|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
præsenterer
En BIOGRAFI fra: |
|
|
George McManus |
|
George McManus - en af de endnu i
dag mest berømte pionerer fra tegneseriernes barndom som følge af sin Art Deco-stil -
blev født 23.1.1884 i St. Louis, Missouri. Allerede som 16-årig fik han offentliggjort
sine første karikaturtegninger i St. Louis Republic, hvor hans første avisstrip
Alma and Oliver
også blev bragt. I 1904 flyttede han til New York og skabte til New York World
strips som Snoozer, The Merry Marcelene, Panhandle Pete, Nibsy
the Newsboy in Funny Fairyland, Cheerful Charley, Let George Do It
og The Newlyweds. |
Sidstnævnte strip blev McManus' første succesfulde familieserie. Temaet var uhyre
enkelt: Mr. og Mrs. Newlywed får den fjogede søn Snookum, som viser et uhyre
kreativt talent for at gå forældrene på nerverne, da han bliver lidt større.
The Newlyweds stoppede i 1918. 25 år senere dukkede den op under titlen Snookum
(Putte) som afløser for McManus' humoristiske romantikstrip Rosie's Beau
(Gulnares fæstemand), som han tegnede 1916-44.
I 1912 gik McManus over til William Randolph Hearsts New York American, hvor The
Newlyweds skiftede titel et par gange, bl.a. til Their Only Child og Baby
Snookum.
Hos Hearst afprøvede McManus endnu et par af sine mange ideer: familieserien The
Whole Blooming Family og Spareribs and Gravy - en parodi på
opdagelsesrejsende. |
I 1913 skabte han den
avisserie, som blev hans største succes, Bringing Up Father (Gyldenspjæt).
Den var inspireret af teaterstykket "The Rising Generation" fra 1890 om en
nyrig, irsk indvandrerfamilie og deres problemer med at leve op til den nye, sociale
status. Hovedpersonen i McManus' tegneserie er den tidligere bygningsarbejder Jiggs
(Gyldenspjæt), |
dennes hysteriske hustru Maggie
(Rasmine) - med en fortid som rengøringskone - og deres billedskønne datter Nora.
Rasmines ambitionsniveau og snobberi er stort i forhold til den nye sociale status, mens
Gyldenspjæt hellere tilbringer tiden med "kammesjukkerne" over et slag poker i
Olsens bar.
McManus formåde på mesterlig vis at overføre |
dette
til persontegningen, så man aldrig er i tvivl om personernes rolle i det sociale spil.
George McManus udviklede efterhånden en elegant og raffineret tegnestil, som på det |
kunstneriske plan
hæver Gyldenspjæt over hovedparten af de samtidige tegneserier.
Det er sikkert den egentlige grund til seriens store internationale succes. Meget hurtigt
blev den bragt i oversættelse i Frankrig som Familie Illico, i Mexico som Don
Pancho og i Tyskland som Herr Schmerbauch. I Danmark fik Gyldenspjæt
allerede i 1930 sit eget årshæfte, som først stoppede i 1977 |
|
George
McManus døde 22.10.1954. Gyldenspjæt blev derefter overtaget af forfatteren
Bill Kavanagh med Frank Fletcher som tegner af søndagssiden og Vernon Greene af
hverdagsstrip'en. Sidstnævnte blev i 1965 efterfulgt af Hal Campagna.. |
| |
|