|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
præsenterer
En BIOGRAFI fra: |
|
|
Romano Scarpa |
|
Romano Scarpa blev
født i 1927 i Venedig. I dag regnes han som mesteren inden for den italienske Disney-tradition.
Den blev styret af forlaget Mandadori, som siden midten af 30rne og indtil starten af
1990erne har produceret Disney-serier på licens i Italien. |
Scarpa startede sin karriere inden for den italienske tegnefilmproduktion. Bl.a. har han
skabt figuren D'Angelino. I 1953 begyndte han at arbejde for Mondadori, hvor hans
første opgave var
tegnearbejdet på en Snehvide-historie. Derefter fortsatte han inden for funny
animal-traditionen, hvor hans hovedfigurer blev Topolino (Mickey Mouse), Zio Paperone
(onkel Joakim), Donald (Anders And) og det italienske påfund Paperinik (Stålanden). Han
kom til at stå som ophavsmand til bifigurer som onkel Joakims påtrængende
"kæreste" Brigitta MacBridge, Joakims konkurrent Jubal Cock, det forstørrede
atom Atomino Bip-Bip, Glittering Goldies teenageniece Dickie Duck og Sorte-Pers partner
Trudy.
Scarpas indfaldsvinkel til figurerne, som bla. kan opleves på dansk i et par episoder i Den
store Ståland og i krimidramaet "Bid i tomaten" i Jumbo-bog nr.
14, dannede skole for de italienske Disney-tegnere. Som det fremgår af bla. Jumbo-bøgerne
er de italienske Disney-serier langt mere kontante og hårdtslående i fantasiudfoldelser
og humor end det, man oplever i Carl Barks', Paul Murrys og Floyd
Gottfredsons lange eventyrhistorier. Godt nok har Scarpa taget tråden op fra
sidstnævnte, men han nævner specielt amerikansk film noir som en af sine
inspirationskilder. |
Forlaget Gladstone, som
overtog udgivelsen af Disney-tegneserier i USA i midten af 80erne, har udgivet flere af
Scarpas bedste serier: Mickey Mouse-historierne "The Blot's Double
Mystery" fra Topolino i 1955 - skrevet af den ligeledes meget roste Guido
Martina - og "The Mystery of Tapiocus VI" fra samme pockethæfte nr. 142/1956
samt Onkel Joakim-historierne "Amundsen's Talisman" fra nr. 135/1956 og
den senere "The Last Balaboo". Som de fleste af Scarpas Disney-serier er de tre
sidste skrevet af ham selv. Det samme er hans berømte historie "Colosso del
Nilo" fra 1961. Her foregreb han nummereringen af brudstykker af oldtidsmonumenter
ved bygningen af Aswandæmningen, så de kunne flyttes stykvis og derefter genopføres
andetsteds.
I sine tegneserier demonstrerer Scarpa en perfekt timing af gags i veltilrettelagte,
logiske historier befolket af spændstige, udtryksfulde figurer. Bemærkelsesværdig er
også historiernes spidsfindige spænding og uhygge |
Mickey Mouse no.256
med Romano
Scarpas "The Mystery of Tapiocus VI"
fra det italienske Topolino 142.
|
og den undertone af fare, som
præger de tilspidsede situationer. Derved adskiller Scarpa sig afgørende fra de
amerikanske kolleger.
Scarpa har dog ikke høje tanker om 80ernes italienske Disney-produktion. I Mickey
& Donald nr. 6/1988 udtaler han: "For mig at se har disse historier meget
lidt tilfælles med de amerikanske klassikere ... de mangler det, jeg kalder
"Disney-ånd". Noget godt må der jo være ved dem, for de sælger godt, men det
er også alt. De kan overhovedet ikke sammenlignes med traditionelle amerikanske
historier."
I Uncle Scrooge nr. 242/1990 fremhæves Romano Scarpas historie "Mickey
Mouse and the Chirakawa Necklage" fra 1960 i øvrigt som den bedste og mest komplekse
Disney-historie produceret i Europa. |
| |
|