|
|
[fortsættelse
af:] |
Gilbertons forfattere og tegnere Før en tegner kan
gå igang med en tegneserie, kræves der i de fleste tilfælde en eller anden form for
manuskript. Imidlertid er oplysningerne om Gilbertons manuskriptforfatteme yderst
sparsomme og mangelfulde. |
Simon, Livingstone, Kildale og Zansky Allen Simon, Rolland
H. Livingstone, Malcolm Kildale og Louis Zansky hørte til de tegnere, som satte deres
kraftige præg på den
ufærdige periode 1941-44 - en
periode, som var præget af en stærkt vekslende kvalitet fra hæfte til hæfte. De fleste
af disse hæfter blev derfor også senere omtegnet.
|
|
|
|
Hicks, Del Bourgo, Heames og Palais Den
ombrydende periode 1945-53 var
straks mere homogen og præget af, at arbejdet med adaptionen af de gamle klassikere var i
hænderne på en gruppe tegnere, der arbejdede under "fælles hat", nemlig Iger-Roche Shop med Blum, Hicks, Palais og Kiefer
som de mest produktive.
|
|
Kiefer Henry Carl Kiefer
(1890-1957) er med en snes titler den flittigste bidragyder til Gilbertons
klassiker-serie. Han har bl.a. tegnet Pompejis sidste dage (senere omtegnet af Jack
Kirby), Familien Robinson (senere omtegnet af Norman Nodel), Store
forventninger, En verdensomsejling under havet, David Copperfield, Manden
uden fædreland (senere omtegnet af Angelo Torres), Mandfolkelejrens plejebarn,
Julius Cæsar (senere omtegnet af George Evans og Reed Crandall), Jorden rundt i
80 dage, Vejen til Oregon, Den mystiske jæger, Fangen på Zenda,
Jeanne D'Arc, Den fuldkomne forbrydelse, Kong Salomons miner, Fang dem
levende og Talismanen i nævnte rækkefølge. Desuden har han tegnet A
Christmas Carol, Wuthering Heights og The Cloister and the Heart, som
aldrig fandt vej til Danmark. |
|
Blum Alex Anthony Blum
(1889-1969) hører med en lille snes titler også til blandt Gilbertons flittigste
tegnere. Da han blev ansat på forlaget havde han siden 1938 været tilknyttet diverse
forlag uden dog at sætte sig spor i tegneseriehistorien (1938-54 arbejdede han for Iger
Shop under pseudonymet Mex Boon). Det kom han imidlertid til gennem sin beskæftigelse hos
Gilberton fra 1948 til 1957, hvor hans fortid som maler og grafiker kom ham til nytte.
1955-57 bl.a. som »art director« på forlaget. |
|
McCann og Nodel Tilbage er så den »endelige« periode. Her finder man bl.a. Jerry McCann med Fanget af en komet, Indianerhøvdingen Pontiac og Sammensværgelsen og den mesterlige atmosfæreskaber, miljø- og personskildrer Norman Nodels Prærievognen, Rejsen til Jordens indre, Bjergenes konge, Familien Robinson, Rip van Winkle, Manden fra Virginia, Den usynlige mand, Nordens løve, De elendige, Manden der ler, Mellem tigre og forrædere, Smukke Sorte og Faust. Men det er også nok værd at bemærke, at i denne periode beskæftigede Gilberton flere tegnere, som først og fremmest er kendt fra forlagene EC, National, Marvel og Warren - fra disses skræk-, krigs- og superhelteserier. |
Ingels, Orlando, Toth, Torres, Graham Ingels - ECs
Mr. Horror himself, Ghastly - tegnede Waterloo. |
Evans George R. Evans
(1920- ) var i 40'erne beskæftiget med diverse helteserier hos Fiction House og Fawcett.
I 1952-55 tegnede han krig, skræk og kriminal til EC's fremragende tegneseriehæfter, men
da de som bekendt mødte megen modstand fra pædagoger, psykologer og politikere i disse
år og tilsidst blev stoppet af forlaget, fik Evans beskæftigelse hos Gilberton fra 1956
til 1962. Senere har han gjort sig bemærket i en del Warrenhæfter. |
Cameron Lou Cameron (f.1924)
var beskæftiget hos Gilberton fra 1953 til 1956. Hans tegneseriekarriere er ret kort og
spænder faktisk kun over årene 1951-58, hvor han arbejdede for Friedman, Ace, Fiction
House, St. John, Marvel og National med skræk og science fiction. I 1956 modtog han
Thomas Edison-prisen for bedste historiske tegneserie: Life of Columbus. |
Stort publikum til godt håndværk I modsætning til de
masseproducerende amerikanske tegneserieforlag gav Al Kanter sine tegnere tid til at
færdiggøre et produkt, kæle for detajlerne. De færreste var som sagt store kunstnere -
de fleste kun hæderlige håndværkere - men alligevel skabte de en række
tegneseriehæfter, som udmærket gengiver ånden og tonen i de litterære forlæg. Som
tegneserier betragtet er Classic's Illustrated på ingen måde banebrydende - de er
mediemæssigt konservative, hvilket selvfølgelig hænger sammen med formålet -
nyfortolkninger af klassikerne er de på ingen måde. Heltene er mandfolk! Grundholdningen
borgerligt reaktioner.
|
[Læs videre:] Illustrerede Klassikere i Danmark |