Velkommen til

Welcome to

TEGNESERIEMUSEET I DANMARK

THE COMICS MUSEUM
IN DENMARK

TEGNESERIEKULTUR

Home

Emneindex

Butik

Tegneseriemuseet DK

Postbox

Fra museets Arkiv

Redaktør

Wall of Fame

Museet
2010

Museumstjeneste

Divus' museum

Tegneseriehistorie DK

Tegneseriefotos DK

Biografier DK

Galleri DK

-

Tegneseriepuljen

wpe2F.jpg (8569 bytes)

 Film & tegneserier

Tegneseriemuseer

 

Bemærk: Dette websted opdateres ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.

 

 

præsenterer

En BIOGRAFI fra:

wpe132.jpg (15433 bytes)

Darrell McClure

wpe136.jpg (17133 bytes)

Darrell McClure blev født i 1903 og fik sin tegneruddannelse ved California School of Fine Arts og senere på en skole for vittighedstegnere. I 1923 skaffede James Swinnerton ham et job som tegnerassistent ved King Features Syndicate og i 1928 skabte han sin første tegneserie, Vanilla and the Villains.
Little Annie Rooney dukkede første gang op i New York Joumal i 1929 skrevet af Brandon Walsh og tegnet af først Ed Verdier og dernæst af Ben Batsford.
McClure overtog serien i oktober 1930 og tegnede den til Brandon Walshs manuskript indtil dennes død i 1954. Derefter førte McClure den videre indtil den stoppede i 1966.
Det blev imidlertid for meget for McClure

både at tage sig af hverdagsstrip'en og søndagssiden, så fra 1932 blev sidstnævnte en årrække tegnet af Nicholas Afonsky.
Han introducerede Ming Foo i serien, en figur som fra 1935 fik sin egen søndagsside at optræde i. Denne mesterlige tegneserie blev ligesom Annie bragt i et af Allers blade.
Ming Foo kunne læses i Skipper Skræk, mens Annie blev bragt i Kong Kylie.
Ulig Grays Little Orphan Annie var Annie Rooney fredløs. Hun var flygtet fra et børnehjem og derfor evigt på flugt fra politiet. I tidens løb boede hun hos talrige hjertensgode mennesker, men omstændighederne og nedrige personers anslag gjorde, at hun blev den evige flygtning.
McClures streg medvirkede til at gøre serien populær. Tegningerne var realistiske, og de ofte trøstesløse miljøer var med til at sætte den kønne og uskyldige Annie i relief. Selv den mest ufølsomme læser, kunne ikke andet end røres over McClures og Walshs historie.
Fra 1966 indtil sin død i 1987 hellige McClure sig kunstmaleriet.

Kong Kylie