|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
|
|
DANSKE
TEGNESERIESKABERE |
|
DANISH
COMICS ARTIST |
PETER G.
HEYDENREICH |
|
|
Peter G. Heydenreich blev født
21.5.1962 i Vejle. Allerede i 70erne begyndte han at tegne til diverse humoristiske
publikationer. Bl.a. har han været bidragyder til det sønderjyske svar på Blæksprutten
og Svikmøllen, det satiriske årshæfte Æ rummelpot,
og illustrerede i 1988 Alt for damerne's december-tillæg, Det
siger stjernerne. I dag er han en af Danmarks bedste satiriske tegnere og en af
de meget produktive tegneserieskabere.
Samtidig med, han tog en tegner-uddannelse på Skolen for Brugskunst i København, fik han
1986-87 udgivet 2 album med fremtidsdetektiven Johnny Starfighter - en af
de mest mediesikre tegneseriedebuter i Danmark nogensinde. I en færdigudviklet "new
wave"-stil lod Heydenreich de hæsblæsende historier foregå under udfoldelse af den
mest udtryksfulde mimik og kropssprog, som havde lært ikke så lidt af Franquins Vakse
Viggo.
Til manuskript af Per Vadmand leverede
Heydenreich i 1987 i en mere afdæmpet, men stadig udtryksfuld new wave-stil i en periode
tegneserien Eddie til dagbladet B.T. Ligesom
Jaime Vallvé tidligere havde gjort det i en strip for pressebureauet P.I.B., tog han her fat på den
hårdtslående filmfigur fra 50'erne Eddie "Lemmy" Constantine. Men Heydenreichs
tegneserie stiller - i humoristisk indpakning - spørgsmålet: Hvad sker der egentlig med
helte, når de bliver gamle? I 1993 udkom serien i albumform med titlen Den store
arvesvindel.
Til manuskript af Morten Hesseldahl
tegnede og farvelagde Heydenreich - stadig i stærkt karikeret streg - i 1988 den
hårdkogte thriller Panik til B.T. Den blev
udgivet som album i 1989.
Til samme avis tegnede han desuden i en periode fra 1988 dagstrip'en Colt,
skrevet af Per Sanderhage og
distribueret af P.I.B. Også her forholder historien sig ironisk til den hårdkogte
detektivgenre i en streg, som lånte ikke så lidt fra ældre amerikanske krimistrips.
Også Colt* blev senere udgivet i albumform.
I 1990 blev det til endnu en "new wave"-thriller fra Heydenreichs hånd, Domenica,
skrevet af Morten Hesseldahl. Også den blev bragt som føljeton i B.T. i et tryk,
som ydede den flot gennemførte farvelægning fuld retfærdighed.
Endelig startede Heydenreichs stilmæssigt tilsvarende Indiana Jones-pastiche, den episke
søndagsside Chet Adlon skrevet af Kristoffer Mogensen i 1991 i dagbladet Berlingske Tidende.
Serien blev bragt med 2 afsluttede historier, hvoraf den første udkom som album i 1994.
Peter Heydenreichs hidtil sidste tegneseriearbejde, Timm & Gordon,
har kunnet opleves i ungdomsmusikbladet Mix fra juni 1995. Serien, som
består af 1-sides afsluttede humoristiske forløb, handler om det populære danske
"stand-up" komikerpar.
Ved siden af arbejdet som tegneserieskaber udfører Heydenreich også humoristiske og
satirisk bestillingsarbejde - stadigvæk til Æ rummelpot, men
igennem flere år også til Svikmøllen. |
Peter G. Heydenreich
was born in 1962. In the 1970s he had already
begun to draw for various humourous publications. Today he is one of Denmarks best
satirical cartoonists and one of the most productive comics creators.
While completing his education at the School of Applied Art in Copenhagen, in 1986-87 he
also managed to get two albums published. They were with the detective of the future Johnny
Starfighter, one of the most promising comics debuts in Denmark ever. In a
fully-developed New Wave style, Heydenreichs fast-paced stories unfold by means of
expressive facial expressions and body language, inspired by Franquins Gaston
La Gaffe.
In 1987 Heydenreich produced the comic series Eddie, written by Per Vadmand, for the
newspaper B.T. - in a more subdued but still expressive New Wave style.
Just as Jaime Vallvé had done previously in a strip for the press agency PIB Copenhagen, he takes on
the hard-hitting film character from the 50s, Eddie "Lemmy" Constantine.
But Heydenreichs comic poses the question, in a humourous way, what actually happens
to heroes when they get old?
To a manuscript by Morten Hesseldahl, Heydenreich drew and colored , still in a strongly
caricatured style, the hard-boiled thriller Panik (Panic) for B.T.
in 1988. It was published as an album in 1989.
Heydenreich drew the daily strip Colt, written by Per Sanderhage and distributed by PIB
Copenhagen, for the same newspaper for a period in 1988. Also in this work, the story
takes an ironic attitude toward the hard-boiled detective in a style that has borrowed
many elements from American detective strips. Colt was also later
published in album format.
1990 saw another New Wave thriller from Heydenreich, Domenica, written by
Morten Hesseldahl. It was serialized in B.T.
in a printing that did full justice to the beautifully executed coloring.
In 1991 the newspaper Berlingske Tidende began publication of
Heydenreichs Indiana Jones-inspired pastiche, the epic Sunday page Chet Adlon,
written by Kristoffer Mogensen. The series
consisted of two complete stories, and the first story appeared as an album in 1994.
Besides his work with comics, Heydenreich also produces humourous and satirical work on
assignment for the press agency PIB Copenhagen. |
| |
|