|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
|
|
DANSKE
TEGNESERIESKABERE |
|
DANISH
COMICS ARTIST |
MICHAEL
JENSEN |
|
|
Michael Jensen blev født i 1960.
1977-78 tilbragte han i USA, bl.a. med at studere Remington og Russells westernmalerier.
Derefter studerede han videre i Danmark, aftjente sin værnepligt som garderhusar 1980-81
og arbejdede så i 3 år på Krogerup Højskole.
Samtidig var han begyndt at tegne tegneserier, og i 1984 udkom - med Bo Bjørnvig som
manuskriptkonsulent - første del af albumserien Lykkeridderne. Den
fortæller i bedste Dumas-stil og på grundlag af grundig historisk research om tre danske
bønderkarle, der bliver lejesoldater i Tyskland under 30-årskrigen først i 1600-tallet.
Efter de 3 album, I fjendens sold, I Wallensteins lejr
og Møde ved Breitenfeld, bragte udgiveren, forlaget Carlsen, serien til
en forhåbentlig midlertidig afslutning i 1987 - midt i et episk forløb med masser af
løse tråde.
Michael Jensens streg virker i denne serie ikke umiddelbart tillokkende, men ved nærmere
bekendtskab viser den sig at formidle både menneskeskæbner og historiske tableauer flot,
så man som læser ikke undgår at blive engageret.
I 1986 blev Michael Jensen medlem af tegnestuefællesskabet Gimle i København. Her
tegnede han samme år bl.a. Mordet i Finnerup Lade til Viborg
Stiftsmuseum. I 1987 medvirkede han ved forlaget Bogfabrikkens tegneserie-antologi København
med en historie om den danske konge, Chr.IV.
Da Lykkeridderne stoppede begyndte han at farvelægge for kollegerne på
tegnestuen. Bl.a. har han farvelagt Niels Rolands
serie Gunnar og Frank Madsens
Kurt Dunder i Afrika og
Kurt Dunder i Tyrol.
I 1991 udkom Michael Jensens indtil videre bedst tegnede, mest stilsikre solo-album, Bruderov
i Böhmen - en herlig, uforpligtende og underholdende røverhistorie og
forvekslingskomedie. Den foregår ligesom Lykkeridderne i starten af
1600-tallet og henlægger sin handling til egnen omkring Prag.
Efter afslutningen af Danmark besat udkom i 1995 tillægsbindet Danmark
befriet med titlen Svanesang. Også den var skrevet af Morten Hesseldahl og tegnet af Niels
Roland. Derimod var Henrik Rehr som
farvelægger erstattet af Michael Jensen, som udførte arbejdet på fremragende vis.
Samarbejdet med Roland og Hesseldahl fortsatte på albumserien Kold krig.
I 1998 udgav Bogfabrikken Michael Jensens Dovenlars, en fri
tegneseriegendigtning af det danske folkeeventyr. |
Michael Jensen was
born in 1960. He spent 1977-78 in the USA, where he studied the
western paintings of Remington and Russell. After that he continued his studies in
Denmark, performed his military service as a Royal Cavalryman in 1980-81, and then worked
for three years at Krogerup College.
He had also begun to draw comics, and in 1984 the first part of the album series
Lykkeridderne (The Soldiers of Fortune) appeared, with Bo Bjørnvig as the
manuscript consultant. In the style of Dumas and based on extensive historical research,
it tells the story of three Danish peasants who become mercenaries in Germany during the
Thirty-Year War in the 1600s.
After the three albums I fjendens sold In the Pay of the Enemy), I
Wallensteins lejr (In Wallensteins Camp) and Møde ved Breitenfeld
(Meeting at Breitenfeld), the publishers of the series, Carlsen, brought it to a close in
1987. Hopefully, that closing is only temporary, as the series ended in the middle of an
epic sequence of events, with lots of loose ends.
Michael Jensens style seems unattractive at first, but on closer aquaintance it
proves to make a fine presentation of human destinies and historical tableaux, so that the
reader does not fail to become engaged.
In 1986 Michael Jensen became a member of the Gimle studio collective in Copenhagen.
Working there, he drew Mordet i Finnerup Lade (The Murder in Finnerup
Barn) for Viborg Diocese Museum that same year. In 1987 he contributed to the Bogfabrikken
publishers comics anthology København (Copenhagen) with a story
about the Danish King Christian the Fourth.
When Lykkeridderne stopped, he began to do coloring for his colleagues at
Gimle. He did the coloring for Niels Rolands
series Gunnar and Frank
Madsens Kurt Dunder i Afrika (Kurt Dunder in Africa).
In 1991 Michael Jensens until now best-drawn and most polished solo album appeared, Bruderov
i Böhmen (The Kidnapped Bride of Bohemia). It is a delightful and entertaining
story of robbers and mistaken identity. Like Lykkeridderne, it takes
place in the beginning of the 1600s, but the action is set in the vicinity of
Prague.
After the finish of Danmark besat (Denmark Occupied), the extra
volumeDanmark befriet (Denmark Liberated) appeared in 1995, with the
title Svanesang (Swan Song). They were both written by Morten Hesseldahl and drawn by Niels
Roland. But the colorist of Danmark besat, Henrik Rehr, was replaced by Michael Jensen, who did an outstanding job.
After that the co-work with Roland and Hesseldahl contunied with the albumtitle Kold
krig (Cold War). In 1998 Michael Jensen's comicsversion of the old Danish folk
tale Dovenlars was published. |
| |
|