|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
ANDERS HJORTH-JØRGENSEN, 1994:
50'erne i vore hjerter!
I disse dage er det 25 år
siden, jeg genopda- gede tegneserierne. Indtil da havde jeg i en årrække anset
tegneserierne som helhed for om ikke underlødige så i hvert fald ligegyldige. Undtagen Radiserne
og Asterix, som jeg læste med stor fornøjelse.
Selvfølgelig læste jeg tegneseriehæfter, da jeg voksede op i 50'erne. Massevis af
hæfter!
akim
Wild West, Kong Kylie, Skipper Skræk, Anders
And & Co., Roy Rogers, Sorte Maske, Raketserier,
Akim og Illustrerede Klassikere hørte til favoritterne
- med Tex Willer, Texas og Prærieserier
som outsidere. Men belært af tidsånden fik jeg efterhånden den opfattelse, at det var
noget bras.
Seriehefterne er masseproducerede
dagdrømme. Tag dem i timerne og punktér dem gennem oplysning, samtaler og diskussion.
Så vil luften sive ud af de dårlige hylstre. (Folkeskolen nr. 29/1956).
Jeg lærte, at det skrevne ord rummede langt flere kvaliteter - så med indgangen til
60'erne forærede jeg min tegneseriesamling væk og gik igang med den mere lødige
litteratur. Bill og Ben, Texas-bøgerne, Walt
Slade m.v. Og så blev det hastigt til Conan Doyle, Chesterton, Martin A Hansen,
Remarque, Frank Jæger, Knut Hamsun, Chandler m.fl. i skøn forvirring.
Hvis jeg ellers husker ret, havde jeg kun et overbærende smil til overs for dem af mine
jævnaldrende, som blev hængende ved Superman og Batman.
Jeg havde lært 50'er-lektien - ført på rette vej af børnebogskampagner og
datidens frem- herskende holdning overfor tegneserier. Jeg kom til at interessere mig
levende for litteratur. Det satte sit kraftige præg på min bogreol.
Måske var det derfor, jeg i 1968 gik i gang med bibliotekarstudiet, så jeg i starten af
september 1969 som praktikant befandt mig i et kursuslokale på Holbæk Bibliotek, hvor en
snes lokale deltidsbibliotekarer lyttede til foredrag af børnelitteraturhistorikeren
Anine Rud.
|
roy rogers
texas
fanfare
Davy Crockett
|
På
et tidspunkt faldt talen på tegneserier, fordi Jens Peder Agger og Ole Hansen netop da
havde en vandreudstilling med positiv indfaldsvinkel til emnet på turne i de danske
folkebiblioteker.
Den viser 200 forskellige
tegneserier, sagde en stedlig
børnebibliotekar til foredragsholderen.
Er der virkelig så mange?,
replicerede Anine Rud.
Ja og tænk, sagde
børnebibliotekaren lettere forarget, Agger og Hansen har efter sigende selv læst dem
allesammen!.
Jamen det var dog forfærdeligt!
kom det dybfølt fra en fordomsfuId Anine Rud.
Nu er det jo sådan med fordomme, at de oftest bunder i uvidenhed - også når de
udtrykkes af en autoritet. Og 1969 var året, hvor man satte spørgsmålstegn ved
autoriteterne. Så jeg bestemte mig for at undersøge, hvad der fik to voksne mennesker -
og uddannede bibliotekarer - til at læse tegneserier tilsyneladende med positivt udbytte.
Var der måske noget, jeg havde overset, i mine egne forudfattede meninger om
tegneserierne.
En måned efter var jeg indfanget af tegneseriemediets mange nuancer og facetter. En ny og
spændende verden fuld af oplevelser åbnede sig i Marvels superhelteserier og i de
fransk/belgiske serier. De gamle, kendte serier fra 50'erne og i tiden før viste sig at
være langt mere end et nostalgisk gensyn værd. Inden længe havde jeg selv læst mere
end 200 tegneserier. Og det var på ingen måde forfærdeligt.
Jeg er Anine Rud dybt taknemmelig. En bemærkning affødt af det korstog, som i 50'erne
førte mig væk fra tegneserierne, førte mig tilbage til dem ved tærsklen til det årti,
hvor der skete interessante ting på det danske tegneseriemarked, og hvor
folkebibliotekerne åbnede dørene for tegneserierne. På trods!
I 50'erne og 60'erne var det utænkeligt, at et dansk folkebibliotek købte tegneserier.
Kvalitetskravet var ufravigeligt, og tegneserier var ikke kvalitet.
Om Tintin hed det bl.a.: ... et
mærkeligt spidst foretagende, en bastard mellem den humoristiske serie og eventyrserien.
Handlingen er tit uhyggelig og grov. (Tørk Haxthausen
i bogen Opdragelse til Terror, 1955).
Rygtet gik, at disse belgiske tegneserier skulle overgå alle andre i spænding, fantasi
og humor, og det er klart, at havde det været tilfældet, kunne man have anbefalet dem
til anskaffelse. Anmelderen vil indskrænke sig til at oplyse, at rygtet har løjet, og at
bøgerne er uden interesse for bibliotekerne." (Aase Bredsdorff i tidsskriftet Bogens Verden,
1961).
7 år senere blev Tintin som den første tegneserie bedømt på IBCs
grønne lektørudtaelses til bibliotekerne: ...
Den er spændende, den er sjov, fyldt med barokt komiske
situationer og en snurrig personskare leder én gennem alle farer og over alle skær på
en ganske overnaturlig måde ... Der er noget næsten uskyldigt naivt over denne
tegneserie, der er meget velskrevet og meget levende og en lækkerbisken for alle børn
fra 9-årsalderen.
(Sus
Rostrup, 1968).
Holdningen havde ændret sig. Flere af de unge bibliotekarer, som var vokset op med
50'er-hetzen, gik i modsætning til deres ældre kolleger tegneserierne fordomsfrit i
møde. Et par af dem var Jens Peder Agger og Ole Hansen.
Det første man må gøre sig
klart når man skal bedømme en tegneserie er, at den er underholdning. Den prætenderer
ikke at være Kunst - de få undtagelser derpå er uvæsentlige. Om man så kan skille
kunst og underholdning ad, er en anden sag. Derfor står og falder en tegneseries kvalitet
med om den er underholdende eller ej. (Jens Peder Agger, 1969).
I foråret 1970 udsendte Bibliotekscentralen et spørgeskema om tegneserier og
seriehæfter i børnebibliotekerne. De 103 besvarelser viste en hovedsagelig positiv
indstilling til at købe kvalitetstegneserier til biblioteksudlån. Men negative røster
blandede sig dog også i koret.
Efter grundigt at have gennemgået bogstaveligt taget alt fra den medfølgende liste må
jeg konkludere, at det er noget møg, som jeg ikke kan se er biblioteksrelevant. Ikke
engang Anders And, efter at det er gået op for mig, hvilket ondskabsfuldt blad det i
virkeligheden er: der er ingen humor, kun skadefryd, og moralen er, at penge er magt.
Jeg vil indrømme, at nogle blade er ganske godt tegnede, men deres ideindhold er yderst
primitivt. At voksne mennesker, oven i købet bibliotekarer, vil have os til at se noget i
de blade, kalder jeg for kejserens ny klæder!
PS: Rasmus Klump kunne måske passere, da det er ganske pænt tegnet og i øvrigt temmelig
harmløst. Men der er efter min mening intet behov hos denne aldersgruppe for tegneserier
(og heller ikke grund til at skabe et) så længe vi har så mange fine og forskellige
billedbøger.
Da jeg i 1973 fik ansættelse scm
bibliotekar, mødte jeg hos mange kolleger en vilje til at indkøbe tegneserier men også
en usikkerhed overfor, hvad der var og ikke var biblioteksrelevant - på trods af at Jens
Peder Agger og Ole Hansen igennem flere år havde givet kvalificeret rådgivning på
lektørudtalelserne. Den mulighed fik jeg også selv, da jeg i 1973 afløste Ole Hansen
som lektør. |
En af mine første udtalelser drejede sig om Den store skrækbog,
der som bekendt indeholdt et udvalg af EC's klassiske gyser-serier fra 50'erne.
Udtalelsen sluttede således:
Der er ingen tvivl om, at
børnebiblioteket vil kunne få mange udlån på denne bog, hvis skadelige virkning vist
må regnes som minimal, men det fuIde udbytte får kun den voksne, som er vænnet til, at
der kan ligge mere i en historie end det, som den direkte fortæller.
Enhver børnebibliotekarudtalelse var
led- saget af en udtalelse fra en skolebibliotekar. Jørn E. Alberts udtalelse lød:
I bogens indledning omtales heksejagten på tegneserier i 1954, der herhjemme gav sig
udtryk i bogen Stene for brød af Vagn Jensen, og hermed impliceres, at
sådan er man heldigvis ikke længere. Det er vel et spørgsmål. Hvis man hermed mener,
at vi nu accepterer alt i den hellige tegneseries navn, så er det vel en sandhed med
modifikationer. Kriteriet er nu blot som for mange andre bøger. |
|
|
Jeg mener bestemt
ikke, at disse nostalgiske serier fra 50'erne har nogen som helst kvalitet hverken
indholdsmæssigt eller kunstnerisk. Jeg tror vi gør tegneserien som genre en tjeneste ved
at afvise disse.
Jeg fungerede som lektør indtil 1983
og skrev i overensstemmelse med min overbevisning og samvittighed positive og negative
udtagelser. I mange kolleger øjne var jeg dog ikke troværdig. Ikke så få gange i mine
10 år som lektør mødte jeg bemærkningen: IBC bør også ansætte lektører, som har et negativt forhold til
tegneseriemediet. Alle de, der P.t. er ansat, har jo et positivt forhold til mediet.
Man havde stadig 50'erne i frisk
erindring. Dengang fik man god og saglig kritik fra autoriteter, som hadede tegneserierne
af et godt hjerte.
Wild West 1955
Det er straks sværere at have tillid til mennesker, som i en alder af 46 år stadig har
barndommens oplevelser med Kaptajn Mickey, Fuzzy, Salasso, Magic Face og Tawega i frisk
erindring.
Mennesker som kan genfortælle snesevis af "den gode tegner"s Anders
And-historier, og som blot behøver at se en forside fra Illustrerede Klassikere for sit
øje for at genkalde sig indholdets stemningsbilleder. Og som i øvrigt ikke kan huske
handlingen i alle de "lødige" børnebøger, som 50'ernes børnebogskampagner
fik dem til at læse!
Vi er mange som har 50'erne i vore hjerter. Men følelserne er forskellige. Efter 40 år
spænder de stadig fra kærlighed til foragt.
|
| |
|