|
|
Nedenstående
artikel er et omskrevet |
|
|
Illustrerede Klassikere Selv »pæne«,
ansvarlige forældre må erkende, at tegneserier øver stor tiltrækning på deres børn,
og derfor er der behov for at have adgang til et "respektabelt og lødigt"
tegneserieprodukt. Det var denne grundholdning, som lå bag det amerikanske forlag
Gilbertons udgivelse Classic Comics, hvis første nummer udkom oktober 1941. |
Kanter-biografi i
|
|
Tegneseriehetzen Dette lange citat
taler næsten for sig selv. Tilsyneladende var de lærde stærkt uenige om kvaliteten af Classic's Illustrated i 40'erne og begyndelsen af 50'erne. Retfærdigvis må man sige, at set i nutidigt perspektiv er udgivelserne fra denne periode hverken fremragende eller særlig dårlig tegneseriekunst. De rummer blot som helhed solidt tegneseriehåndværk. Og så er det værd at bemærke, at de Shakespeare-tegneserier, som omtales ovenfor, faktisk er uhyre tro mod den originale tekst! "Utallige pædagoger, forældre og talløse læsere har takket Al Kanter for hans gode ide.« står der som nævnt i artiklen om Al Kanter i Illustrerede Klassikere nr.65. I kølvandet på den hetz, som Frederic Wertham iværksatte overfor amerikanske tegneserier i starten af 1950'erne, fulgte bl.a. udtalelser som disse, indsamlet af en lærerinde blandt hendes elever - formodentlig efter hendes grundige forarbejde og formuleringer, aldergruppens normale formuleringsevne taget i betragtning:
I 1951 fik det
amerikanske korstog mod tegneserierne gradvist større fodfæste. Man må formode, at det
fik Gilberton- redaktionen til at fortryde udgivelsen af titler som The Hunchback of
Notre Dame, Dr. Jekyll and Mr. Hyde og Mysteries. Ihvertfald betød
hetzen som udførligt beskrevet i næste afsnit omredigeringer af visse titler og
manglende genudgivelser af andre. "But in all humility, I suggest that the child who has no interest in good literature will never of his own choice read it. Forcible feeding of the classics will make no more impression on him than a visit to the Art Museum will make on a child who has no interest in fine art. The taste for good literature and fine art must be |
|
cultivated in a child slowly. He must be made to understand it before he
can like it. By forcing him to read the truly heavy and none too easily understood
language of the classics while still too young to appreciate it, a dislike for good
reading witt be cutivated rather than an interest. But a pictoral rendering of the great
stories of the world, which can be easily understood and therefore more readily liked,
would tend to cuttivate that interest. Then, when he grows older, if he has any appetite
at all for these things, he will want to know more fully those bookish treasures merely
suggested in this, his first acquaintance with them. He will more eagerly read them in the
original form because he will already have a mind's eye picture of what the author was
trying to portray in words. He will be able to visualize the protagonists; he will know
how they looked & dressed and amidst what backgrounds and surroundings they worked,
fought, loved and died. The name of D'Artagnan, Ivanhoe, Jean Valjean and other famous
characters in the world of literature will be no strangers to him." Men godt nok var der kritik af Classics Illustrated og behov fra redaktionen for retfærdiggørelse, men det er værd at bemærke, at Gilberton som et af de få amerikanske tegneserieforlag i 1950'erne fortsatte med at udgive tegneserier uden "Comics Code"-godkendelse, uden at det fik konsekvenser. Det kan skyldes, at Gilberton som nævnt senere selv sørgede for at fjerne "kritisable" - dvs. voldsomme - sekvenser fra hæfterne. |
Gilberton, Classic Comics og Classics Illustrated Som sagt udkom Classic Comics første gang i 1941. Produceret af Al Kanter - 1942-46 i samarbejde med Raymond Haas og Myer Levy - og med bl.a. John Koosis, Gail Hillson og John H. Compton på ledende poster udkom fra dette tidspunkt og indtil februar 1947 34 numre af denne serie - nr. 1 var The Three Musketeers, nr. 34 Mysterious Island. Nummereringen fortsatte derefter i den nye serie Classic's Illustrated, som udkom med nr. 35 i marts 1947 (The Last Days of Pompeii) - og med nr.169, dvs. sidste nummer, i 1969. Efter en start som
redaktionsassistent i 1949 beklædte Meyer A. Kaplan en betydningsfuld redaktørpost i
denne periode, dvs. 1951-61. ... og i Dan Malan's The Complete Guide to Classics Illustrated. HRN En rimelig sikker
nøgle til identifikation af udgaver og oplag i USA er HRN (Highest Reorder Number) i
listen på hæfternes bagsider. Tryk her for
eksempler. |
|
Respektable
forsider og indhold I 1951 udgav Gilberton The Odyssey (nr. 81), og med denne titel
blev de malede omslag introduceret. Kort efter begyndte også genoptryk af numrene 1-80 at
optræde med sådanne omslag, og da serien endelig fandt vej til Danmark med titlen Illustrerede
Klassikere, og med et omfang på 44 sider, var alle tegnede omslag udryddet. Formålet
med de malede omslag var at give serien et mere respektabelt ydre end tidligere, hvor de
tegnede omslag stilmæssigt lænede sig op af de øvrige - og meget ringeagtede og
kritiserede - hæfteserier på det amerikanske marked. Seriens perioder Classic's Illustrated er
altså langt fra et entydigt begreb. Groft sagt kan de inddeles i tre perioder efter
tegnere: Den
ufærdige
(udgivelserne fra 40'erne, som for en stor dels vedkommende blev omtegnet), den ombrydende (slutningen af 40'erne, begyndelsen af
50'erne - rummer flere eksempler på tegnere, som skabte endelige udgaver af tidligere
numre, frembragte nye ting, som senere blev omtegnet, og udformede første og eneste
udgave af visse titler) og den
endelige (slutningen
af 50'erne og begyndelsen af 60'erne - hvor mange titler udkom med nye tegnere, og hvor
ingen af de nye titler blev omtegnet). |
|
Gilberton stoppede udgivelsen af Classics Illustrated i 1962. Hubert H. Crawford giver denne forklaring på stoppet for |
|
nyproduktioner og omtegnede udgaver i sin Crawfords Encyclopedia of
Comic Books (New York, 1978): The new comic book version of The Hunchback of Notre Dame appeased the critics of violence in comic books to the point that they congratulated Gilberton for publishing such excellent magazines. But the literary liberties that were taken enraged educators who severely criticized Gilberton for distorting plot and character in its later reprints, not only in The Hunchback of Notre Dame, but in many others as well. Many of the stories in the Classics Illustrated series were adapted from hardcover editions of publishers who controlled all the rights to the book. In |
many instances, these publishers would not authorize Gilberton to change
the story in subsequent Classics Illustrated reprints. Gilberton had a problem. To publish or not to publish, that was the qustion. Was it nobler in the mind to suffer the slings and arrows of ourrageous critics or take arms against a sea of ignorance by opposing them? Caught in the middle of diametrically opposing interests, Gilberton was in a state of turmoil. With mounting pressures building up from all sides, they finally decided not to publish, and terminated Classics Illustrated during the early 1960s. Der kan dog også være andre forklaringer på Gilbertons stop for klassikerudgivelserne. Bl.a. skabte hæftedistributørerne problemer. De leverede Classics Illustrated og alle andre tegneseriehæfter til forhandlerleddet, men med en udsalgspris på klassikerne på 15 cent pr. hæfte, var deres fortjeneste minimal. I USA verserer der således historier om, hvordan nogle distributører simpelthen returnerede uåbnede kasser med nye klassikere til Gilberton. Classics Illustrated
#168 og #169 lå klar til udgivelse, da Gilberton stoppede i 1962. Også en del andre
titler var sat i produktion på dette tidspunkt, bl.a. Norman Nodels udgave af Ian
Flemmings Dr. No, der på dette tidspunkt også dannede grundlag for den første
James Bond-film.
[Læs videre her:]: Gilbertons forfattere og tegnere
|