|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
Alex
Raymonds tegneserie om gentleman-detektiven Rip Kirby hører til
tegneserie- historiens absolutte klassikere. Igennem snart 20 år har serien været en
stadig tilbage- vendende begivenhed i Agent X9, mens seriens historie
rækker et halvt århundrede tilbage.
Hverdagsstrip'en Rip Kirby debuterede i de amerikanske aviser den 4.
marts 1946.
Allerede den 16. juli samme år blev serien præsenteret for danske læsere i tegneserie-
ugebladet Skipper Skræk
nr. 29. |
En af de danskere, som blev fanget af
serien var det dengang 16-årige tegnetalent Knud V. Larsen, som i dag kalder Rip
Kirby for en "tegneseriernes tegneserie". Han lod sig umiddelbart
engagere af Alex Raymonds levende og dynamiske streg, som i forening med Milton Caniffs
ligeledes handlings- mættede, sort/hvide stil gav næring og inspiration til hans egne
tegneseriefrem- |
|
bringelser. Men Knud V. Larsens tegneserier fandt ikke
nåde for den kritiske Skipper Skræk-redaktørs øjne. De foretrak den
ægte vare. Så Knud V. Larsen måtte vente indtil 1970 med at få sin debut som
tegneserietegner. Det skete med Albert Merlind i Berlingske
Tidende, men selvom stilen her var en ganske anden end Raymonds, var påvirk-
ningen fra den gamle Rip Kirby-tegner åbenbar. Alex Raymonds velstrukturerede sort/hvide
tegnestil
og scener som disse fra 1946 fyldt med bevægelse, |
Skipper Skræk
nr.52/1946
|
drama
og dynamik har lige siden inspireret mange tegneserietegnere. |
|
Alex Raymond
|
ALEX
RAYMOND Alexander Gillespie Raymond
hører sammen med Hal Foster, Burne Hogarth og Milton Caniff til den tidlige amerikanske
eventyrstrips store mestre.
Han blev født den 2 oktober 1909 i New York. Efter kunststudier kom han fra 1930 til at
arbejde som tegnerassistent, men allerede i 1933 fik han mulighed for at skabe en
søndagsside til aviserne, bestående af en SF-serie og en jungleserie.
Resultatet blev Flash Gordon (Jens Lyn) og Jungle Jim,
som begge debuterede den 7. januar 1934.
Kun 3 uger efter disse to seriers debut startede Raymond sammen med kriminalforfatteren
Dashiell Hammett hverdagsstrip'en Secret Agent X-9, som han dog efter 2
år overlod til andre tegnere. Denne tegneserie kom senere
til at lægge navn til det danske tegneseriehæfte Agent X9.
I maj 1944 overgav Alex Raymond sine igangværende |
serier til assistenten Austin Briggs
for at træde ind i U.S. Marine Corps. Han fik rang af kaptajn og deltog som sådan i
krigshandlingerne i Stillehavet ombord på hangarskibet "Gilbert Islands". Da
han i 1946 blev hjemsendt, vendte han imidlertid ikke tilbage til sine gamle serier. I
stedet skabte han publikums- og kritikersuccessen Rip Kirby, som han
leverede til aviserne ugens 6 hverdage indtil sin altfor tidlige død ved en bilulykke den
6. september 1956. |
RIP
KIRBY
Indledningsstrip'en til Rip
Kirby er en af tegneseriehistoriens hurtigste, mest oplysnings- mættede og
geniale introduktioner:
Efter læsning af de 3 første rammer
ved man, at Rip Kirby har gjort en hæderkronet indsats i marinekorpset, at han har
opnået bemærkelsesværdige resultater som sportsmand, er amatørdetektiv og forsker og
formodentlig også ret velhavende. Uden penge, ingen butler ved navn Desmond. Så megen
oplysning får man via et fortælleteknisk kneb, hvor Raymond lader Desmond hente og
overbringe avisen.
I strip'ens 4. og sidste ramme sættes den dramatiske handling igang på en sådan måde,
at læserens forventninger allerede er vakt.
2. strip spænder disse forventninger
endnu mere, samtidig med at seriens første spændende og sofistikerede kvinde. Sonja
Bell, introduceres - meget død.
Allerede i 4. strip giver den velnærede inspektør Sullivan fra opdagelsespolitiet Rip
Kirby dette råd: "Hold dig til dine bøger, Rip! Det her er ikke noget for
amatører. Desuden er du selv mistænkt!".
4 uger efter starten måtte læseren imidlertid konstatere, at seriens elgante titelperson
i opklaringen af mordgåden havde involveret så mange personer, at en strip med
figurgalleriet var påkrævet - en resumeform, som tit blev taget i anvendelse i de
følgende år.
Som figur adskiller Rip Kirby sig
væsentligt fra Alex Raymonds tidligere tegneseriehelte. Han har ordet i sin magt, præges
af et overlegent intellekt og demonstrerer et vid og et lune, som ligger meget fjernt fra
alvorsmænd som Jens Lyn, Jungle Jim og Agent X9.
I modsætning til disse serier er voldelig, fysisk fremfærd heller ikke et nøglebegreb i
Rip Kirby. Godt nok mangler den hverken nævekampe eller skyderi, men
Kirby læner sig ikke udelukkende op af sin fysiske og atletiske formåen i opklaringen af
en sag. Dertil er han altfor sindig og kultiveret, hvilket understreges af, at han bærer
briller, ryger pibe, spiller golf og skak og værdsætter den moderne musiks komplekse
harmonier i selskab med en dyr fransk cognac.
Rip Kirby har sine forbilleder i kriminallitteraturen og rummer elementer både fra S.S.
Van Dines forfinede, belæste detektiv Philo Vance og Raymond Chandlers hårdkogte,
desillusionerede "private eye", Philip Marlowe. Ligesom sidstnævnte har Rip
Kirby også en svaghed for smukke, intelligente kvinder - og omvendt. Selvom utroskab
ligger ham fjernt, har det i visse tilfælde bragt ham på kollisionskurs med sin hjertes
udkårne, den blonde fotomodel Honey Dorian.
Blandt forbillederne trænger Sherlock Holmes sig ligeledes på, for Rip Kirby har også
sin Watson, den trofaste butler Desmond. Med en fortid som indbrudstyv besidder han
færdigheder, som detektiven i flere tilfælde drager nytte af.
Rundt om helten og de øvrige gennemgående figurer grupperer underverdenen sig i form af
andenrangs svindlere, pengeafpressere, slibrige advokater, lejemordere og andre skumle
personager, som skildres med stor grad af realisme tilsat en god portion dramatisk udtryk.
Og så er der altså de føromtalte smukke, intelligente kvinder. "Femme fatale"
i stil med den mørkhårede, parfumeduftende sangerinde Pagan Lee.
Pagan Lee gjorde sin entre i seriens
3. episode i strip nr. 100 som gangsterbossen "Kvæleren"s elskerinde. Hun havde
samme blod i årene som Milton Caniff's Dragon Lady og Will Eisner's P'Gell og var altid
parat til at deltage i intriger på kanten til det lovlige. Men hun havde også en svaghed
for helten og har derfor i flere episoder sat Rip Kirbys forhold til Honey Dorian på en
hård prøve.
Ligesom Raymonds tegne- og fortællestil gjorde også den elegante, mørke og mystiske
Pagan Lee indtryk på 16-årige Knud V. Larsen i 1946 - og med ham sikkert også mange
andre af tidens teenagere. Ihvertfald var Tørk Haxthausen stærkt foruroliget over Rip Kirby, da
han i 1955 udgav sit angreb på tegneserierne, bogen Opdragelse til terror.
Heri skriver han bl.a.: "Rip Kirby er en drevent udført
kriminalserie uden påfaldende voldsomheder, men med grelle farver og udspekulerede
"kameraindstillinger", som i sig selv indebærer kraftige antydninger af vold
(fig. 15). Der er en del revolvere i serien, foruden de obligatoriske damer, her noget
spidsere i det end almindeligt, men ligeså afklædte. Naturalismen i billedstilen
erstatter her den voldsomme fremhævelse af kønskarakteren."
Heller ikke Rip Kirby fandt nåde for 50ernes heksejægere. For
yderligere at understrege seriens farlighed viser Haxthausen en illustration fra serien,
hvor en mand i ly af mørket sniger sig ind til en sovende kvinde, hvis flot hvælvede
barm udfolder sig under en nedringet nat- kjole. Manden viser sig at være morder og
kvinden hans søster. Under illustrationen skriver |
Haxthausen:
"Selv, hvor direkte vold ikke forekom- mer, kan billederne vække klare
forestillinger om forbrydelser. Her en række, hvoraf de to første antyder en
voldsforbrydelse eller en erotisk situation (eller begge dele)."
Haxthausen nævner også seriens "grelle farver". Som udgangspunkt er Rip
Kir- by en sort/hvid tegneserie - og en af de smukkeste nogensinde. Som sådan
optrådte den også fra starten i Skipper Skræk. Da dette i 1953 gik fra
folio- til almindeligt hæfteformat, begyndte Rip Kirby lige- som
ugebladets øvrige serier at optræde i farver, som var lagt på til lejlighe- den, og som
ikke havde med Raymond at gøre. |
Eksemplet er fra Skipper
Skræk nr.13/1955
|
JOHN
PRENTICE
Da Alex Raymond omkom i 1956 lå der
kun 10 Rip Kirby-dagstrips mere klar fra hans hånd. Da King Features
Syndicate ikke ønskede at lade den populære og indbringende serie dø sammen med sin
skaber, var der ikke tid til lange overvejelser. Man skulle hurtigt finde en afløser, og
valget faldt på John Prentice. Den knebne tid taget i betragtning må valget kaldes et
lykketræf. Sjældent har et tegnerskifte været så lidt mærkbart.
John Franklin Prentice blev født den 17. oktober 1920 i Texas. Efter kunststudier
arbejdede han efter 2. verdenskrig indenfor reklamebranchen, men fra 1947 tegnede han
hæfteserier indenfor flere forskellige genrer for de amerikanske tegneserieforlag.
Da King Features Syndicate i september 1956 bad ham fortsætte Rip Kirby,
påtog han sig at løse opgave, så læserne ikke mærkede tegnerskiftet. Det lykkedes for |
John Prentice
|
ham uden at sænke
seriens i forvejen høje episke og grafiske kvalitet og i en sådan grad, at han i 1966 og
1967 modtog National Cartoonist Societys pris for bedst fortalte tegneseriestrip. |
John Prentice-strip fra den 5.
december 1998
|
John Prentice har
taget sig af Rip Kirby i 40 år - i en længere periode med Fred
Dickenson som forfatter - uden at sænke seriens kvalitet. Men han har gjort det på basis
af den sjæl og det forbilledlige og mesterlige arbejde, som Alex Raymond lagde i serien
igennem 10 år. Derfor vil Rip Kirby altid være tæt forbundet med sin
skaber, og derfor må en artikel, som opsummerer seriens 50 år, nødvendigvis sætte
specielt fokus på hans indsats. For Rip Kirby blev hans testamente til
tegneserieefterverdenen og de mange tegnere, som har ladet sig inspirere af Alex Raymonds
mesterværk. |
RIP KIRBY I DANMARK I Danmark har Rip Kirby som
nævnt optrådt i ugebladet Skipper Skræk samt i dettes efterfølger,
tegneserie- tillægget til Ude & Hjemme.
Allerede i 1950'erne blev han en daglig tilbagevendende begivenhed i Ekstra-
bladet, og 1952-53 fandt man Rip Kirby-episoder i Allers Fantom-hefte.
1968-84 indeholdt Interpresses Seriemagasinet både Raymond- og
Prentice-episoder, ligesom samme forlags Agent X9 har gjort det siden
starten i 1976.
I Carlsen-udgivelsen Comics 1970-75 finder man Rip Kirby
af Prentice i bd.1 og 2. |
|
Kun 2 Rip Kirby-album er
udgivet på dansk: Hitserien 6,
som udkom i 1975 og indeholdt 2 Raymond-episoder, samt
Rip Kirby fra 1976 med
5 Prentice-episoder.
|
| |
|