|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
1963-64
udgav P.I.B. en
præsentationsbrochure,
som bl.a. fortalte dette
om pressebureauet og
dets grundlægger:
LIDT
FIRMAHISTORIE
Firmaets grundlægger,
Hjalmar Carlsen, der var søn af den kendte redaktør Vilhelm Carlsen ved Vendsyssel Tidende, fik sin første tekniske og journalistiske
uddannelse på dette betydningsfulde provinsblad. Dengang - omkring århundredskiftet -
var billedstoffet i aviserne meget sparsomt, og billeder af døgnets store begivenheder
fandtes ikke. Hjalmar Carlsen indså, at en avis, som ville følge med tiden, også måtte
tage denne vigtige form for nyhedstjeneste op, og Vendsyssel Tidende blev derfor det
første dagblad i Skandinavien og et af de første i Europa, som regelmæssigt bragte
aktuelle billeder af dagens begivenheder.
Rig på ideer og med en levende interesse for reproduktionsteknik arbejdede Hjalmar
Carlsen med ildhu på en opfindelse, der skulle revolutionere udseende og indhold hos selv
den mindste avis.
Arbejdet lykkedes, og i 1897 stod han som den første, der kunne fabrikere tynde
zink-clicheer i masseproduktion. Under beskedne forhold, men ledet med faglig |
Da Hjalmar
Carlsen,
firmaets grundlægger,
som farende svend
drog ud i verden.
|
dygtighed og forståelse af de journalistiske krav, blev P.I.B. startet,
og de nye tyndzink-clicheer gjorde det nu muligt selv for små provinsblade at bringe
daglige billedreportager. Da det nogle år senere lykkedes Hjalmar Carlsen at gøre sin
næste betydningsfulde opfindelse inden for branchen, stod P.I.B. ailerede sikkert på
benene. Det nye, som Hjaimar Carisen bragte frem, var plastiske clicheer fremstillet i
massefabrikation, og også på dette område kom han først; blot var materialet dengang
ikke plastik, men celluloid. Med disse kort på hånden startedes inden forste verdenskrig
filialerne i Berlin, Paris, Petrograd og Stockholm, og P.I.B. blev en kendt institution
inden for den internationals bladverden. Efter krigens ophor i 1918 samledes alle kraefter
om virksomheden i København, og man byggede videre på det gode renomme ude i verden. I
dag føres P. I. B. videre af næste generation, direktørerne Hugo og Per Carlsen og fru
Kirsten Bang, der sammen med |
en
stab af dygtige medarbejdere kan glæde sig over, at P.I.B. fortsat vokser og udvikler
sig,således blev det for eksempel i 1961 nodvendigt igen at åbne en
filial i udlandet, denne gang i Hamborg.P.I.B. har i dag som kunder ca. 1200 dag- og
ugeblade fordelt over hele jorden og leverer i størst muligt omfang alt det illustrerede
stof, som medvirker til at gøre en moderne avis interessant og underholdende.
Hovedvægten lægges på tegneserierne, og P. I. B. er det bureau i verden, som har det
største udvalg i pantomime-serier. Flere af vore serier har endda med sukces vundet
udbredelse i tegneseriens hjemland, U.S.A.
Blandt det øvrige stof, der leveres, kan nævnes: Humorstof, børnestof, modestof,
populær videnskab og - her i Danmark - aktuelt clichestof til provinspressen. |
Hjalmar
Carlsen
1875-1951.
|
|
I museets
arkiv findes
efterhånden et større
materiale, som belyser
P.I.B.s efterhånden
100-årige historie,
bl.a. dette hæfte, som
præsenterede bureauets
tegneserietilbud i
1970'erne. |
| |
|