Velkommen til

Welcome to

TEGNESERIEMUSEET I DANMARK

THE COMICS MUSEUM
IN DENMARK

TEGNESERIEKULTUR

Home

Emneindex

Butik

Tegneseriemuseet DK

Postbox

Fra museets Arkiv

Redaktør

Wall of Fame

Museet
2010

Museumstjeneste

Divus' museum

Tegneseriehistorie DK

Tegneseriefotos DK

Biografier DK

Galleri DK

-

Tegneseriepuljen

wpe2F.jpg (8569 bytes)

 Film & tegneserier

Tegneseriemuseer

 

Bemærk: Dette websted opdateres ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.

 

 

præsenterer

En BIOGRAFI fra:

wpeCA.jpg (6759 bytes)

Carl Barks

wpe145.jpg (14337 bytes)
Carl Barks midt i menneskemylderet
under sit besøg på Nationalmuseet i
København den 10. juni 1994.

Da Walt Disney-studierne først sent tillod, at tegneserier med studiets figurer blev forsynet med oplysninger om forfatter og tegner, var Carl Barks i mange år kun kendt af offentligheden som den gode tegner  på Donald Duck-tegneserierne (Anders And). I 1960 lykkedes det imidlertid den mangeårige fan, John Spicer, at finde frem til navn og adresse på sit idol. Da Barks kort efter modtog sit første fanbrev, troede han i starten, der var tale om en vennespøg. Til sidst svarede han dog brevskriveren, og det blev startskuddet til en regulær Barks-kult.
Carl Barks blev født 27.3.1901 på en gård nær Merrill, 0regon. I 1918 flyttede han til San Francisco og forsøgte sig uden succes som tegner på de lokale aviser. Skuffet vendte han efter 2 år tilbage til den fædrende gård.
I 1923 greb rejsefeberen ham igen, og han fik arbejde som skovhugger og derefter som
jernbanearbejder i nærheden af Roseville i Californien. Parallelt hermed tilbød han sine tegninger og cartoons til diverse aviser og blade og fandt til sidst en aftager i det canadiske mandeblad, The Calgary Eye-Opener.
I 1935 erfarede Barks, at Disney-studierne søgte tegnere, og anbefalede sig gennem en række tegninger til den planlagte tegnefilm Snowwhite and the Seven Dwarfs - der i 1937 blev Disneys første helaftenstegnefilm.
Barks blev ansat som mellemtegner, men skiftede et halvt år senere job til manuskriptafdelingen. Efter endnu seks et halvt år blev arbejdet ham dog for ensformigt, og han forlod Disney for at opbygge en hønsefarm i San Jacinto.
Da Dell Publishing i 1943 besluttede at stoppe med genoptryk af avistegneserierne i Disney-hæfterne for at give plads til nytegnede historier, skrev Barks et brev til forlaget. Straks efter modtog han manuskriptet til en 10 siders Anders And-historie, som han tegnede, ændrede et par detaljer ved og returnerede. Forlaget var begejstret! Historien "Victory Garden" dukkede op i april 1943 i Walt Disney's Comics & Stories no.31.
I virkeligheden var det ikke Barks' første Anders And-historie. Allerede mens han arbejdede i Disney-studierne, tegnede han sammen med animatoren Jack Hannah et 64 siders eventyr, Donald Duck Finds Pirate Gold efter manuskriptet til en ikke realiseret

wpe146.jpg (16243 bytes)

tegnefilm. Den udkom i 1942 som det andet selvstændige Donald Duck-hæfte - det første stod Al Taliaferro for to år tidligere - i solohæfteserien Four Color no.9.
I begyndelsen indskrænkede Barks sig til at anvende de kendte figurer fra tegnefilm og tegneserier, men senere skabte han nye, der i dag hører til blandt Andebys faste indbyggere: Scrooge McDuck i 1947 (onkel Joakim), Gladstone Gander i 1948 (fætter Højben), Junior Woodchucks i 1951 (Grønspætterne), Beagle Boys i 1951), Gyro Gearloose i 1952 (Georg Gearløs) og Magicia de Spell i 1962 (Hexia de Trick). I 1952 fik onkel Joakim oven i købet sit eget hæfte, Uncle Scrooge.

Barks havde desuden betydelig andel i Anders Ands karakterudvikling. Ud af tegnefilmenes støjende og hidsige neurotiker udviklede han efterhånden en såre menneskelig and - tegneseriernes svar på Charlie Chaplin og Buster Keaton, men uden deres stoiske ro, når tingene gik ham imod.
Barks forblev tro mod Anders And, indtil han gik på pension. Hans sidste hæfte udkom i september 1965.
I 1940rne tegnede Barks enkelte andre historier i "funny animal"-genren med figurer hentet fra tegnefilm uden for Disney-studierne: Benny Burro, Happy Hound, Andy Panda, Barney Bear og Porky Pig. Disse ialt 33 historier blev i 1979 udgivet under fællestitlen "Barks Bear Book" af den tysk/svenske Barks-fan Horst Schröder. En del af disse er senere udgivet i hæfte- og albumform på dansk.

wpe148.jpg (22126 bytes)

Desuden tegnede Barks en enkelt Mickey Mouse-historie, The Riddle of the Red til Four Color no.79.
I  1980erne satte det amerikanske forlag Another Rainbow sig for at genudgive alle Barks' andehistorier i den dyre, bibliofile værkserie Carl Barks Library. I Danmark er Carl Barks' serier genudgivet i ombrudt form i bl.a. Gutenberghus/Serieforlagets Den store Anders And og Den store onkel Joakim, og i deres oprindelige format i Anders Ands guldbøger, i Walt Disney's bedste historier om Anders And og i en række solohæfter med længere Anders And- og Onkel Joakim-historier.
I 1971 blev Barks af en fan overtalt til at frembringe et oliemaleri med Anders And. Barks var noget skeptisk, men indvilgede, da han blev budt 150$. Derefter meldte andre fans sig som interesserede aftagere, og det blev til ialt 122 malerier, inden Walt Disney Productions lagde komplicerede copyrightspørgsmål til grund for et forbud mod videre produktion.
I 1980 blev et af de 122 malerier i øvrigt solgt på en auktion til en pris af 42.000$.
I 1981 blev malerierne samlet under et i bogen "The Fine Art of Walt Disney's Donald Duck by Carl Barks  og udgivet i begrænset oplag! I Danmark pryder de omslagene på Anders Ands guldbøger.
En del af disse olimalerier var udstillet på Nationalmuseet i 1994, da Carl Barks

wpe149.jpg (12827 bytes)

besøgte Danmark i forbindelse med Anders And-figurens 60 års jubilæum.
Barks er ofte blevet spurgt om årsagen til andeseriernes høje kvalitet. Svaret lyder: "Jeg ved godt, at man forventede, jeg fortalte for et publikum af 12-årige. Men jeg havde større tiltro end udgiveren til den 12-åriges intelligens." Og: "Jeg syntes, børnene skulle have en vedkommende oplevelse for deres 10 cents."
Carl Barks døde den 25. august 2000.

wpe14A.jpg (13349 bytes)

Litteratur:

På dansk foreligger i 1999 to vægtige monografier om Carl Barks, skrevet af henholdsvis Jakob Stegelmann (Den gode tegner. 1995) og Peter Hartung (Manden og anden. 1994).
Desuden er der masser af viden
at hente om Barks og hans kolleger i den danske fanzinserie Carl Barks & Co.

wpe14B.jpg (8167 bytes)

Anders And & Co.

www.cbarks.dk