|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
Under overskriften Splint
& Co.'s fornyelse. Ansigtsløftning til 60 års jubilar skriver Carsten
Søndergaard på forlaget Carlsens website i februar 1999 bl.a.:
"
serien har siden 1938 været lagt i hænderne på adskillige talentfulde
serieskabere ... De har næsten alle sammen videreudviklet seriens koncept på deres egen
måde, og med det allernyeste album, Jagten på Splint, tager den mere end
60-årige serie et nyt skridt fremad.
De nuværende serieskabere, forfatteren Tome og tegneren Janry, er de samme, som de har
været siden 1981, men alligevel er seriens fornyelse denne gang ret radikal. Der er
faktisk ikke noget tilbage af den klassiske piccolo!
Med sorte billedrammer
betydeligt mere realistiske tegninger, en mindre karikeret
og mere moderne omgangsform hovedpersonerne
er det tydeligt: Splint & Co.
har fornyet sig
Det er ikke første gang i seriens tresårige historie, at Splint & Co. har
transformeret sig - og sikkert heller ikke sidste. Faktisk bekræfter det blot, at Splint
& Co. er den mest livskraftige af alle klassiske serier!"
Nej, der er ikke første gang, serien har fornyet sig. Spørgsmålet er blot, om
fornyelsen også denne gang som det tidligere er set er et skridt fremad,
eller om der snarere er tale om et tilbageskridt? |
Spirou nr.1/1938
|
Der
var engang i 1938
Den.
21. april 1938 udkom første nummer af det fransk/belgiske tegneseriemagasin Spirou.
Forsiden var domineret af en tegneseriefigur, der bar samme navn som magasinet, piccoloen
Spirou. Splint, som han mange år senere kom til at hedde på dansk, er i dag en af de
mest populære helte i størstedelen at den tegneserielæsende verden.
Serien, som blev tegnet og fortalt af Rob-Vel
(Robert Velter), var fra starten indrettet som en-sides gag-serie. Allerede i oktober 1938
ændrede Rob-Vel imidlertid serien og gjorde den til en fortsat humor-eventyr-serie. Den
første fortsatte episode fik titlen »Arven« (L'héritage), men har dog intet at gøre |
med den senere
Franquin-episode med samme titel. Rob-Vel forblev tegner på serien indtil september 1943
- dog afløst af Jijé (Joseph Gillain) en
kort overgang i 1941.
Det blev Jijé, som for alvor kom til at udvikle seriens udtryk og univers, da han blev
fast tegner på Splint & Co. i september 1943.
Rob-Vel havde i juni 1939 introduceret egernet Spip som Splints følgesvend og som
handlingskommentator. I oktober 1944 gav Jijé Splint endnu en følgesvend i form af |
fantasten Kvik
(Fantasio) - kopieret over Busser fra avisserien Blondie.
Dermed havde den snusfornuftige Splint fået den irrationelle og koleriske modspiller, som
skulle gøre sit til at forkludre løsningen på mangt et eventyr og tilføre det både
spænding og humor.
Kvik var fra begyndelsen detektiv. |
Jijés Spirou & Fantasio
|
Splint var
hotelpiccolo. Begge blev dog hurtigt gjort til reportere først på Spirou-udgiveren
Dupuis' avis »Le Moustique«, senere på tegneseriemagasinet Spirou. Men derved
fjernede serien sig også så langt som muligt fra sit udgangspunkt.
Rob-Vel udtalte i 1973: "Hvis jeg var fortsat på serien, ville den være kommet til
at handle om en globetrotter, der arbejdede som piccolo på hoteller over hele verden. I
dag er Splints uniform uden mening i sammenhængen."
Realistisk set et det selvfølgelig rigtigt. Men da Rob-Vel overgav serien i Jijés
varetægt var Splint allerede blevet magasinet Spirous indarbejdede symbol.
Han havde som piccolo fået til opgave at tage sig af gæsternes velbefindende i
tegneserieland ligemeget hvor i verden, de befandt sig. |
André
Franquin På det tidspunkt
blev Jijé allerede betragtet som veteranen i belgisk tegneseriekunst og blev derfor også
en eftertragtet læremester. En af hans "elever" hed André Franquin.
I 1946 lod Jijé Franquin tegne en 12 siders episode med Splint og Kvik. Den hed
"Fantasio et son tank" og er ikke udgivet på dansk. Resultatet var
tilfredsstillende og i juni 1946 overtog André Franquin i en alder af 22 år serien fuldt
ud.
Jijé havde udviklet Splint & Co. til at være en både |
Franquin videreførte fra
starten Jijés markante streg
|
dynamisk og
karaktermæssigt udtryksfuld tegneserie. Franquin fortsatte i samme stil, hvad man kan
forvisse sig om ved at læse "Arven" (L'héritage de Spirou) i albummet Pygmæerne.
Efter de to historier, "De sorte hatte" og "Mysteriet ved grænsen",
ændrede Franquin imidlertid i 1950 indfaldsvinkel til serien. "Trolddom og
champignoner" introducerer den nye |
Greven af Champignac
|
linie ved at være
længere (57 sider) end de tidligere episoder og præget at en mere overskuelig
sideopbygning.
Desuden var det i denne historie, at Franquin startede opbygningen af det faste
persongalleri og fandt på basen for mangt et senere eventyr: landsbyen Champignac.
Her mødte man for første gang greven af Champignac og oplevede hans succesfulde
men tit også kaosskabende - eksperimenter med champignon-ekstrakter (inkl. bivirkninger).
Og man mødte borgerne i Champignac med den selvoptagne borgmester i spidsen. |
Franquins
birollegalleri Trolddom og
champignoner blev traditionen tro bragt som føljeton i Spirou. Forlaget var
tydeligvis tilfreds med resultatet, for samme år udkom den i albumformat.
Det blev så stor en succes, at forlaget straks fandt de to foregående Franquin-historier
frem og udgav dem som album med titlen De sorte hatte i 1952.
Franquin var også selv tilfreds med Trolddom og |
Arvestriden side 25
|
champignoner.
Så tilfreds, at han faktisk lod albummet indgå som element i to senere album, Arvestriden
(s. 25) og Hvor er spirillen (s. 46). |
Før Trolddom og
champignoner havde Splint, Kvik og egernet Spip været seriens eneste gennemgående
figurer. Der er absolut ikke mangel på bipersoner i et album som De sorte hatte,
men ingen af dem dukkede op i senere historier. Ligesom tidligere Hergé og samtidig Carl
Barks ønskede Franquin imidlertid flere strenge at spille på. Derfor skabte han
efterhånden et større antal bifigurer rundt om hovedpersonerne.
Den vigtigste biperson, som dukkede op i Trolddom og champignoner, var naturligvis
greven af Champignac. Det er tydeligt, at Franquin på dette tidspunkt endnu ikke havde
defineret hans karakter entydigt. Skulle han være en gal videnskabsmand af den slags, som
ofte ses i tegneserier, eller skulle han være geniet, som hjælper Splint og Kvik? I
årenes løb afslørede han sig som geniet - men så tilpas ekcentrisk i sin adfærd, at
han bliver en morsom figur.
Greven er en alsidig videnskabsmand. I Ægget fra fortiden arbejder han som
palæontolog med studiet af fortidige fossiler. I Eventyr i Australien viser han
evner som arkæolog og antropolog. Og i Tora Torapa studerer han vildandens
vandringer.
Det er dog først og fremmest som mykolog - svampeforsker - han opnår sine største
resultater som opfinder af svampeekstrakter med mærkelige virkninger og bivirkninger.
I Trolddom og champignoner handler det om en ekstrakt, som fordamper til en gul,
bedøvende gas. Den anvendes også i senere album, bl.a. i Z som Zorglub og i Operation
"Stilhed". I sidstnævnte bliver den stjålet og anvendt ved et bankrøveri.
Ofte er det bivirkningerne af grevens ekstrakter, som medfører albummenes komiske
højdepunkter, bl.a. i Tome og Janrys StORT uheld i Champignac, hvor resultatet
bliver sort hud og kruset hår.
Denne effekt - misfarvning af huden - blev der taget forskud på allerede i Trolddom og
champignoner og i grevens anden optræden i serien, i albummet Hvor er spirillen?
fra 1952, hvor et svampeekstrakt i pilleform kom Splint og Kvik til nytte. |
Den første
tilbagevendende biperson i Trolddom og champignoner blev imidlertid Champignacs
hårdt prøvede borgmester. Endnu optrådte han som folkets ansvarsfulde talerør, men det
ændrede sig efterhånden. I senere historier blev borgmesteren mere og mere parodisk, og
da Fournier overtog serien udviklede hans taler sig til et vanvittigt sammensurium af
misforståede klicheer og sprogforbistringer.
I albummet Æblevin til stjernerne når borgmesterens ordstrøm og talegaver
eksorbitante højder i |
Borgmesteren samt Gustav og hans ko
i StORT uheld i Champignac
|
absurd
sprogbehandling. Det samme gør de i en anden af seriens markante Champignac-
højdepunkter, Tome og Janrys StORT uheld i Champignac. |
Dideriksen i Franquin-episoden
Ballade i Champignac
|
Også andre bipersoner gjorde sig
bemærket i Trolddom og champignoner. Det er typisk for Splint & Co., at
selv ubetydelige baggrundsfigurer dukker op flere gange. F.eks. bemærker man borgmester-
sekretæren Didriksen og bonden Gustav. Specielt viser førstnævnte sig ofte, bl.a. på
første side i Operation stilhed, hvor han blot kører fordi og havner i grøften.
Så ved den opmærksomme læser, at vi befinder os i Champignac. Dette rolige og
fredsommelige landskab, hvis harmoni ofte afløses af kaos og anarki, når grevens
opfindelser tager magten fra ham. |
Uden mange ord og
forklaringer passerer Didriksen jævnligt handlingen for med stoisk ro at komme galt af
sted. I Ægget fra fortiden tramper dionosauren hans bil flad. I Ballade i
Champignac kører han sin knallert op i et æbletræ. I Ned med diktatoren gør
grevens svampegas hans bil til gummi, hvorefter Didriksen tillægges den uforglemmelige
replik: "Det var i sandhed besynderligt. Der står slet ikke noget i håndbogen om,
hvordan man klarer det her!" Og i Æblevin til stjernerne udsættes hans arme
hoved på en gang for borgmesterens |
I StORT uheld i Champignac spiller
Dyptud for en gangs skyld en aktiv rolle
i handlingen. Uheldene, som skaber
kaos, er nemlig iværksat af ham.
|
vilde fagter og angreb fra en
alpehue.
Også Gustav møder man flere gange, bl.a. i Ægget fra fortiden, Buddhas fange,
Z som Zorglub og StORT uheld i Champignac, men tit skal man have øjnene
godt med sig for at få øje på ham.
I Trolddom og champignoner leder man kun forgæves efter to jævnligt
tilbagevendende motiver i Splint & Co.: levemanden og fyldebøtten Dyptud og
statuen på torvet. Eller statuerne for at være helt korrekt. For så snart en statue er
rejst udsætter historien den for snarlig destruktion.
Dyptud mødte man første gang i 1957 i Ægget fra fortiden, mens statuen fik en
kort men mindeværdig debut i 1954 i Ned med diktatoren.
Borgmesteren, Didriksen, Gustav og Dyptud spiller i modsætning til greven sjældent
aktive roller i hand- lingen.Til gengæld leverer de en række mindeværdige klovnenumre,
som er med til at gøre Splint & Co. til en af de morsomste tegneserier
nogensinde. |
|
Allerede i næste
album, Arvestriden, blev galleriet udbygget yderligere, idet en af seriens mest
markante skurke blev introduceret - Kviks fætter Sante. I forskellige forklædninger og
positioner dukker han senere op i albums som Ned med diktatoren, Kvik i knibe,
I skyggen af Z, Tora Torapa og Splint & Co. i Moskva.
Det var også i Arvestriden, at Splint og Kvik fandt spirillen, som gennem sin
optræden i Franquins senere episoder i serien udvikler sig til at blive en af
tegneseriemediets mest bemærkelsesværdige og populære figurer.
Ved at parre et stærkt mimisk udtryk med et varieret |
kropssprog og
sætte dette sammen med en lang, udtryksfuld hale havde Franquin kreeret en af de mest
geniale skabninger, der endnu er set: spændingsskabende, lattervækkende og karakterfuld.
På dette tidspunkt begynder Splint og Kviks beskæftigelse som reportere endelig at få
afgørende indflydelse på historierne. I Næsehornets hemmelighed fra 1953 er det
den |
direkte igangsætter.
Det er også her, de støder på kollegaen Myg, som bliver en aktiv deltager i mange
eventyr. F.eks. er det hende, der senere optager filmen om Den
vilde spiril, vel nok det mest charmerende album i serien. Det er |
|
også hende, der
senere i Tome og Janrys streg tager æren for Eventyr i Australien, og som i det
foreløbigt sidste album, Jagten på Splint, gør krav på Splint og Kviks
placering som hovedaktører.
I Næsehornets hemmelighed introduceres også en anden væsentlig "figur"
i serien - Turbo-bilen. Dette strømlinede og teknisk geniale rullende vidunder blev
allerede foregrebet så småt i Arvestriden, hvor Kvik og Splint kører
Turbo-racere, men som privatbil dukkede den først op i de to heltes besiddelse i nævnte
album. |
Den dukkede i øvrigt
op i en ny og forbedret udgave i Oliesheik på afveje i 1957, inden den fik sin
sidste »optræden« med en kølerspids i SOS fra Bretzelburg i 1961.
|
John Helena takker af i
Tome og Janrys Virus!
Den næste i rækken af
bemærkelsesværdige skurke mødte man i 1955 i albummet I murænens gab. Det
drejede sig om John Helena med tilnavnet »Murænen«. Senere optrådte han i Havmysteriet,
før han i Tome og Janrys Virus! ender på den rigtige side af loven.
Den samme ændring sker også med videnskabs- manden Zorglub, men først efter at han i
Z som Zorglub fra 1959 har forsøgt at tilrane sig verdens- |
Zorglub
|
herredømmet.
Da han i I skyggen af Z og Tora Torapa igen optræder på skurkesiden, er
det Sante, som har vildført ham. Ellers lader både Franquin, Fournier samt Tome og Janry
ham være en værdifuld assistent for grev Champignac.
Til rækken af uforglemmelige bifigurer i Splint & Co. hører også en, som
dukker op for en kort bemærkning på side 41 i Ægget fra fortiden fra 1957,
terroriserer trafikanter i Oliesheik på afveje fra samme år og serverer
irriterende afsløringer på stribe i Gangstergøgl fra 1958. Det drejer sig om
Franquins andet grafiske mesterværk: Vakse Viggo.
I disse historier blev han dog nok medtaget for at henlede opmærksomheden på sin person
i almindelighed, da han netop på det tidspunkt var begyndt at figurere i sin egen, nye
gagserie. |
Men Franquin gav
senere Viggo chancen for at spille en mere betydningsfuld rolle i Splint & Co.
I den urkomiske Et værre cirkus fra 1966 er det Viggo, som sammen med tre skøre
aber bærer hovedansvaret for løjerne - og historien. Og uden Vakse Viggo ville den
sidste Franquin-episode, Ballade i Champignac næppe være kommet i gang. |
Franquin
& Co. Der kan ikke herske
tvivl om, at det var Franquin, der udviklede Splint & Co. til en af
tegneseriemediets mest bemærkelsesværdige humoristiske eventyrserier.
Allerede i Trolddom og champignoner begyndte han som sagt stilmæssigt at gå sine
egne veje. Men udviklingen fortsatte fra album til album, så SOS fra Brétzelburg
og Ballade i Champignac viser en tegneseriefortæller, som til fulde behersker sit
medium. Der er næppe andre, der som Franquin forstod at udnytte den udtryksfulde
karikatur og den dynamiske lay-out i den humoristiske tegneseries tjeneste.
Selvom Franquin som kunstner har haft den største betydning for udviklingen af Splint
& Co., må han dog retfærdigvis dele æren for det færdige resultat med andre.
I 1956 hjalp Rosy ham med at udfærdige historien til Operation Stilhed, mens Will
(Tim og Thomas) assisterede ved tegnebordet.
Derefter blev flere af albummene skabt via et sådant samarbejde.
Greg (August Julius, Bernard Prince, Red Kelly) skrev manuskript til Buddhas
fange, Z som Zorglub, I skyggen af Z, SOS fra Bretzelburg og Tempo
Tabu. Jidéhem assisterede på tegningerne til Buddhas fange, Z som Zorglub,
I skyggen af Z, og SOS fra Bretzelburg. Peyo (Smølferne) og Gos
skrev Ballade i Champignac og Havmysteriet, Miniaturemysteriet og Tempo
Tabu blev til i samarbejde med Roba (Bulder og Mozart).
På trods af samarbejdet var serien dog i bund og grund Franquins. Det var ikke hvem som
helst beskåret at arbejde med Splint & Co. Det så man, da Franquin med Ballade
i Champignac leverede sin sidste episode til serien i 1968. Herefter sad Fournier ved
tegnebordet. |
Fournier Splint & Co. var i hænderne på Fournier indtil 1979. I denne
periode stod serien udviklings- mæssigt temmelig stille.
I den første episode, Guldmageren, optrådte spirillen for sidste gang i Splint
& Co. Figuren var Franquins, derfor står der også på titelbladet til dette
afbum: "Af Fournier med hjælp |
Både hos Fournier og Tome & Janry
møder man spirillen
som dekorativt element. Her i Tome & Janrys Virus.
|
til sprillen af
Franquin«. I de følgende albums kan figuren kun opleves som emne for plakater, som
tøjdyr o.l.
Senere fik spirillen sin egen tegneserie samt en kortvarig Disney tegnefilm-serie, at
optræde i, men det er en anden (og sørgelig) historie, som ikke skal fortælles her. |
Itoh Kata
|
Det kan diskuteres om
det var godt eller dårligt, at Fournier ikke fik retten til at anvende spirillen. I
Franquins streg har denne figur ( og de fleste andre ) samme spændstige udtryk som en
stålfjeder. Fourniers figurer er betydeligt slappere konstrueret.
Fournier tilførte selv serien figurer som den japanske videnskabsmand og tryllekunstner
Itoh Kata. Men selvom han havde kaniner i hatten, fik han aldrig helt karakter og udtryk
nok til at blive mere end en bifigur på gennemrejse.
Fournier var tegner og fortæller af 9 albums. Og man må erkende at i hvert fald tre af
disse hæver sig langt over tegneserie-gennemsnittet. I Tora Torapa, Den |
forsvundne
Gri-Gri og Varsleren lykkedes det Fournier at fortælle rigtigt morsomme og
spændende historier, samtidig med at han forsøgte at finde nye fortælletekniske veje. |
Cauvin
& Nic Fourniers sidste Splint
& Co.-episode, Bønner overalt, sluttede i 1979. I 1980 overtog
tegnefilmanimatoren Nic Broca sammen
med forfatteren Raoul Cauvin Spirou
et Fantasio fra Fournier, og sammen realiserede de indtil 1982 de tre album La
ceinture du grand froid, La boîte noire og |
Nics udgave af Splint, Kvik og Spip
|
Les faiseurs de
silence. Det blev vel nok seriens sorteste periode reaktionerne fra kolleger taget i
betragtning. Hertil har Cauvin denne kommentar i Kris de Saegers album Fra Cauvins
arkiv:
"Fournier blev fyret fra Splint & Co. på en ikke særlig elegant måde,
og Dupuis søgte nogen til at overtage serien, som jo nødvendigvis skulle fortsætte i
bladet. Men man kunne ikke finde nogen, der ville... undtagen Nic Broca. Jeg blev bedt om
at skrive et manuskript, og helst et, der var så enkelt som muligt. Jeg måtte for
eksempel ikke bruge en eneste af Franquins bifigurer. Jeg skulle begynde fra nulpunktet og
bygge alt op påny. Allerede fra første aflevering var der ingen der brød sig om det,
mindst af alle vore kolleger. De skrev sågar til bladet, at Broca var en klodrian. De
ville af med ham! Jeg har aldrig forstået, at de kunne hidse sig sådan op over en
person, der gjorde sit bedste med noget, ingen andre ville røre ved. Det var meget hårdt
for Broca, og jeg beundrer hans modstandskraft. De fleste havde mindst begået selvmord
efter al den kritik. Efter tre album gav vi op. Og dog havde ikke en eneste almindelig
læser skrevet ind for at beklage sig over vores arbejde, og albummene solgte også
udmærket.
Jeg opfattede Splint som en slags Tintin, en spejderdreng. Man havde bedt os om at
anbringe ham i en mere moderne tidsramme.
Altså ville jeg give ham nye omgivelser og indføre videnskabelige elementer. Langsomt,
men sikkert skulle der fyldes mere og mere på, nye bifigurer og så videre. Men
reaktionerne fra det professionelle miljø chokerede Broca dybt. Jeg er altid blevet ved
med at forsvare ham." |
Tome
& Janry Derefter blev
serien overgivet til Tome og Janry - efter at Yves Chaland havde været inde i
billedet som ny tegner på en episode, som "kun" blev bragt som føljeton i Spirou.
Den udkom ikke som album i den normale udgivelsesrække.
Valget viste sig at være heldigt, idet Tome og Janry formåede at give Splint & Co
den nødvendige saltvandsindsprøjtning.
Igen kunne man tale om "stålfjedereffekten" i forbindelse med figurtegningen.
Men allerede i første album, Virus!, fornemmede man, at Tome og Janry både i
streg og historie havde et mere kontant forhold til dynamisk action og |
I hænderne på Tome & Janry
genvandt serien sin dynamik
og personerne deres spændstighed som her i Uheldige Vito.
|
humoristiske
voldsomheder end Franquin. Et forhold, som kun var en gevinst for serien.
Endelig fornemmede man i deres første album, at Tome og Janry ligesom Franquin havde
forelsket sig i det fantastiske eventyr, så man både i Virus!, Eventyr i
Australien, En robot for meget, Fanget i fortiden og de følgende får leveret
god, spændende underholdning i hylende grinagtig indpakning - serveret af et par
tegneseriefortællere, som kender deres metier til bunds! |
Spip i aktion i Eventyr i
Australien
|
Samtidig lægger man
mærke til, hvordan egernet Spip langsomt overtager spirillens rolle hos Tome & Janry.
Både hos Franquin og Fournier har Spip leveret ironiske fodnoter. Men gradvist kom dem
til at indgå stadig mere aktivt i handlingen - både som humoristisk islæt og |
problemløser.
En rolle, som dette charmerende dyr fortjente efter i så mange år at have levet i
skyggen af spirillen! |
Indtil 1995 stod Tome
og Janry for 9 album i den oprindelige Splint & Co.-serie, bl.a. det gagfyldte
og udtryksspækkede mesterværk StORT uheld i Champignac, hvor de veloplagt spiller
videre på og udvikler Franquins temaer.
Efter dette udkom seriens 40. danske album, Lunefulde Luna, |
|
hvor
Tome og Janrys yndlingsskurk, gangsterkongen uheldige Vito endnu en gang gør livet surt
for Splint og Kvik, men hvor de også undervejs får et par kvindelige modspillere med en
erotisk udstråling, som indtil da har været et forholdsvis ukendt begreb i seriens
univers. |
|
Erotiske undertoner
finder man også i det foreløbigt sidste album Jagten på Splint. Her insisterer
Myg ikke kun på at blive tiltalt ved sig virkelige navn, Sophie. Hun er også ganske
åbenlyst lun på Splint og iklædt en sexuel udstråling, som hun har holdt godt skjult i
tidligere album.
Som albummets danske redaktør, Carsten Søndergaard, siger: |
|
|
"Tome og Janry tager på en
måde afsked med den post-franquinske stil, som de egentlig har udviklet løbende gennem
de senere mange album hen i retning af en mere realistisk og mindre banal stil. Denne gang
tager de blot et kraftspring i retning af en mere ungdoms- og voksenpræget udgave af
Splint."
Som en understregning af fornyelsen har Tome og Janry desuden ladet Splint smide sin
piccolouniform. Dermed er den sidste rest af Rob-Vels oprindelige ide væk, men det samme
er tegnet på Splints væsentligste opgave: at stå til tjeneste for gæsterne i
tegneserieland og sørge for deres velbefindende.
I stedet er han på flugt. Som Carsten Søndergaard udtrykker det: "Ordren er, at han
skal skydes, når han bliver fundet. Hvordan er det gået ham sådan? |
|
Hvordan er den renhjertede helt, vi
kender så godt, blevet samfundets fjende nummer et? For første gang i sin tresårige
karriere forstår Splint ingenting!"
Selvfølgelig forstår han ingenting. Han befinder sig nemlig i et helt andet
tegneserieunivers, end det han er skabt til. Et for ham fremmed univers, som ikke klæder
ham.
Man har fornemmelsen af at stå med et album skabt til Tomes serie Soda i hånden.
Et album i let karikeret, men realistisk stil visuelt flot fortalt, men totalt
blottet for den underfundige humor og de flot turnerede grafiske gags, som har været et
kendetegn for serien siden starten. Og et album, som har sat sig for radikalt at gøre op
med den oprindelige myte, sætte en anden i stedet og placere serien i en genre vidt
forskellig fra den oprindelige. |
Splint og Kvik er
næppe til at genkende i hvert fald har de totalt ændret karakter og Spip
er reduceret til et umælende kæledyr, hvis tilstedeværelse nu nærmest må kaldes en
dårlig vane. |
Hvis Jagten på
Splint afstikker stilen for kommende Splint & Co.- album vil jeg lade denne
artikel være en nekrolog over en forrygende humorserie og et eventyrligt univers som fik
en værdig afslutning med Lunefulde Luna i 1995.
Og så vil jeg benytte lejligheden til at byde velkommen til en ny velfortalt, men også
noget rutinepræget actionserie, som lidt forvirrende har fået titlen Splint & Co.
Man kunne jo forledes til at tro, at den havde noget tilfælles med den klassiske serie
med samme titel! |
Næsten symbolsk er billedrammerne i Jagten
på Splint
indkapslet i sort, som er det et kondolancetelegram, Tome
og Janry har produceret for at mindes en serie, som nu
tilsyneladende er lagt i graven. Samtidig forsøger de at få
os til at tro, at det er Spip, Splint og Kvik vi ser herover.
|
| |
|