Velkommen til

Welcome to

TEGNESERIEMUSEET I DANMARK

THE COMICS MUSEUM
IN DENMARK

TEGNESERIEKULTUR

Home

Emneindex

Butik

Tegneseriemuseet DK

Postbox

Fra museets Arkiv

Redaktør

Wall of Fame

Museet
2010

Museumstjeneste

Divus' museum

Tegneseriehistorie DK

Tegneseriefotos DK

Biografier DK

Galleri DK

-

Tegneseriepuljen

wpe2F.jpg (8569 bytes)

 Film & tegneserier

Tegneseriemuseer

 

Bemærk: Dette websted opdateres ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.

 

 

præsenterer

En BIOGRAFI fra:

wpeCA.jpg (6759 bytes)

Romano Scarpa

Romano Scarpa blev født i 1927 i Venedig. I dag regnes han som mesteren inden for den italienske Disney-tradition.
Den blev styret af forlaget Mandadori, som siden midten af 30rne og indtil starten af 1990erne har produceret Disney-serier på licens i Italien.
Scarpa startede sin karriere inden for den italienske tegnefilmproduktion. Bl.a. har han skabt figuren D'Angelino. I 1953 begyndte han at arbejde for Mondadori, hvor hans første opgave var tegnearbejdet på en Snehvide-historie. Derefter fortsatte han inden for funny animal-traditionen, hvor hans hovedfigurer blev Topolino (Mickey Mouse), Zio Paperone (onkel Joakim), Donald (Anders And) og det italienske påfund Paperinik (Stålanden). Han kom til at stå som ophavsmand til bifigurer som onkel Joakims påtrængende "kæreste" Brigitta MacBridge, Joakims konkurrent Jubal Cock, det forstørrede atom Atomino Bip-Bip, Glittering Goldies teenageniece Dickie Duck og Sorte-Pers partner Trudy.
Scarpas indfaldsvinkel til figurerne, som bla. kan opleves på dansk i et par episoder i Den store Ståland og i krimidramaet "Bid i tomaten" i Jumbo-bog nr. 14, dannede skole for de italienske Disney-tegnere. Som det fremgår af bla. Jumbo-bøgerne er de italienske Disney-serier langt mere kontante og hårdtslående i fantasiudfoldelser og humor end det, man oplever i Carl Barks', Paul Murrys og Floyd Gottfredsons lange eventyrhistorier. Godt nok har Scarpa taget tråden op fra sidstnævnte, men han nævner specielt amerikansk film noir som en af sine inspirationskilder.
Forlaget Gladstone, som overtog udgivelsen af Disney-tegneserier i USA i midten af 80erne, har udgivet flere af Scarpas bedste serier: Mickey Mouse-historierne "The Blot's Double Mystery" fra Topolino i 1955 - skrevet af den ligeledes meget roste Guido Martina - og "The Mystery of Tapiocus VI" fra samme pockethæfte nr. 142/1956 samt Onkel Joakim-historierne "Amundsen's Talisman" fra nr. 135/1956 og den senere "The Last Balaboo". Som de fleste af Scarpas Disney-serier er de tre sidste skrevet af ham selv. Det samme er hans berømte historie "Colosso del Nilo" fra 1961. Her foregreb han nummereringen af brudstykker af oldtidsmonumenter ved bygningen af Aswandæmningen, så de kunne flyttes stykvis og derefter genopføres andetsteds.
I sine tegneserier demonstrerer Scarpa en perfekt timing af gags i veltilrettelagte, logiske historier befolket af spændstige, udtryksfulde figurer. Bemærkelsesværdig er også historiernes spidsfindige spænding og uhygge

wpe10F.jpg (24936 bytes)
Mickey Mouse no.256 med Romano
Scarpas "The Mystery of Tapiocus VI"
fra det italienske Topolino 142.

og den undertone af fare, som præger de tilspidsede situationer. Derved adskiller Scarpa sig afgørende fra de amerikanske kolleger.
Scarpa har dog ikke høje tanker om 80ernes italienske Disney-produktion. I Mickey & Donald nr. 6/1988 udtaler han: "For mig at se har disse historier meget lidt tilfælles med de amerikanske klassikere ... de mangler det, jeg kalder "Disney-ånd". Noget godt må der jo være ved dem, for de sælger godt, men det er også alt. De kan overhovedet ikke sammenlignes med traditionelle amerikanske historier."
I Uncle Scrooge nr. 242/1990 fremhæves Romano Scarpas historie "Mickey Mouse and the Chirakawa Necklage" fra 1960 i øvrigt som den bedste og mest komplekse Disney-historie produceret i Europa.

Anders And & Co