|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
|
|
DANSKE
TEGNESERIESKABERE |
|
DANISH
COMICS ARTIST |
PAUL ARNE
KRING |
|
|
Paul Arne Kring Sørensen blev født
i 1953. I 1975 afsluttede han en 5-årig uddannelse på Kunsthåndværkerskolen i
København.
Derefter har han igennem en årrække været tilknyttet teatret, der har kunnet udnytte
Krings specielle interesse for usædvanlige rekvisitter og kulisser til utraditionelle
forestillinger for børn og voksne. På Riddersalen på Frederiksberg i det specielle
teatermiljø omkring Jytte Abildstrøm har Krings talent fået frit spillerum. Her
har han også medvirket som statist og skuespiller og han har skrevet manuskript til
forestillingen Cleopatra.
Allerede mens han gik på Kunsthåndværkerskolen skabte Kring tegneserier, hvor han kunne
udnytte sin specielle interesse for kostumer: science fiction og 1920'rne. De fleste af
hans tegneserier blev dog produceret til skrivebordsskuffen, men enkelte kom til
offentlighedens kendskab.
I sit amatør-fanzine Sejd publicerede Freddy Milton således i 1974 Krings Weneetryhl Axtryhl
- en pastiche over Forests SF-serie Barbarella. Den kunne læses i Sejd
nr. 5.
I sidste nummer af samme fanzine, nr 13/1979, fulgte en 40-siders episode med den samme,
sexede SF-heltinde.
I Sejd nr 11/1977 blev Krings krimi-strip med den kvindelige detektiv Kit
McCoy i New York 1927 publiceret - præget af Krings nostalgiske følelser
overfor 20'rnes stumfilm, påklædning, miljøer, biler osv. og befolket af de næste par
årtiers amerikanske skuespillere som handlingens aktører.
Kit MacCoy blev genoptrykt i 1982 i tegneseriemagasinet Danske
tegneserier, som samme år publicerede Krings 8 siders gyser Ushebti.
Den fortalte om åbningen af et ægyptisk gravkammer og var i modsætning til Weneetryhl
Axtryhl og Kit MacCoy præget af en sikker og konsekvent streg
også i persontegningen. Dermed pegede den frem mod Paul Arne Krings professionelle
tegneseriegennembrud.
Det kom i 1988, hvor Ekstrabladets forlag udgav hans album Manden på stranden
- en stilsikker detektivserie med nuanceret personskildring og med 20'rnes
"brølende" københavnske miljøer som effektfuld baggrund. Handlingens aktive
midtpunkt er detektivforfatterinden Bolette Hansen, som her må opklare sit første
krimimysterium.
I 1989 og 1990 fortsatte serien med nye album-episoder i dagbladet Ekstrabladet's
lørdagstillæg Kilroy - indtil dette stoppede i 1990. Dermed stoppede
også tegneserien om Bolette Hansen, indtil den i 1992 midlertidigt genopstod i
tegneseriemagasinet Gale streger.
Forhåbentlig bringer fremtiden flere episoder med Bolette Hansen, for serien viser Paul
Arne Kring som en dreven og velovervejet fortæller, der forstår at omsætte en god
historie til tegneserieforløb præget af dynamisk, filmisk lay out. Og som en fremragende
skildrer af detaljer, som bidrager til seriens tidsrigtige atmosfære.
I øvrigt har Paul Arne Kring i starten af 1980'erne en kort overgang forsøgt sig som
tegner af Vilhelm Hansens Rasmus
Klump for pressebureauet P.I.B.
Idag ernærer Paul Arne Kring sig som dukkemager og formgiver, bl.a. af
figurer og rekvisetter til dansk film og teater. |
Paul Arne Kring was born in 1953. In 1975 he completed a 5-year education at the
School of Arts and Crafts in Copenhagen. After that he was associated with the theater for
many years, where he could apply his special interest in props and sets in order to
present untraditional performances for children and adults.
Kring had already begun creating comics while still at the School of Arts and Crafts, and
had a special interest in costumes, science fiction and the 1920s. Most of his
comics ended up in the desk drawer, but a few became known to the public.
In 1974 Krings Weneetryhl Axtryhl appeared in the amateur fanzine Sejd,
published by Freddy Milton. This work was a
pastiche of Forests science fiction series, Barbarella. In 1977 the
same fanzine published the crime strip about the female detective Kit MacCoy,
set in New York in 1927. The strip was characterized by Krings nostalgia for the
silent films, clothes, interiors, cars, etc. of the 1920s, and peopled by American
actors of the next two decades as the players in the action.
Kit MacCoy was reprinted in the comics magazine Danske tegneserier
(Danish Comics) in 1982, which published Krings 8-page thriller Ushebti
the same year. Ushebti told of the opening of an Egyptian burial chamber
and was, in contrast to Weneetryhl Axtryhl and Kit MacCoy,
characterized by a sure and consistent style, including the figures. This work pointed the
way towards Paul Arne Krings professional breakthrough in comics.
That came in 1988, when Ekstrabladets publishing house released his album The Man on
the Beach (Manden på stranden) - a detective series with an unfailing
sense of style, nuanced character depictions, and "Roaring Twenties" Copenhagen
as a striking background. The active center of the plot is the detective writer Bolette
Hansen, who must solve her first crime mystery in this story. In 1989 and 1990 the series
continued with new album-episodes in the newspaper Ekstrabladets
Saturday supplement, until it stopped in 1990. The comic about Bolette Hansen also stopped
until 1992, when it temporarily reappeared in the comics magazine Crazy Streaks (Gale
streger).
Hopefully, the future will bring more episodes of Bolette Hansen, for the series shows
Paul Arne Kring to be a skillful and careful storyteller, who knows how to turn a good
story into a comic with dynamic, cinematic layout. And to be a master of details which add
to the series true-to-period atmosphere.
In the early 1980s Paul Arne Kring also made a short-lived attempt at drawing Vilhelm Hansens Petzi (Rasmus
Klump) for the press agency PIB Copenhagen |
| |
|