Tegneseriemuseet i Danmark
præsenterer

The Comics Museum in Denmark
presents

wpe14E.jpg (9680 bytes)

wpe154.jpg (3690 bytes)

wpe133.jpg (2995 bytes)

wpe14D.jpg (3070 bytes)

view Classics Illustrated Special Issues covers

HOME

INDEX

RESEARCH

HVEM-ER-HVEM?

1950'ERNE DK

HISTORIE

POSTGILBERTON

MUSEUM DK

MARVEL

BERKELEY

FAST FICTION

ACCLAIM BOOKS

KING CLASSICS

PENDULUM

DELL JUNIOR

Pendulum Press:
Now Age Books Illustrated
(1973 - 1978)

 

I 1970’erne fik klassiker- illustrationerne i tegne- serieform en renaissance. I USA satte forlaget Pendu- lum en større produktion i gang i 1973, hvor man på- begyndte serien Now Age Books Illustrated i nor- malt bogformat, med bl.a. Dracula, The Call of the Wild, Dr. Jekyll and Mr. Hyde og The Red Badge of Courage. I 1979 talte serien 60 bind.
Fori
nden havde Pendulum Books forsøgt sig i 1972 med en genudgivelse af Classics Illustrated - også under titlen Now Age Books Illustrated. Classics Illustrated #5, #19, #26, #47, #50, #60, # 91, #98, #133 og #169 blev genudgivet, inden forlaget satte sin egen produktion i gang.
For ikke at blive forvekslet med gængse tegneserier kaldte forlaget forøvrigt sit produkt for »the illustrated format«.
Teksten i disse tegneserier var ikke anbragt i talebob- ler, men derimod harmo- nisk rundt omkring i billed- felterne på en sådan måde, at ingen kunne være i tvivl om deres tilhørsforhold. Billede og tekst støttede og udbyggede hinanden, og teksten var læseteknisk let at kapere af hensyn til

wpe226.jpg (76369 bytes)

udgivelsens primære anvendelse som materiale til undervisning i skolerne. Illustrationerne var sort/ hvide og udført af kunstnere, som havde haft tid til arbejdet, bl.a. Nestor Redondo (Dr. Jekyll and Mr. Hyde, Dracula, The Great Adventures of Sherlock Holmes, The Best of Poe, Ben Hur), Alex Nino (Time Machine, Moby Dick, The War of the Worlds, The Invisible Man, The Three Musketeers), Francisco Redondo (Huckleberry Finn), E.R. Cruz (Gulliver's Travels, Tom Sawyer, The Red Badge of Courage, Mysterious Island), Rudy Nebres (Black Beauty) og Rudy Florese (The Scarlet Pimpernel).
I begyndelsen af 1979 udgav Winthers forlag en stærkt mishandlet udgave af Pendulums Den usynlige mand på dansk i format 15x21. Tilsyneladende var det meningen at dette første bind skulle efterfølges af flere med fællestitlen Mine klassikere, og at
nr. 2 skulle være De tre musketerer.

wpe236.jpg (13661 bytes)

Selvom den blev an- nonceret på bagsiden
af Den usynlige mand, blev Mine klassikere 2, De tre musketerer,
aldrig udgivet af
Winthers forlag.

Winther havde imidlertid ændret planerne, og allerede ved udgivelsen var Den usynlige mand overklisteret med udsalgs- og tilbudsmærkater og blev solgt for 4,85 kr. Grunden var den, at resultatet simpelthen var for dårligt. Det var en svensk bearbejdelse, som lå til grund for den danske udgivelse og i den var de oprindelige tekstflader erstattet af håndtekstede talebobler. Otto Binders oprindelige tekst var blevet indholdsmæssigt amputeret, og selvom Alex Ninos ekspressionistiske tegninger på glimrende vis illustrerede de uhyggelige hændelser, kunne de ikke opveje den svenske mishandling.
Som sagt blev Mine klassikere allerede skrinlagt før udgivelsen. Winthers forlag overvejede i følge daværende forlagsredaktør Tony Lützer at gøre et nyt forsøg med serien senere med originalt Pendulum-materiale som grundlag, men det blev kun til en enkelt udgivelse i 1979, Black Beauty i normalt albumformat 21x29..

Der er ingen tvivl om, at den grundlæggende holdning bag udgivelsen af Now Age Books Illustrated næsten var identisk med den, som lå bag Gilbertons Classic's Illustrated. Det understregede David Oliphant, præsident for Pendulum Press, med denne udtalelse:

»Da vi producerede vores første illustrerede bøger, måtte vi have løst et par problemer, inden vi for alvor gik igang med arbejdet. Vi vidste, at mange elever i dagens skoler simpelt- hen ikke kunne læse mange af de store klassikere. Vi indså dog også, at disse bøger var en del af vor arv, og vi vidste, at lærerne gerne ville have deres elever til at læse dem. Derfor skulle vore bøger være omarbejdelser af de store værker. De skulle være gennemillustrerede for at tiltrække læserens op- mærksomhed til teksten. Og gloseforrådet skulle være over- skueligt - så let at en uvillig læser kunne forstå det, men i overensstemmelse med originalen for at bibeholde dens stemning.
Men hvordan skulle bøgerne illustreres? Kiosktegneseriekunst var ude af billedet. Vi havde ikke i sinde at distrahere læserne med dårligt farvetryk eller håndskreven tekst. Derfor kontaktede vi Vincent Fago, som nu er vores produktionskoordinator, og gav ham hans hidtil største udfordring. Vi bad ham om at skaffe os de bedste

NOW AGE BOOKS ILLUSTRATED

#1   Dracula
#2   The Call of the Wild
#3   Dr. Jekyll and Mr.Hyde
#4   Black Beauty
#5   Huckleberry Finn
#6   Moby Dick
#7   The Red Badge of Courage
#8   Frankenstein
#9   Treasure Island
#10 Tom Sawyer
#11 The Time Machine
#12 20.000 Leagues Under the Sea
#13 The Great Adventures of Sherlock Holmes
#14 Gulliver's Travels
#15 The Hunchback of Notre Dame
#16 The Invisible Man
#17 Journey to the Center of the Earth
#18 Kidnapped
#19 The Mysterious Island
#20 The Scarlet Letter
#21 The Story of My Life
#22 A Tale of Two Cities
#23 The Three Musketeers
#24 The War of the Worlds
#25 Around the World in Eighty Days
#26 Captains Courageous
#27 A Connecticut Yankee in King Arthur's Court
#28 The Hound of the Baskervilles
#29 The House of the Seven Gables
#30 Jane Eyre
#31 The Last of the Mohicans
#32 The Best of O'Henry
#33 The Best of Poe
#34 Two Years Before the Mast
#35 White Fang
#36 Wuthering Heights
#37 Ben Hur
#38 A Christmas Carol
#39 The Food of the Gods
#40 Ivanhoe
#41 The Man in the Iron Mask
#42 The Prince and the Pauper
#43 The Prisoner of Zenda
#44 The Return of the Native
#45 Robinson Crusoe
#46 The Scarlet Pimpernel
#47 The Sea Wolf
#48 The Swiss Family Robinson
#49 Billy Budd
#50 Crime and Punishment
#51 Don Quixote
#52 Great Expectations
#53 Heidi
#54 The Iliad
#55 Lord Jim
#56 The Mutiny on Board the H.M.S. Bounty
#57 The Odyssey
#58 Oliver Twist
#59 Pride and Prejudice
#60 The Turn of the Screw

illustratorer på markedet. Vi ville have sort/hvid tegnekunst - enkel, historisk korrekt og alligevel med den skønhed og raffinement, som god kunst rummer. Han klarede udfordringen, og vi kan nu med stolthed sige, at vores bøger tilbyder nogle af de bedste tegneserieillustrationer i verden.
Til arbejdet med at overføre klassikerne fandt vi forfattere med omfattende undervisningserfaring. Vi ansatte eksperter, som skulle kontrollere ægtheden af hver lille detalje i tegnin- gerne og på den trykte side. Og vore fremragende redaktører gennemgik hvert manuskript, korrigerede, verificerede og overså ikke et eneste ord. For så at være helt sikker på, at vi havde netop den bog, som vi ønskede, blev den enkelte titels tekst sat med en elleve-punkt »sans serif« sats - smuk at se på, og vidunderlig let at læse!«

David Oliphant var tydeligt stolt af sit produkts teknisk høje standard. Det havde han også grund til at være - selvom hans irriterende selvtilfredshed gør det svært at indrømme. Og selvom han begår den fejltagelse at tal om »nogle af de bedste tegne- serieillustrationer i verden«! De er gode, men det er at tage munden lidt for fuld at tale om de bedste!

Vincent Fago, som omtales i det foregående, blev født i 1914. I slutningen af 30'erne fik han ansættelse på Fleischer & Paramount tegnefilmstudierne, hvor han deltog i animationen af Betty Boop, Popeye, Mr. Bug Goes to Town og Gulliver’s Travels.
I 1942-44 arbejdede han for Marvel Comics bl.a. med Gandy Goose og Sourpuss, i 1947-48 for EC med bl.a. Handy Andy og Dandy Tumbles og i 1948-49 for Pines med bl.a. Super

wpe226.jpg (20652 bytes)
I 1981 udgav det canadiske forlag
Random House i Toronto Pendulums
Dracula med forside af Ken Barr
.

Mouse og Fisty. Han var kort sagt "funny animal" tegner, og det vedblev han med at være i sin egen søndagsavisserie Peter Rabbitt, som han skrev og tegnede 1948-57. Fago sagde selv om sit forhold til tegneserieindustrien og om produktionen af "det illustrerede format":

»I fire år var jeg redaktør og kunstnerisk vejleder for Marvel Comics, men så forlod jeg faget p.gr.a. de kulørte hæfter, voldsdyrkelsen og den fremherskende lave standard. Med al det i erindring stod jeg meget tøvende overfor Mr. Oliphants tilbud. Efter at have skrevet og tegnet en tegneserie til New York Tribune (Peter Rabbitt), havde jeg tilbragt de sidste ti år med at producere børnebøger sammen med min kone.
Men Mr. OliPhant forvissede mig om, at han kun ønskede den allerhøjeste form for kvalitet. Jeg skulle anvende min egen erfaring til at producere bearbejdelser af litterære klassikere i et velillustreret tegneserieformat. Vægten skulle mere lægges på kvalitet end på kommercielle normer indstillet på høje oplagstal. På de vilkår gik jeg ind på at producere bøgerne.
Alle var tilfredse med den første bog, en fint udført blanding af rum, udvikling, karakteristik og fortællekunst. Efter den gik vi for alvor i gang med serien. De bedst egnede romaner til skolebrug blev udvalgt. Der blev holdt møder mellem redaktørerne og manuskriptforfatterne. Antal sider blev fastlagt, og der blev udført rå lay-out skitser til forfatterne. Redaktører indhentede baggrundsmateriale til personer, klædedragt, baggrunde, steder, periode osv. Der blev udfærdiget korte beskrivelser og skitser for at omgå de vanskeligheder som kunne opstå under produktionen, f.eks. med hensyn til fastholdelsen af personerne udseende eller deres udvikling i alder.
Dernæst beskriver manuskriptforfatteren hovedpersonerne i hver roman. Udfra disse beskrivelser udarbejder tegneren skitser, som derefter forelægges. Så foretages en række mindre justeringer i manuskriptet. Ord, som er for svære for barnet men vigtige for historien mærkes med en stjerne og defmeres nederst på siden. Ved at holde ordforrådet på et lavt niveau, får eleven mod på at læse hvert eneste ord.
Det redigerede manuskript overgives så til tegneren. Tegnin- gerne udføres i dobbelt størrelse i forhold til det publicerede for at give tegneren mulighed for at medtage vigtige detaljer. Mens han skitserer sin blyants-layout - først med blå stift - opridser tegneren teksten til hvert billede. Dette gøres ved at få teksten og tegningerne til at samarbejde - muliggøre en flydende og interesseret læsning af historien.
I almindelige handlingstegneserier blev teksten lagt ind på det færdigtegnede produkt. Denne håndtekstning blev altfor ofte presset sammen indenfor bifledrammerne, og var derfor svær at læse. Denne sammenpresning fremprovokerede dårlige læsevaner, fordi læseren var tvunget til at støtte sig til billedet for til fulde at forstå historien.
Respekt for både tekst og illustration er en af det illustrerede formats væsentligste fortrin. Der gøres virkelig en indsats for ikke at jage, ikke at presse sammen, ikke at gå på kompromis.«

Ligesom det var tilfældet med Gilbertons klassikere forsøgte Pendulum at være yderst teksttro. Man skulle ikke regne med at finde nye spændende fortolkninger af de gamle tekster i det nye illustrerede format. Alt var ved det gamle. På sine egne præmisser var Now Age Books Illustrated imidlertid (sammen med Clas- sic's Illustrated) uden sammenligning noget af det bedste, som endnu var set indenfor klassikerillustrationerne. Man forsøgte at bevare tidsbillede, personkarakteristik, atmosfære og forfatter- intentioner - og slap godt fra det.
Det samme mente tilsyneladende mange læsespecialister, engelsklærere, mediespecialister og diverse andre lærere ifølge The Illustrated Format - an effective teaching tool, som Pendulum udgav i 1978! Så godt, at man endnu i 1999 kunne se Now Age Books anbefalet i aktuelle amerikanske læseplaner på Internettet, bl.a. i webtidsskriftet Tips for Teachers.

 

 

Litteratur:
The Illustrated Format - an effective teaching tool. Connecticut, Pendulum Press, 1978. 92 sider, illustreret.

 

 

wpe226.jpg (9156 bytes)
Produktionen af New Age Books Illustrated
stoppede med indgangen til 1980'erne, men
nye oplag og udgaver udkom til undervisnings-
brug frem til 1990'erne. I 1993 udkom således
to giftbox sets henholdsvis med titlerne
Treasure Island, Moby Dick og Dr. Jekyl
and Mr. Hyde
samt A Christmas Carrol,
20.000 Leagues Under the Sea
og
A Midsummer Nights Dream - begge
med tilhørende lydbånd til læsetræning.

wpe236.jpg (9455 bytes)

 

wpe238.jpg (51672 bytes)

wpe239.jpg (50031 bytes)

wpe241.jpg (62586 bytes)

wpe242.jpg (66618 bytes)

wpe24A.jpg (64160 bytes)

wpe24B.jpg (77363 bytes)