|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
|
|
Udstillinger |
Exhibitions |
DENGANG I 50'ERNE |
BILL
GAINES
OM E.C.
I juni 1982 var EC's
berygtede og succesfulde redaktør og udgiver William Gaines i København. Søndag den 25.
juli opsøgte jeg ham på hotel D'Angleterre for som aftalt at få et interview med ham.
Godt nok var det tidligt på formiddagen, men førstehåndsindtrykket af den excentriske
amerikanske millionær var alligevel mere chokerende end ventet. Da han kom ned ad
trappen, tænkte jeg straks på tegneren Roy Krenkels beskrivelse af ham: »Han minder mig
om en uredt seng!«. For hans lærredsbukser havde set bedre dage, livremmen bar præg af
mange års voksende livvidde og det grå hår og skæg kunne godt trænge til en saks. Jeg
stod tydeligvis over for en mand, som satte pris på at have det behageligt, og som gav
pokker i omgivelsernes forventning til sømmelig frerntoning. |
|
Her følger et uddrag
af det interview, der fulgte,
da vi havde fået os placeret i et par behagelige
stole i en krog af D'Angleterres forhal: |
AHJ:
I dag er du verdensberømt som udgiver af »Mad«, men din væsentligste
tegneserieproduktion hører hjemme i 50'erne. Faktisk startede du din tegneseriekarriere i
1946 - da du var 24 år - med »Picture Stories From Science«. Hvorfor valgte du
tegneserieindustrien som levevej i så sen en alder?
WG: Det var nu et
hæfte udgivet af min far. Grunden til at jeg valgte tegneserier var, at min far udgav
dem. Men jeg foretog nu ikke valget i 1946. På det tidspunkt læste jeg til kemilærer.
Men min far blev dræbt ved en bilulykke i 1947, og det var på det tidspunkt, jeg
besluttede, at jeg ville fortsatte forretningen. Simpelthen fordi min mor ikke ønskede,
at den skulle lukke. Det var ikke min beslutning. Jeg ville hellere have været
kemilærer. Men jeg er nu ikke ked af, at jeg ikke blev det. For jeg er ikke i tvivl om,
at mit liv som udgiver har været morsommere.
AHJ: Da du overtog EC,
udgav forlaget kærlighed, western og krig. Såvidt jeg er orienteret! Men du ændrede
udgivelsespolitikken totalt. Hvad var din holdning til tegneserieudgivelser dengang?
WG: Det er nu ikke
helt rigtigt, hvad du siger. Da jeg overtog forlaget, udgav det fortrinsvis
børnetegneserier. Det ændrede jeg ved at begynde en udgivelse af kærligheds-, kriminal-
og westernserier, som forøvrigt var efterligninger af allerede eksisterende tegneserier.
Det var først efter, at Al Feldstein blev ansat på forlaget, og efter vi fik skabt vores
stadigt eksisterende redaktør/forfattersamarbejde, at jeg besluttede ændringen af
udgivelsespolitikken. Jeg ville simpelthen udgive tegneserier inden for genrer, som
interesserede mig, mens jeg var dreng. Det var først og fremmest skræk, science fiction
og spænding. Jeg valgte genrer, som jeg altid havde haft fornøjelse af at beskæftige
mig med. Det var først, da Harvey Kurtzman blev ansat på forlaget - med et stærkt
ønske om at udgive spændingseventyr, som jeg overhovedet ikke havde nogen føling med,
at krigshæftet »Two-Fisted-Tales« så dagens lys. Det var nogenlunde samtidig med
Koreakrigen, som fik en central placering både i »Two-Fisted-Tales« og det senere
»Frontline Combat«. Derefter bestod vore udgivelser af skræk, science fiction,
spænding og krig. Senere startede vi endnu et hæfte, nemlig »Mad«. |
AHJ:
Mange EC-skrækepisoder foregik på sindsygehospitaler eller beskæftigede sig med social
elendighed. Krigshæfterne var antiheroiske og SF-episoderne yderst pessimistiske med
hensyn til mennesketsfremtid. Var det blot ECs opfattelse indsvøbt i blod, vold og
uhygge? Eller forsøgte du som udgiver, redaktør og forfatter at give læseren lidt mere
end blot underholdning?
WG: Krigshæfterne
blev redigeret og skrevet af Kurtzman, og de var udtryk for hans holdninger til krig. Alt
andet blev produceret som ren underholdning. Men det forhindrede os selvfølgelig ikke i
at sætte et stød ind hist og her. Men det var først og fremmest underholdning.
AHJ: De fleste
EC-episoder beskæftiger sig med vold. Hvad var - og er - din holdning overfor vold i
tegneserier?
WG: Dengang fornemmede
vi - og det gør jeg for øvrigt stadigvæk - at folk kan lide historier om vold. Der er |
|
noget i alle
mennesker, som nyder en god, voldelig historie af den ene eller den anden grund. Det kan
f.eks. være et mysterium, hvor en eller anden bliver myrdet, og hvor hele historien er
rettet mod opklaringen af, hvem der gjorde det? Sådan som man ser det hos Ellery Queen.
De skriver aldrig en lang historie om en eller anden lommetyv eller butikstyv. Den er
altid sat i forbindelse med vold og oftest med mord. Mennesker tiltrækkes af den slags
ting. I dag ser man langt mere voldsomme og skræmmende ting, end det vi præsenterede i
vores tegneserier i 50erne. Men dengang var vores ting de mest ekstremt voldelige på
markedet. |
|
AHJ: Hvorfor måtte I stoppe SF-, krigs-, krimi-og skrækhæfterne? Var
det kun p.gr.a. volden, eller var der andre årsager? Havde det feks. noget at gøre med
det politiske klima i USA i 50erne?
WG: Nej, det havde
intet at gøre med det politiske klima. En masse mennesker tror, at mine problemer med
tegneseriehæfterne havde noget at gøre med McCarthy. Han var godt nok en slem gut, men
han generede aldrig mig. Jeg var ikke betydningsfuld nok. Han ledte efter langt mere
spændende sager, som han kunne slippe Fanden løs på. De problemer, jeg havde i 1954 med
hensyn til mine tegneserieudgivelser, skyldtes, at en masse mennesker i staterne troede,
at tegneserierne var årsagen til ungdommelig dårligdom. Det var først og fremmest en
herre ved navn dr. Frederic Wertham, hvis bog »Seduction of the Innocent« hævdede, at
tegneserier førte til ungdommens forfald |
og
meget værre ting. Jeg er ikke i tvivl om, at det var den bog, som førte til modstanden
fra forældre og lærere imod tegneserier. Den medførte, at det blev vanskeligt at udgive
tegneserier overhovedet. Jeg tror ikke, at der var noget politisk i det. Det var
simpelthen, fordi folk i almindelighed var bange for, at børnenes mentalitet skulle tage
skade. Jeg stoppede simpelthen mine hæfter, fordi det dengang var for vanskeligt at
udgive dem. Det eneste, jeg bevarede, var »Mad«.
AHJ: Ja, men kigger
man på krigshæfterne, finder man en masse antiheroiske episoder. En masse episoder, som
ikke beretter den populære version af Korea-krigen.
WG: Det er rigtigt!
Men det skyldes udelukkende Kurtzman og hans redaktionelle linie. De mennesker, som
kritiserede tegneserier, læste dem faktisk ikke. Havde de gjort det, ville de sikkert
også have kunnet lide en del af dem. De var simpelthen imod denne publikationsform i det
hele taget. Og det er vel meget menneskeligt at være imod ting, som man ikke rigtigt
kender til.
Interview v/Anders
Hjorth-Jørgensen |
| |
|