|
|
Classic Comics/Classics Illustrated #18: Redaktionelle
ændringer Flere af Gilbertons
klassikerudgivelser forligger i forskellige udgaver. I 40'erne præsenterede klassikerne
sig udadtil gennem tegnede omslag. Bl.a. på grund af Werthams korstog blev enkelte omslag
omtegnet i slutningen af 1940erne. Således omtegnede Henry C. Kiefer forsiderne til #13,
#18, #29 og #41, fordi Wertham direkte kritiserede 1. udgaves forsider. |
1. udgave |
sider, mens 64-siders hæfterne blev skåret ned til 56 sider. Desuden
blev en hel del sider omredigeret eller direkte omtegnet med det formål at
undertone de af romanforlæggenes voldsommehandlingsbeskrivelser, som var blevet omsat til
ligeså voldsomme tegneserieforløb i 1. udgaverne. Det gik bl.a. ud over #18, The
Hunchback of Notre Dame, som ikke kun nåede at udkomme med 4 forsider, men også fik
bortredigeret/ selvcensureret flere tortur- og voldsscener.
|
1.udgave med |
|
1. udgave med |
2. udgave |
|
|
I Allen Simon's 1. udgave udpensles scenen, hvor Quasimode med nøgen
overkrop lænkes til hjulet, piskes af bøddelen og hånes af pøbelen, inden Esmeralda
lytter til hans bønner og giver ham noget at drikke.
|
Allen
Simons 1.udgave er præget af dynamik og visuel fortælling, som
understreger brutaliteten og fortvivlelsen i Victor Hugos klassiker. I 2.udgave leverer Crandall og Evans også god tegneseriefortællekunst, men brutaliteten er unægtelig
nedtonet, |