Tegneseriemuseet i Danmark
præsenterer

The Comics Museum in Denmark
presents

wpe14E.jpg (9680 bytes)

wpe154.jpg (3690 bytes)

wpe133.jpg (2995 bytes)

wpe14D.jpg (3070 bytes)

view Classics Illustrated Special Issues covers

HOME

INDEX

RESEARCH

HVEM-ER-HVEM?

1950'ERNE DK

HISTORIE

POSTGILBERTON

MUSEUM DK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jack Kirby

Jack Kurtzberg blev født 22.8.1917 i New York og fik i en alder af 18 år sit første job ved et lille avissyndikat. Kort efter blev han ansat som mellemtegner i Max Fleischer Studio på tegnefilmene "Popeye" og "Betty Boop".
1936-39 tegnede han sine første avisstrips Black Buccaneer, Socko the Seadog, Cyclone Burke og Abdul Jones for Lincoln Newspaper Syndicate samt westernstrip'en Lone Rider. Samtidig arbejdede han i Eisner-Iger Shop på serierne The Count of Monte Christo, The Diary of Dr. Howard og Wilton of the West til det berømte Fiction House-hæfte Jumbo Comics.
I 1940 tegnede han desuden avisstrip-versionen af hæfteserien Blue Beetle til Fox Features Syndicate. Det blev hans første møde med superheltegenren. Til Fox tegnede han samme år Wing Turner og Cosmic Carson til et par af syndikatets hæfteudgivelser. I Fox's tegnestudio kom han i øvrigt til at arbejde sammen med tegneren Bill Everett og forfatteren Joe Simon.
I denne periode benyttede han pseudonymer som Fred Sand, Bob Brown, Jack Curtiss, Michael Griffith, Teddy, Ted Grey, Floyd Kelly, Lance Kirby og Curt Davis for til sidst at holde fast ved Jack Kirby.
Sammen med Joe Simon udformede Jack Kirby første nummer af Fawcetts hæfte Captain Marvel med C.C.Becks superhelt i 1941, ligesom han i 1940-41 assisterede Simon på Noveltys hæfteserie Blue Bolt.
Men fra 1940 lagde makkerparret Simon/Kirby hovedparten af deres arbejde hos Timely (som senere blev til Marvel) på serierne Comet Pierce, Marvel Boy, The Vision, Mercury, Captain Daring, Hurricane, Black Marvel, Red Raven, Tuk, Father Time og Fiery Mask.
I 1941 skabte Simon og Kirby den berømte superhelteserie Captain America til forlaget.
Hæfteformatet var endnu relativt nyt, og Kirby så de fortælletekniske muligheder i tegneserier, som ikke var begrænset af avisernes strip- eller enkelt-sideformat, men som udstrakte sig over flere sider: "Jeg prøvede at leve op til filmkameraet. Jeg flåede mine figurer ud af billedrammerne. Jeg fik dem til at bevæge sig over hele siden. Jeg prøvede at skabe en sammenhæng, så det blev lettere at læse."
Med sin dynamiske handlingsopbygning, som på det nærmeste trak læseren ind i billedet, revolutionerede Kirby hæftemediet som ingen anden tegner før ham - måske med undtagelse af Will Eisner. Figurernes bevægelighed sprængte rammerne for traditionel sideopbygning. Således dukkede den første helsidesramme i tegneseriehæfternes historie op i Captain America nr. 4.
At forfatteren Simon og tegneren Kirby var på rette vej, beviste de overvældende salgstal, som deres hæfter kunne præstere. Da Timely imidlertid ikke var parat til at honorere denne succes efter fortjeneste, gik makkerparret i marts 1942 over til konkurrenten DC.
Her leverede de til hæftet Adventure Comics nr. 72 serien Sandman, som blev fulgt af Manhunter. Disse to superhelteserier havde de dog ikke selv skabt. Det var imidlertid tilfældet med de to beredskabsserier om raske drenge i kamp mod nazismen, The Newsboy Legion og Boy Commandos.
I 1943 blev de begge indkaldt, og Kirby kom til at kæmpe under general Pattons kommando i Europa.
Efter krigen genoptog Simon og Kirby samarbejdet og leverede hæfteserierne Stuntman, Boy Explorers og Duke of Brodway til forlaget Harvey i 1946 og 1951-55 Boy's Ranch og Captain 3-D. Til Prize producerede de Fighting American og Charlie Chan samt diverse korte tegneserier 1947-55 og til Hillman Flying Fool samt det første romantikhæfte, My Date, 1947-48.
I 1954 startede Simon og Kirby deres eget forlag, Mainline, hvis hæfter Win-a-Prize, Foxhole, Police Trap, Bullseye og In Love - som følge af afsætningsvanskeligheder - året efter blev overtaget af forlaget Charlton.
Derefter ophørte samarbejdet med Simon, og Kirby vendte tilbage til avisserierne. Bl.a. tegnede han King Masters sammen med Frank Giacoia, Chip Hardy sammen med Will Elder og Surf Hunter og Sky Masters sammen med Wally Wood.
Samtidig tegnede han dog til DCs serier Rip Hunter, Green Arrow og Challengers of the Unknown og til Marvels Yellow Claw og Black Rider.
I 1959 fik Kirby fast tilknytning til Marvel Comics Group, hvor han bl.a. tegnede westernserierne Rawhide Kid og Two-Gun-Kid. I 1961 gav han sammen med redaktøren og forfatteren Stan Lee startskuddet til det andet superhelteboom, da de skabte The Fantastic Four (De fantastiske fire).
Denne hæfteseries fire superhelte danner fra starten et videnskabeligt team, som dog ændrer karakter gennem kosmisk bestråling: Reed Richards bliver gummimanden Mr. Fantastic; Benjamin Grimm den superstærke, orangefarvede stenkolos The Thing; Sue Storm (senere Sue Richards) The Invisible Girl; og Sues bror Johnny Storm den flammende Human Torch. Som The Fantastic Four går de sammen i kamp mod alle forbrydelser og trusler mod jordkloden, men har samtidig en mængde problemer at slås med. For Stan Lees nye superhelterecept havde overskriften "Superhero with problems", og den har Marvel Comics Group fulgt lige siden med massevis af publikumssucceser som resultat.
Kirby tegnede The Fantastic Four indtil 1971, men arbejdede samtidig på hæfteserier som Spider-Man (Edderkoppen), Avengers (Hævnerne/Superheltealliancen), Daredevil (Dæmonen), Hulk, Ant-Man, Thor, Sgt. Fury, Silver Surfer, Nick Fury, Captain America, Iron-Man, X-Men (Projekt x), Inhumans, Ka-Zar, Tales of Asgard og Watcher. I de fleste tilfælde skabte han serierne sammen med Lee. Efter således at have angivet seriens univers, overlod han imidlertid efter en række episoder det videre arbejde til andre tegnere.
Uoverensstemmelser med Marvel fik imidlertid Kirby til i 1971 at gå over til DC. Her skabte han superhelteserier som Jimmy Olsen - hvor Superman optræder - og Omac, den postatomare Kamandi og fantasy-skrækserien The Demon.
Hovedværket blev hans berømmede "Fourth World"-cyklus, som rummede hæfteserierne The New Gods, The Forever People og Mr. Miracle. Her introducerede han et vældigt system af guder og halvguder, som kæmper om magten i universet og bliver symbol på den universelle balance mellem godt og ondt.
Desuden introducerede han nye og gamle figurer i hæfterne Atlas, The Sandman, The Dingbats og Manhunter. Han tegnede dog kun et enkelt nummer af hver for at give koncepten og lod det være op til andre at beslutte, om ideerne var bæredygtige og i bekræftende fald videreføre dem.
Kirby arbejdede for DC i fire år - bl.a. også på den glimrende krigsserie The Losers - og vendte så tilbage til Marvel. Her overtog han sin "gamle" serie Captain America fra nr. 193 og Black Panther og skabte serierne The Eternals, 2001: A Space Odyssee, Devil Dinosaur og Machine Man, hvor han fortsatte emnekredsene fra den foregående DC-periode. Ingen af de nye hæfter holdt sig dog længe på markedet.
Heller ikke hans og Stan Lees højstemte grafiske roman The Silver Surfer fra 1978 blev specielt vellykket, selv om det drejede sig om et gammelt "drømmeprojekt".
Det virkede som om, Jack "the King" Kirby ikke længere var superheltetegnernes "konge". Tiden var løbet fra denne tegner, der som ingen anden havde haft indflydelse på og præget genrens udvikling.
Til direct-sales-forlaget Pacific skabte han derefter i 1981 Captain Victory og i 1983 Silver Star, hvor han endnu en gang viste, at han havde svært ved at slippe New Gods-koncepten. Derefter begyndte han at arbejde med tegnefilm hos Hanna-Barbera.
Til forlaget Eclipse skabte han dog i 1982 Destroyer Duck - inspireret af Marvels Howard the Duck - og i 1984-85 vendte han for en kort bemærkning tilbage til DC og The New Gods, bl.a. med den storslåede grafiske roman The Hunger Dogs som resultat. Desuden leverede han koncepten til miniserien Superpowers, hvor Batman, Pingvinen o.a. kendte DC-helte og -skurke optrådte.
I midten af 80erne leverede Kirby overskrifter til den amerikanske presse. Årsagen var en strid om rettigheder med Marvel. Forlaget betalte medarbejderne efter "work-for-hire"- princippet, men betalte intet for salg til udlandet. Desuden blev originaltegningerne ikke leveret tilbage til tegnerne. Tilsammen 8653 Kirby-sider samlede støv i Marvels arkiver. Dem fordrede Kirby nu tilbage, fordi hans fans var parat til at betale betydelige beløb for dem. Der kom dog ingen retssag ud af kravet og sagen gik i sig selv.
Blandt Kirbys sidste arbejder fra 1990erne finder man Secret City Saga, udgivet af forlaget Topps, samt serien Teenagents.
Samtidig med at Jack Kirby skabte sine første markante værker for Marvel i starten af 60'erne, arbejdede han også for Gilberton på
Classics Illustrated Special Issues (War Between the States) og The World Around Us. Desuden tegnede han 2. udgave af Classics Illustrated nr.35, Pompejis sidste dage.
Jack Kirby døde den 7. februar 1994.

 

 

 

 

     wpe201.jpg (6304 bytes)

 

 

 

 

 

 

 

 

wpe204.jpg (55318 bytes)
Captain America

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wpe207.jpg (22139 bytes)
The Fantastic Four

 

 

 

 

 

 

 

 

wpe203.jpg (44028 bytes)
Spider-Man, Thor, Ikaris og   Iron Man
i Jack Kirbys karakteristiske streg i 1977

 


wpe11B.jpg (5413 bytes)

 

Jack Kirby Index