Skræk, som publicerede den mere udbyggede version fra søndagsaviserne. Da Skipper Skræk stoppede i 1963, fortsatte serien en årrække i samme forlags ugeblad Ude og hjemme. Samtidig begyndte hverdagsstripen at vinde indpas i danske dagblade.
Mort Walkers navn forbindes primært med Basserne, men han har imidlertid stået fadder til en række andre serier, præget af hans karakteristiske streg, som har fået betegnelsen Connecticut-skolen efter Walkers hjemstat.

wpeCC.jpg (2932 bytes)

wpeC3.jpg (22485 bytes)
Basserne gjorde deres entre i tegneserie-
ugebladet Skipper Skræk nr.25/1958.

wpeCD.jpg (12410 bytes)

wpeD0.jpg (3298 bytes)

I 1954 startede den humoristiske familiestrip Hi and Lois (Mads og Misse) tegnet af Dik Browne og i 1957 den ligeledes humoristiske strip Mrs. Fitz-Flats (Fru Fitz' pensionat) tegnet af Frank Roberge - begge med manuskript af Mort Walker og præget af hans karakteristiske runde, venlige og udtryksfulde streg.
Walker skrev også manuskript til Jerry Dumas' Sam's Strip fra 1961 - en spidsfindig, humoristisk strip om tegneseriemediets udtryksform og -figurer. Men serien var for indforstået, så den måtte stoppe allerede i 1963.

  wpeCB.jpg (6069 bytes)

I 1977 genoplivede Walker og Dumas figurerne i Sam and Silo, som kom til at bestå af ligeledes spidsfindige, men lettere forståelige gagstrips.
I 1968 skabte Mort Walker sammen med en idegruppe bestående af Bud Jones, Bob Gustafson og Frank Johnson Boner's Ark (Olsens Ark). Den varetages i dag af Frank og Millie Johnson og Bob Gustafson under Walker-pseudonymet "Addison".

wpeD2.jpg (13802 bytes)

wpeD1.jpg (10567 bytes)

I 1982 skabte Walker The Evermores (Marius & Missa) til tegneren Johnny Sajem.
27.4.1987 startede Mort Walkers strip Gamin and Patches (Lasse & Pjalte) i de amerikanske aviser. Også den bar signaturen Addison. Den stoppede dog ret hurtigt, fordi den ikke faldt i læsernes smag. "Det er ikke populært at bruge forældreløse gadedrenge i humoristisk sammenhæng i dag," udtalte Mort Walker, da han besøgte Danmark i 1988.
Mort Walkers recept på succes - som også har præget medarbejderne Browne, Dumas, Roberge, Gustafson, Jones og Johnson - er den klare enkelhed, som præger miljøtegningen og de udtryksfulde figurer. Walkers tegninger rummer kun de mest nødvendige detaljer, hvilket har vist sig som en stor fordel, efterhånden som aviserne har formindsket stripformatet.
Sammen med Dik Browne grundlagde Mort Walker i 1974 Museum of Cartoon Art i New York.
I 1975 udgav han bogen Backstage at the Strips - en intelligent og morsom bog om tegneseriestrip'ens historie, kunst og teknik.
I 1980 fulgte Comicana (Håndbog i tegneseriemageri), hvor Mort Walker morsomt, underholdende og pseudoleksikalt gennemgår den humoristiske strips mange udtryk.
Mort Walkers sønner Brian, Morgan, Neal og Greg er fulgt i faderens fodspor. 19.11.1984 startede deres strip Betty Boop and Felix, hvori de i en periode genoplivede to klassiske tegnefilm-stjerner.
Men tilbage til faderen, hvis hæfte, Basserne, altså kan fejre sine første 25 år i Danmark. Det er få tegneseriehæfter, der har holdt meget længere. Faktisk kan jeg kun komme i tanke om Anders And & Co., Commandoserie og Skipper Skræk. Tillykke til Interpresse og Mort Walker med den bedrift!
Beetle Bailey Boner's Ark Sam and Silo Hi and Lois
Jens Fup
- et liv i hatteskyggen

af Anders Hjorth-Jørgensen

(skrevet til og bragt i Basserne nr.522/1997, hvori
Jens Fup blev kåret som "Danmarks bedste basse")

wpeC9.jpg (5083 bytes)

En dag i slutningen af 1940'erne gav redaktøren John Bailey den unge vittighedstegner Mort Walker et godt råd: "Lav vittigheder om noget, du har forstand på."
Den unge Mort tænkte sig om, mindedes tiden og livet på college og fandt så i 1949 på vittighedsserien med den faste figur Spider - en langt ranglet, fregnet college-student med aparte hat på hovedet. En hat, som han sjældent optrådte uden, og hvis buede skygge næsten dækkede øjnene.

wpeDD.jpg (7502 bytes) wpeDC.jpg (7372 bytes)
Med indgangen til 1950 blev hatteskyggen presset op til lodret stilling og hatten skubbet længere ned over ansigtet, så man aldrig siden så bærerens øjne. Det gav ham sjovt nok mere karakter og større udtryksmuligheder. Samtidig blev dagens vittige pointe placeret i slutningen af et humoristisk tegne- serieforløb. Dermed var tegneserien Spider en realitet.
Nu var der imidlertid allerede en tegneserie med den titel. For at undgå misforståelser omdøbte Mort Walker sin serie til Beetle Bailey. Den debuterede i 12 amerikanske aviser den 4. september 1950.
Selvom tegneserien blev distribueret af det verdensomspændende King Features Syndicate, var den 6 måneder efter starten kun placeret i 25 dagblade, og syndikatet overvejede af lukke Beetle Bailey.
Men Korea-krigen var i gang, så det var naturligt for en ung amerikansk studerende at lade sig hverve til militærtjeneste.
I 1951 blev hatten udskiftet med en lige så aparte militærkasket, universitetsmiljøet blev til Pløresødallejren. På dansk blev Beetle Bailey til Jens Fup og serien til Basserne.
Siden har millioner af læsere verden over dagligt fulgt den sorgløse, arbejdssky og dybt pacifistiske Jens Fups humoristiske fortrædeligheder og deres ironiske distance til militærlivet og undret sig over, om han overhovedet har øjne under hatteskyggen. Den samme undren møder man ikke hos de omgivelser, han ofte driver til vanvid - S'janten, general Langsohm, kokken og løjtnanterne Pjok og Flap - samt seriens øvrige basser, Fjotte, Plato, Juan og Rokke. For dem er det en naturlig ting, at Jens Fup altid bader, spiser, sover, tager på øvelse eller orlov med militærkasket, hjelm eller fritidshat skubbet godt ned over de to tuschprikker, som i det skjulte gør det ud for øjne. Hvis man da ellers kan tro den eneste strip, hvor Jens Fup løfter hatten.
Den forblev upubliceret i 1950, hvor den blev tegnet, men har siden fået plads i bogen Den store Jens Fup, som udkom på dansk i 1989. Man må glæde sig over, at Mort Walker den gang satte hatten tilbage på Jens Fups hoved og lod den blive.
wpeDE.jpg (5207 bytes)

http://www.basserne.kolner.dk/