Tegneseriemuseet i Danmark
præsenterer

The Comics Museum in Denmark
presents

wpe14E.jpg (9680 bytes)

wpe154.jpg (3690 bytes)

wpe133.jpg (2995 bytes)

wpe14D.jpg (3070 bytes)

view Classics Illustrated Special Issues covers

HOME

INDEX

RESEARCH

HVEM-ER-HVEM?

1950'ERNE DK

HISTORIE

POSTGILBERTON

MUSEUM DK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reed Crandall

Reed Crandall blev født 22. februar 1917 i Winslow, Indiana. 1935-39 studerede han ved Cleveland School of Art og solgte i denne periode sine første illustrationer til børnebøger. I 1940 startede han sin tegneseriekarriere ved NEA Syndicate. Samme år gik han over til Iger Shop, hvor han tog sig af hæfteopgaver for forlagene Quality og Fiction House. Her gjorde han sig bemærket gennem tegnekunst inspireret af illustratorer som Joseph Clement Coll, Henry Pitz, Herbert Morton Stoops, James Montgomery Flagg, N.C. Wyeth og Howard Pyle, beskrevet således af studiomedarbejderen Gerry Altman: »Reed var et stort problem for Iger. Hans arbejder var eminente og hver gang han dukkede op, tog vi alle en pause for at beundre dem. Iger måtte simpelthen bede ham om at lade tegningerne blive hjemme.«
I 1941 fik Crandall et tilbud om ansættelse hos Quality og tegnede derefter bl.a. i 1941 Hercules og Espionage, 1941-42 Stormy Foster, Firebrand og Ray, 1941-43 Uncle Sam, 1941-44 Dollman, 1942-43 Midnight og 1946-49 Capt. Triumph for forlaget.
I perioden 1942-53 - kun afbrudt af militærtjeneste i 1945 - tegnede han desuden Blackhawk til hæftet Military Comics - en serie, som Chuck Cuidera havde startet i august 1941 efter oplæg fra Will Eisner.
Blackhawk fortalte om en gruppe bestående af syv lejesoldater, som kæmpede mod Hitler under 2.verdenskrig. Senere var de også aktive på andre krigsskuepladser.
Da Korea-krigen sluttede, gik Blackhawk og hans svende i krig mod diktatorer i skiftende bananrepublikker og mod forrykte videnskabsmænd. Men temaet, som i starten havde vundet genklang gennem hårdkogte, realistiske manuskripter og ikke mindst som følge af Crandalls mesterligt udførte flyscenerier, havde overlevet sig selv. Blackhawk stoppede i 1968 efter de sidste 11 år at have været udgivet af DC.
1976-77 forsøgte samme forlag at genoplive serien, men den stoppede efter 7 numre. I slutningen af 80erne har forlaget forsøgt sig igen, denne gang med Howard Chaykin ved tegnebordet.
Samtidig med arbejdet på Blackhawk tegnede Crandall også for andre forlag. Til Fiction House leverede han bidrag til Kayo Kirby i 1941, Sheena i 1942 og Kaanga i 1943 og 1945. Desuden tegnede han Captain America til Timely i 1941 og diverse andre hæfteserier til Gleason, Pflaum & Denison, Pines, Avon, Eastern Color og Ziff-Davis, inden han i 1953 blev beskæftiget hos E.C. Her præsterede han en række fremragende tegnearbejder til forlagets skræk- og SF-hæfter, indtil E.C. indstillede produktionen i 1955.
Herefter tegnede han sammen med George Evans Julius Cæsar, Klokkeren fra Notre Dame og De skotske drenge til Classics Illustrated.
1961-65 tegnede han til Dell-hæftet Twilight Zone og til Towers T.H.U.N.D.E.R.-agents (T.O.R.D.E.N.agenterne) i 1965. 1966-69 tegnede han hæfteversionen af Flash Gordon (Jens Lyn). I 1964 vendte Crandall tilbage til stemningen fra sine E.C.-serier, da han blev beskæftiget med skrækserier til forlaget Warrens magasiner Eerie og Creepy.
I starten af 70erne leverede han desuden bidrag til et par Marvel-udgivelser.
Reed Crandall døde 13. september 1982.
Ved siden af hans tegneseriearbejde er det frem for alt illustrationerne til forlaget Canaverals udgivelser af Edgar Rice Burrougs' romaner i 60erne, der springer i øjnene.

 

 wpe23B.jpg (20430 bytes)

 

 

wpe24A.jpg (23178 bytes)


wpe11B.jpg (5413 bytes)

 

Reed Crandall Index