|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
DANSK VISIT "DOWN
UNDER"
- eller hvad ved en dansker om australske tegneserier?
Anders Hjorth-Jørgensen har
besøgt den australske tegneseriefestival Ozcon7. Han mødte hverken "Sumpen"s
Gary Clark eller "Bacchus" Eddie Campbell. Til gengæld mødte han deres
ufortjent upåagtede kolleger.
Søndag den 27. september 1998 ankom
jeg til lufthavnen i Sydney. Uret viste 5.30, så der var gået 21 timer siden, jeg forlod
Kastrup. 8 timer senere skulle jeg i fortælle et undrende australsk publikum om noget, de
indtil da havde været lykkeligt uvidende om: danske tegneserier.
Samtidig håbede jeg i løbet af dagen at få en masse viden om noget, som jeg om muligt
var endnu mere uvidende om: australske tegneserier! |
Ozcon7 blev afviklet i Sydneys
Centrepoint, som markeres af
dette 350 m høje udsigtstårn.
|
Egentlig var rejsens formål
et andet, men via Internettet og Alta Vista havde jeg fundet ud af, at lige præcis denne
weekend, hvor jeg ankom, blev Australiens årlige tegneseriefestival, Ozcon, afviklet i
Sydneys Centrepoint Convention Centre. Via E-mail fik jeg kontakt med en af arrangørerne,
Stephen Ford, og tilbød ham et indlæg om den danske |
tegneserietradition, hvis det
kunne passes ind i programmet. Det kunne det, så den 27. september fra kl. 14 og en halv
time frem fortalte jeg et halvt hundrede australske tilhørere om danske tegneserier.
Naturligt nok tog jeg udgangspunkt i noget kendt, nemlig den australske tegner Eddie
Campbells amerikanske succes Bacchus, som danske Teddy Kristiansen tegnede til et
enkelt one-shot i 1995. Foredraget gik derefter tilbage og så på den tradition fra Storm
P. til i dag, som danner afsæt for Teddy Kristiansen, Peter Snejbjerg og Bjarne Hansens
succes i USA.
En succes, som ikke går upåagtet hen i Australien, fordi man her primært importerer sin
tegneserielæsning fra USA, og fordi australske tegneserieskabere følgeligt lader sig
inspirere af den amerikanske tradition.
Mest interesseret i mit foredrag var en kronraget herre på første række. Senere
afslørede han, at han hed David Lovegrove - medlem af The Australian Black & White
Artists Club ligesom bl.a. Gary Clark. |
Teddy Kristiansens Bacchus
|
Over en kop kaffe afslørede
han også sin store interesse for vikingerne, kendskab til P.V.Glob, samt at han faktisk
havde lært sig islandsk, fordi en eller anden fjern forfader stammede herfra. Og så
viste han mig et par af sine udkast til tegneserier med udgangspunkt i vikingetiden.
Barry & Co.
Som sagt henter ausierne deres tegneserielæsning fra USA - solgt i
specialbutikker rundt omkring i Australien. Flere af disse var til stede med stande på
festivalen - sammen med butikker, hvis primære indtægtskilder kom fra mængder af
"trading cards", pc-spil og videofilm. Blandt disse butikker finder man kæden
Kings Speciality Stores, som har specialiceret sig i specialt amerikanske tegneserier og
"trading cards".
Kings Speciality Stores stod desuden som arrangør af Ozcon7 (Oz=Australia,
con=convention, 7=7, fordi festivalen var den syvende i rækken!).
Det australske tegneseriepublikum er begrænset. Men man kunne møde op mod 4000 af dem
ved konventet sammen med en række amerikanske tegneseriestjerner og enkelte australske. |
Siden 1948 har man i Australien kunnet købe
et Phantom-hæfte, som nu 50 år efter kan smykke sig med verdens længste
publikationsrække med den maskerede junglehelt. Sverige fulgte som bekendt først efter 3
år senere.
Derfor kunne man på festivalen møde den australske Fantomet-tegner Glenn Ford.
Han har stået for en hel del forsider til den australske udgivelse samt en enkelt Fantomet-episode
til nr. 1131 i 1996. Men han stod i skyggen af hovedattraktionen, Sy Barry, hvis signatur
har stået på dagstrippen længst, fra 1961 til 1994.
Selvom Barry er "gået på pension" blev han uden sammenligning festivalens
største tilløbs- stykke for fans, som ønskede autografer og tegninger. For The
Phantom-hæftet er den største tegneseriesucces i Australien.
Derfor var Phantomania - ifølge australsk udsagn verdens bedste Fantomet-butik -
også repræsenteret med en stand, hvorfra man bl.a. solgte Interpresses pocket-bøger fra
80erne til pæne priser. |
Sy
Barry (tv.) og Glenn Ford (th.)
Glenn Fords forside til
50 års jubilæumsnummeret.
|
Ved
"stjerne"-bordet havde den australske Chris Wahl, som stod for festivalplakaten,
mindst søgning fra fanskaren . Ud over en række bidrag til det australske MAD
Magazine, har han medvirket ved en række af Australiens "independent"
udgivelser. |
|
Til
venstre: Chris Wahls plakat til
Ozcon7. Til højre: Chris Wahl i færd
med at tegne til Tegneseriemuseets
Wall of Fame. |
|
Så havde fanskaren straks
større interesse i at sikre sig en personlig streg fra de amerikanske top-navne, som
deltog i Ozcon7: House of Secrets og Teddy Kristiansens medforfatter Steven Seagle,
Shade- og Uncanny X-men-tegneren Chris Bachalo, X-Men-tegneren Phil
Jimenez og Daredevil- og X-Men-forfatteren Joe Kelly.
Men mens de mange fans flokkedes om stjernerne, var der plads ved de stande, som
befolkedes af lokale tegneserieskabere. Det gav mig mulighed for at skaffe viden om de
mange "independent"-udgivelser - de fleste australske tegneres eneste mulighed
for at få et publikum i tale. |
Herover:
Steven Seagle.
Til højre øverst:
Joe Kelly.
Til højre nederst:
Phil Jimenez
|
|
Australske tegneserier?
På forhånd var mit kendskab til australske tegneserier begrænset. John
Dixons Air Hawk and the Flying Doctors er tidligere udgivet i Danmark og Gary
Clarks Sumpen optræder i Serieparaden. Desuden havde jeg stiftet
bekendtskab med australske Eddie Campbells Bacchus, som dog kun har fundet vej til
Danmark på originalsproget, på trods af Teddy Kristiansen omtalte "one shot"
for Dark Horse i USA i 1995. |
I dag er jeg imponeret over
det, jeg mødte og tog med hjem.
Michael Michalandos (tv.) og Tim
McEwen (th.)
Hos Kronos Comics talte jeg med skaberne af
hæftet Greener Pastures, forfatteren Michael Michalandos - med dansk hustru og
Danmark og det danske tegneseriemarked som snarligt feriemål - og tegneren Tim McEwen.
Deres tegneserie om den meget provinsagtige tyr, Trevor Bovis, var efter en pause vendt
tilbage i nye hæfter til stor glæde for den Ozcon-prisbelønnede series mange læsere.
Pausen skyldes, at de to tegneserieskabere selv bekoster udgivelsen af serien om Trevors
eventyr i storbyen og møde med en verden fyldt med menneskelige absurditeter.
Ved siden af Kronos Komics residerede gruppen bag tegneserien Platinium Grit,
tegneren Trudy Cooper, forfatteren Danny Murphy, idegiveren Doug Bayne og udgiveren Roger
Beames.
Med 10 numre kan hæftet, der startede i 1994 prale af at være en af successerne på
"independent"-markedet.
Platinium Grit udspilles omkring den hårtdtpumpede, bramfri og handlekraftige
Nilson Kerr, som har overfladisk lighed med titelfiguren i Tank Girl. Læg dertil
Jeremy MacConnor, en indadvendt fysiker med "en unaturlig binding til en
fremmedlegionær- kasket," et aggregat til dimensionsspring og en gris ved navn
Arthur. Bring desuden journalisten Kate Provoczki, Raoul-det-talende-klædeskab, en skør
skotsk tante samt et par dusin aliens på banen sammen med surrealisme af den slags, hvor
afhuggede arme kan sættes på igen med tape.
Så har man en lille fornemmelse af den punkede Platinum Grit, hvis ofte
barske og voldsomme handling blødes op af det fascinerende samspil mellem Cooper's
charmerende, udtryksfulde og velkomponerede tegninger og Murphy's underfundige,
dobbelttydige manuskript. |
Nilson Kerr fra Platinium Grit
Holdet bag Platinum Grit:
Forrest fra venstre:
forfatteren Danny Murphy
og tegneren Trudy Cooper.
Bagerst fra venstre:
udgiveren Roger Beames
og idegiveren Doug Bayne.
Jeremy MacConnor fra Platinum
Grit
|
I Muscles
& Guns Comics stand mødte jeg tre venlige tegnere, hvis smilende fremtoning viste
sig hos to af dem at dække over stor lyst til at skildre vold, blod og tarme.
Marco Nero (tv.) og Jason
Jordan (th.)
Den ene var Jason Jordan, som i 1996 tog
initiativ til at udgive hæftet for egne midler. Efterhånden har han samlet en gruppe af
andre tegnere omkring sig, så han i 1998 står som redaktør og udgiver af disses serier.
Blandt dem finder man Marco Nero, hvis Bloodmarines vidner om et usædvanligt
talent for actionspægget grafik.
Så er der straks mere poesi og bløde linier over Lewis Morleys Peregrine Besset,
som |
Marco Neros Bloodmarines
fra
Jason Jordans hæfte Muscles & Guns
Lewis Morley med en tredimensionel
udgave
af sin tegneseriefigur Peregrine Besset.
|
blander oldtidens ægyptiske kultur med
science fiction og australsk aboriginie-legender. |
|
Gruppen har dog ikke nøjedes
med "kun" at lave tegneserier. De er fulgt op med bl.a. skulpturer,
filmmanuskripter og romaner.
Selvom jeg var tilstede på konventet hele søndagen, lykkedes det mig desværre ikke at
træffe James Clifton. De gange, jeg henvendte mig ved Koala Comics stand, var han enten
gået ud for at få noget at spise, eller han var gået på toilettet - eller også var
han blot gået for at slappe af.
Jeg ville ellers godt have snakket med ham, for han er skaberen af Captain Koala -
en australsk tegneserie, som har fået succes ikke blot i sit hjemland men også til en
vis grad i Nordamerika.
Begge steder udkom første nummer af indtil videre otte numre af hæftet Captain Koala
i september 1997, men allerede i 1993 blev serien præsenteret i hæftet Southern
Aurora Presents.
Captain Koala har en koala, der arbejder for det australske Secret Service, i
titelrollen.
Det lille pelsdyr, der er en lige blanding af James Bond, Sherlock Holmes og (Rune
Andreasons) Bamse, er assistent for den erfarne agent Jolly Joker, men selvom denne og
andre mennesker befolker handlingen, giver serien i øvrigt plads til en hel del talende,
påklædte dyr fra den australske fauna.
Som sagt fik jeg ikke snakket med James Clifton. Derfor fik jeg heller ikke spurgt ham, om
han som hævdet er så syg og træt af at få at vide, at det er den nemmeste sag i verden
at få et publikum i tale, når man som han udgiver sin tegneserie selv. |
Nemt er det selvfølgelig
ikke, men man må konstatere, at en lang række australske tegneserieskabere gør en
ihærdig indsats for at få fat i publikum i tegneserier, som de selv udgiver. Andre
muligheder har de stort set ikke. |
I gadernes avis- og bladsalg,
i kiosker og boghandler er tegneserierne på det nærmeste usynlige. Faktisk fandt jeg kun
The Phantom i de 8 dage, jeg befandt mig i Sydney.
The Australian Black & White Artists Club var derimod synlig på Ozcon7. B&W
Artists har eksisteret siden 1924 og er den ældste af sin art i verden med et
medlemsgrundlag, bestående af cartoonists, tegneserieskabere, karikaturtegnere og
illustratorer. På standen blev det udstillet og solgt alle mulige typer af australske
sort/hvid-serier. Blandt disse udmærkede Gary Clarks Swamp sig ved at optræde i
massevis af tykke og tynde publikationer - et tydeligt tegn på dens popularitet i
hjemlandet. Men man lagde også mærke til den store mængde af eksperimenterende og
grænseoverskridende tegneserier, som lå side om side med Clarks - udgivet i tillokkende
hæfteformat igennem de sidste 10 år.
Australske tegneserier syner ikke meget på tegneseriernes verdenskort. Derfor var det
også begrænset, hvad jeg på forhånd vidste om dem. Men de er der altså! |
Gary Clark, Australiens mest kendte
avisstrip-tegner er medlem af
The Australian Black & White Artist's Club.
|
De har i mange år levet en
græsrodstilværelse og bryder til stadighed igennem den røde australske muld, fordi
deres forfattere og tegnere satser energi og sparepenge på at synliggøre dem for
publikum. Med det talent, der udfoldes i disse "independent"-udgivelser, burde
Eddie Campbell snart være færdig med ene at repræsentere Australien på
tegneseriestjernehimlen. |
Læs
mere om australske tegneserier på disse adresser: |
http://www.ozcon.com/ |
Tegneseriebutik i bl.a. Sydney med
nyheder, backlist mv. Denne web-site giver også information om Ozcon. |
|
Australsk tegneseriebutik med
postordresalg.
Selvfølgelig med stort udvalg af amerikanske tegneserier. |
| |
|