Velkommen til

Welcome to

TEGNESERIEMUSEET I DANMARK

THE COMICS MUSEUM
IN DENMARK

TEGNESERIEKULTUR

Home

Emneindex

Butik

Tegneseriemuseet DK

Postbox

Fra museets Arkiv

Redaktør

Wall of Fame

Museet
2010

Museumstjeneste

Divus' museum

Tegneseriehistorie DK

Tegneseriefotos DK

Biografier DK

Galleri DK

-

Tegneseriepuljen

wpe2F.jpg (8569 bytes)

 Film & tegneserier

Tegneseriemuseer

 

Bemærk: Dette websted opdateres ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.

 

 

præsenterer

En BIOGRAFI fra:

wpeCA.jpg (6759 bytes)

Milton Caniff

wpeCB.jpg (3808 bytes)

Milton Caniff hører ved siden af Hal Foster, Alex Raymond og Burne Hogarth til den amerikanske avistegneseries største mestre. Selv om han i faglitteraturen prises højt for sin ekspressionistiske tegnestil og markante sort/hvid-teknik, er hans værker først blevet genstand for genudgivelse i større omfang i l980erne. Hans serie Terry and the Pirates er blevet genudgivet i luksusudgave i 12 bind i begrænset oplag på 1200 pr. bind til samlere, og Steve Canyon blev udgivet kronologisk i
prisbillig magasin/album-form af forlaget Kitchen Sink.
Milton Arthur Paul Caniff blev født 28.2.1907 i Hillsboro, Ohio. Endnu mens han studerede ved Ohio State University, solgte han sine første tegninger til diverse dagblade. I 1930 flyttede han til New York og fik job i tegnestuen på Associated Press, for hvem han bl.a. tegnede den ugentlige cartoonserie The Gay Thirties. Samtidig assisterede han Bil Dwyer på avisserien Dumb Dora, som han havde overtaget fra Chic Young.
I juli 1933 fik Caniff offentliggjort sin første avisstrip, Dickie Dare. Den handlede om en dreng, hvis fantasi fik næring gennem læsning af spændingsromaner, så han i drømme så sig selv på eventyr med figurer som Robin Hood, Robinson Crusoe o.m.a.
Dickie Dare rettede Joseph Pattersons opmærksomhed mod Caniff. Patterson var ude efter en ny eventyr-spændingsserie til sin avis New York Sun, og han bad Caniff om at skabe den. Coulton Waugh overtog derefter Dickie Dare, og Caniff fandt på Terry and the Pirates (Jim og piraterne), hvis første hverdagsstrip blev publiceret 22.10.1934. Første søndagsside fulgte 9.12. samme år.
Terry var i begyndelsen en ligbleg dreng, som søgte efter en skjult skat i Kina - i øvrigt uden nogensinde at finde den. Han blev assisteret i sine bestræbelser af den noget ældre Pat Ryan. Allerede få uger efter seriens start faldt Terry og Pat i hænderne på den berygtede Dragon Lady - en forbryderske med hjertet på rette sted. Hun blev den første i en lang række sensuelt tegnede femmes fatales, som befolkede serien i de kommende år.
Med USAs indtræden i 2 verdenskrig blev Terry mere moden og greb aktivt ind i begivenhederne i det fjerne østen. Selv om vægten havde ligget på eventyrlige hændelser i den mesterligt udførte, atmosfæremættede historie, havde Caniff aldrig ladet læseren være i tvivl om heltens patriotiske sindelag.
Samtidig koblede han den kønne Burma af serien og lod hende i 1942 opleve soloeventyr på militæravisernes sider. Det protesterede New York News Syndicate, som distribuerede Terry and the Pirates, imod, så Burma måtte ophøre med sit sidespring.
I stedet fandt Caniff samme år på stripserien Male Call, hvori Rita Hayworth-kopien Miss Lace poserede letpåklædt i den ene fantasistimulerende stilling efter den anden - til stor glæde for amerikanske soldater i og uden for tegneserien. Caniff stillede strip'en gratis til rådighed for ca. 200 militæraviser.
Terry fik stor succes under 2.verdenskrig. Serien fik sit eget hæfte. I 1940 producerede James W. Horne et par spillefilm, og i 50erne blev den også til en tv-serie.
Da Caniff ikke kunne erhverve rettighederne til Terry and the Pirates, frigjorde han sig fra Chicago/New York Sun Syndicate i 1946. Serien blev derefter videreført af George Wunder (f. 24.4.1912) indtil 25.2.1973.
Allerede før publiceringen 13.1.1947 af indledningssekvensen til Caniffs nye strip Steve Canyon havde mere end 200 dagblade meldt sig som aftagere - oven i købet før de kendte dens tema og titel.
Steve Canyon, som under krigen var pilot på et transportfly, påtog sig som ejer af flytaxiselskabet »Horizons Unlimited« farlige opgaver overalt i verden. Men da Korea-

krigen brød ud, lod Caniff igen sin helt indtræde i US Air Force - og sendte ham senere på højeksplosive opgavre i Tyrkiet, Grækenland, Formosa og Vietnam.
Da Caniff altid byggede sine historier op over aktuelle begivenheder, skete det gentagne gange, at han kom til at forudsige faktiske militæroperationer, med ubegrundet mistanke om spionage som resultat. Om det skriver Fuchs og Reitberger i bogen »Comics - Anatomi eines Massenmedium«: »Det var ret pinligt, at han to dage før den faktiske invasion med faldskærmstropper i Burma gav en beskrivelse af det i Terry and the Pirates, der oven i købet var tegnet uger før publiceringen. I 1949 udtrykte Canyon formodninger om, at der blev bygget u-både i havnene i det sydlige Sovjet. Og få måneder efter blev disse formodninger bekræftet i avisartikler.«
Indtil sin død 3.4.1988 tegnede Caniff Steve Canyon med stor succes. I sin fortælle- og tegneteknik var han allerede fra starten af Terry og senere Steve Canyon stærkt præget af Noel Sickles, med hvem han delte studio i 30rne, og som han i øvrigt et par gange assisterede på dennes avisserie Scorchy Smith.
I 1946 var Caniff medstifter af National Cartoonist Society, som han var formand for 1948-49.
I USA har Rick Marschall udgivet bogen »Rembrandt of Comic Strips« om Caniffs tegne- og fortællekunst.
I Danmark har Terry and the Pirates bl.a. været publiceret i Skipper Skræk og Familie Journalen under titlen Jim og piraterne i 40rne og i ugehæftet Kong Kylie 1948-49. Seriemagasinet Solo nr.18/1975 indeholdt George Wunders bastante udgave af serien.
Steve Canyon blev publiceret i Kong Kylie i 50erne og i Agent X9 i 80erne.
Desuden præsenterede Yankee nr.11-14/1983 Male Call.

wpeE4.jpg (22059 bytes)

"The NAHF "Milton Caniff Spirit of Flight Award" is given out each year to individuals
and organizations for their outstanding achievements or contributions to aviation."

Skipper Skræk