|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
|
|
DANSKE
TEGNESERIESKABERE |
|
DANISH
COMICS ARTIST |
Kim Hagen blev født den 9.8.1967 i
København. I en alder af 17 år medvirkede han i 1984 som assistent ved produktionen af Valhalla-tegnefilmen og året
efter som animator på Quark-tegnefilmene.
Dermed var vejen banet for en ansættelse hos Don Bluth i Irland, hvor Kim Hagen arbejdede
som animator fra 1986, bl.a. på tegnefilmen Trolden i parken.
I 1989 var han tilbage i Danmark som effekt- og karakteranimator hos A-film, bl.a. på
tegnefilmen Jungledyret Hugo.
Kim Hagen syntes imidlertid ikke, der var nogen udvikling indenfor tegnefilmmediet, som
efterhånden var præget af for mange søde dyr. Til gengæld fandt han muligheder og nye
udfordringer indenfor tegneseriemediet, så i 1991 satte han sit tegnebord op i tegnestuen
Pinligt Selskab i København i selskab bl.a. med Teddy Kristiansen.
Det førte i 1994 til udgivelsen af hans første tegneseriealbum, Den sorte hat
fra forlaget Ultima - tre korte, kulsorte historier fra sindets overdrev tegnet i den
samme kantede, ekspressive og bevidst "ufærdige" stil, som har præget
amerikanske hæfter i 1990erne.
Via Teddy Kristiansen fik Kim Hagen da også foden indenfor på amerikanske forlag.
Således leverede han til Paradox's Urban Legends en række korte
tegneserier, bl.a. The Double Theft .
Derefter tegnede han til antologibladet Negative Burn og fik så kontakt
med forlaget Verotik, som gav ham et par erotiske manuskripter at arbejde med: The
Room Where Love Lives skrevet af Grant Morrison og Such a Good
Baby skrevet af Nancy A. Collins. Begge blev trykt i hæftet Verotica
- den første i gyselige farver, den anden sammenpresset i reproen.
I 1996 koncentrerede Kim Hagen sig om sit eget projekt, John Applethorne,
og tjente penge via forskellige reklamejobs, bl.a. tegneserien Time Buster
til legetøjsfirmaet Lego's blad Klik i Østrig.
Med afmatningen indenfor danske tegneserieudgivelser blev det dog
tegnefilmen, der derefter fik hans største opmærksom. Bl.a. medvirkede
han ved produktionen af Hjælp! Jeg er en fisk og underviste på
animationslinien på Medieskolerne i Viborg.
Ud over de nævnte arbejder har Kim Hagen bidraget til det danske fanzine Gale
streger med den korte tegneserie Frygt, og de ligeledes
korte Utro og Op i lyset har været bragt
i tegneserietidsskriftet Billedstorm. Sidstnævnte historie var skrevet
af Morten Hesseldahl. |
Kim Hagen was born in 1967. In 1984, at the age of 17, he worked as an assistant
on the production of the Danish animated film Valhalla,
and the following year as an animator for Quark
animated films. This opened the way for a job with Don Bluth in Ireland, where Kim Hagen
worked as an animator from 1986.
In 1989 he was back in Denmark as a special effects and character animator for the company
A-Film, working on animated films including Junglejack (Jungledyret
Hugo). Kim Hagen did not think that there had been much development in animated
films, which had become characterized by too many cute animals. On the other hand, he
found possibilities and new challenges in the comics medium, so in 1991 he set up his
drawing board in the Pinligt Selskab (Embarrassing Company) Studios.
That led to the publication in 1994 of his first comics album, Den sorte hat
(The Black Hat), by the Ultima publishers - three short, dark stories from the fringes of
the mind, drawn in the same angular, expressive and deliberately "unfinished"
style which has characterized American comic books of the 1990s. Through Teddy Kristiansen, Kim Hagen also found
work with American publishers. He produced several short comics for Paradoxs Urban
Legends, including The Double Theft.
After that he drew for the magazine anthology Negative Burn and in so
doing made contact with the publishers Verotik. They gave him a pair of erotic manuscripts
to work with: The Room Where Love Lives, written by Grant Morrison and Such
a Good Baby, written by Nancy A. Collins. Both were printed in the comic book Verotica
- the first in frightful colors, the second distorted in the reproduction.
In 1996 Kim Hagen concentrates on his own project, John Applethorne, and
earns a living through several advertising jobs, including the comic strip Time
Buster for the toy company LEGOs magazine Klik in
Austria. Read more. |
| |
|