|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
|
|
DANSKE
TEGNESERIESKABERE |
|
DANISH
COMICS ARTIST |
MÅRDØN
SMET |
|
|
Morten Schmidt - som for nemheds
skyld kalder sig Mårdøn Smet - blev født i 7.8.1961. Efter folkeskolen begyndte han at
tegne tegneserier med lod sig for en sikkerheds skyld uddanne som stenhugger.
I 1979 begyndte Morten Schmidts tegninger og tegneserier at dukke op i forlaget Balder
& Brages amatørhæfte På stribe. Derefter fulgte under signaturen
Mårdøn Smet bidrag til andre alternative udgivelser som Danske striber
i 1982, Besat af begær i 1983, Dannebrog Comics i 1984
og Blomstrende spaghetti i 1986.
I 1983 dannende han sammen med bl.a. Rune Kidde,
Frank Madsen, Trine Vester og Peter Kielland-Brandt tegnestuefællesskabet
Tegneserieværkstedet . Efter en omskiftelig tilværelse blev den til Pinligt Selskab,
hvor Smet arbejdede sammen med bl.a. Teddy
Kristiansen, Peter Kielland og Henrik Rehr
- indtil 1994 dør om dør med tegnestuen Gimle.
Albummet Spildte Guds ord på Balle-Lars udgivet af Interpresse i 1984
blev Mårdøn Smets første professionelle tegneseriearbejde. Indholdsmæssigt adskiller
det sig dog ikke væsentligt fra hans tidligere og senere bidrag til diverse
amatørfanzines.
Spildte Guds ord på Balle-Lars er en samling slibrige, pornografiske,
bundsjofle ulækkerheder tegnet i en uhyre sikker og udtryksfuld streg. Gennem disse
grovkornede og humoristiske tegneserier afsøger Smet ethvert tænkeligt tabuemne som en
provokation overfor læserne. Han får sikkert mange til at erkende, at de ikke er så
frisindede, som de troede.
Med samme indfaldsvinkel bidrog Mårdøn Smet til Interpresses magasin Kulørte
Sider i 1986 og til Bogfabrikkens tegneserieantologier København
i 1987 og Danske Fristelser i 1988.
Ganske andre ulækkerheder blev det til i 1991, hvor forlaget Tellerup sendte det danske
skræk-album Slim på markedet. Men også her viste Smet sit talent.
I slutningen af 1985 indtil 17.12.1986 blev Mårdøn Smet sidste tegner på svenskeren Jan
Jööfs strip Felix til manuskript af Per Vadmand.
Det blev også Mårdøn Smet, som indenfor samme tidsrum kom til at afslutte Cosper og Jørgen Mogensens Alfredo - assisteret af
bl.a. Jonas Wagner, Trine Vester og Peter
Kielland-Brandt.
I 1992 var han involveret i Bamse for det svenske Serieforlaget.
Og i 1991 begyndte Smet at tegne Mumitroldene - i første omgang til det
finske marked. Det blev til en række velfortalte, stemningsfulde og børnevenlige
episoder, som forholdt sig loyalt til Tove og Lars Janssons klassiske tegneserie.
Efterhånden begyndte Mårdøn Smets egen personlige skabertrang imidlertid at kunne
mærkes i serien med den mesterligt fortalte, dynamiske og plastisk udtryksfulde Rejsen
til Misantropolis som et helt overdådigt højdepunkt. Dermed bragte han sig selv
i så megen uoverensstemmelse med producentens ønsker og det oprindelige koncept, at han
måtte forlade projektet. Men Smets danske kolleger forstod at værdsætte indsatsen og
kårede hans Mumi-album Den lange vej hjem til årets bedst tegnede på
Tegneseriekonventen i 1995.
I øvrigt kårede samme forum hans Sutterøvbamse fra "ikke-historien" af samme
navn fra fanzinet Fahrenheit til bedste tegneseriefigur i 1993.
Til samme fanzine har Mårdøn Smet desuden leveret flere voldelige, ulækre, anstødelige
tegneseriebidrag siden 1991, bl.a. den plastisk ekspressive, mimisk outrerede gagserie Stig
& Martha.
I 1995 startede Mårdøn Smets forrygende, okkulte detektivparodi Hieronymus
Borsch, i det svenske hæfte Bacon & Ägg i
1995. Her placerer tegneren sig stilmæssigt mellem Misantropolis og
Stig & Martha. I 2001 og 2002 har Fahrenheit udgivet 2
album i serien, Blod er tykkere end vodka og Truslen fra det
ubevidste.
I 1999 tegnede han en række Rasmus Klump-pegebøger for forlaget
Carlsen, og i 2000 udgav Bogfabrikken Mårdøn Smets eventyrtegneserie,
albummet Slaraffenland.
Derefter har han bl.a. gjort sig gældende som bogillustrator og som
genfortæller og illustrator af en række H.C.Andersen-billedbøger
udgivet af forlaget Carlsen. |
Morten Schmidt, who
calls himself Mårdøn Smet for the sake of simplicity,
was born in 1961. After grammar school he began to draw comics, but he also completed an
education as a stone cutter.
In 1979 Morten Schmidts drawings and comics began to appear in the publishers Balder
& Brages amateur comic books On the Line (På stribe). After
that, the signature Mårdøn Smet appeared on several contributions to other alternative
publications.
In 1983 he joined Rune Kidde, Peter Kielland-Brandt and others in founding
the studio cooperative Tegneserieværkstedet (The Comics Workshop). After a chequered
career, it became Pinligt Selskab (Embarrassing Company), where Smet worked with Teddy Kristiansen, Peter Kielland, Henrik Rehr, and others.
The album Gods Word Wasted on Lars (Spildte Guds ord på Balle-Lars),
published by Interpresse in 1984, became Mårdøn Smets first professional work. The
contents do not differ greatly from that of his early and later contributions to various
amateur fanzines. Spildte Guds ord på Balle-Lars is a collection of
smutty, pornographic, thoroughly indecent sleaze drawn in a greatly confident and
expressive style. Through these coarse and humourous comics, Smet breaks every imaginable
taboo as a provocation to the reader.
In 1991 Smet began to draw The Moomin Trolls (Mumitroldene), at first for
the Finnish market. It became a series of well-told, atmospheric and child-friendly
episodes, true to the spirit of Tove and Lars Janssons classic comic. Eventually,
Mårdøn Smets own personal style began to come out in the series. The masterly
told, dynamic and expressive Journey to Misantropolis (Rejsen til Misantropolis)
is the exuberant high point. With that he brought himself into such strong disagreement
with the wishes of the producers and with the original concept, that he chose to abandon
the project.
But Smets Danish colleagues understood and appreciated his efforts, and chose his
Moomin album The Long Way Home (Den lange vej hjem) as best drawn of the year at the
Comics Convention in 1995. They had also chosen his Suckling Teddy Bear (Sutterøvbamse)
from "the non-story" of the same name from the fanzine Fahrenheit
as the best comics character in 1993.
Since 1991 Mårdøn Smet has also made several violent, unpleasant and offensive
contributions to the same fanzine, such as the plastic, expressive and exaggerated mime
gag series Stig & Martha.
Over the years this bizarre cartoon couple have made several guest apperances in different
magazines like the danish Billedstorm, Fahrenheit and Achtung,
the norwegian Pyton and the portugese Azul BD Trés.
Mårdøn Smets most recent comic is the fast-paced occult detective parody Hieronymus
Borsch, which started in the Swedish comic book Bacon & Ägg
in 1995. Here he places himself stylistically between Misantropolis and Stig
& Martha. |
| |
|