|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
|
|
DANSKE
TEGNESERIESKABERE |
|
DANISH
COMICS ARTIST |
HANS
OVESEN |
|
|
Hans Ovesen blev født i 1943. Han er
uddannet som byplanarkitekt og har været beskæftiget som videnskabelig assistent på
Institut for by- og landskabsplanlægning på Kunstakademiets arkitektskole i
København, hvor han i 2003 har opnået titel af lektor.
Efter i 1971 at have medvirket ved tilblivelsen af den danske udgave af
den beton-marxistiske, nu legendariske Demos-udgivelse Historiebogen, debuterede
Hans Ovesen i 1979 som tegneserietegner med albummet Superlimen, en
venstredrejet parodi på trivielle børnekrimier.
Dette album blev i 1980 fulgt af De hængtes revolution, som byggede på
B. Travens roman med samme titel. Her bruges tegneserien som politisk redskab indenfor
rammerne af den historiske spændingsgenre. Handlingen foregår omkring århundredskiftet
og fortæller om en gruppe mexicanske daglejeres oprør mod deres rige undertrykkere.
Tegningernes sort/hvide grafik bar kraftige mindelser om Hugo Pratt.
Først i 1991 udkom Hans Ovesens næste tegneseriealbum, den velfortalte politiske
thriller Mord for ord. Også her beskæftiger Ovesen sig med denne
verdens undertrykte folkeslag - med velnærede og velbjergede kapitalister og deres
håndlangere i skurkerollerne.
Hovedpersonen - en nysgerrig bibliotekar - har mange fællestræk med
Moebius' detektiv
John Difool, ligesom Ovesens velstrukturerede tegninger og tegneserieforløb har lært
ikke så lidt af Moebius.
I 1993 forelå seriens 2. album, Lejemorderens ansigt - ligesom 1. album
en "film noir" i mesterlig tegneserieform.
Hans Ovesen har desuden skrevet ungdomsbogen Krigerdrengen Nelo,
som blev filmatiseret i 1979 under titlen Krigernes børn. |
Hans Ovesen was born
in 1943. He is educated as an urban planning architect and has
worked as a research assistant at the Institute for City and Landscape Planning of the Art
Academys School of Architecture in Copenhagen. In 1979 he made his debut as a comics
artist, in caricatured style, with the album The Superglue (Superlimen),
a left-wing oriented parody of trivial childrens crime novels.
That album was followed in 1980 by The Revolution of the Hanged (De hængtes
revolution), based upon B. Travens novel of the same title. The comics
format is used as a political tool within the framework of the historical thriller genre.
The action takes place at the turn of the century and tells of a group of Mexican
day-laborers, who revolt against their rich oppressors. The black and white style and
angular drawing of the characters is strongly reminiscent of Hugo Pratt.
Hans Ovesens next comics album did not appear until 1991, the well-told political
thriller Murder for Words (Mord for ord). This work also concerns the
oppressed peoples of the world - with well-fed, well-heeled capitalists and their henchmen
as the villains. The main character, a curious, disillusioned and adventurous
librarian,
has many traits in common with Moebius detective, John Difool. Ovesens
well-structured drawings and plot developments have also been influenced by
Moebius.
The second album in the series appeared in 1993. Like the first album, The Face of the
Hired Killer (Lejemorderens ansigt) was a "film noir" in a
masterly comics format. |
| |
|