Velkommen til

Welcome to

TEGNESERIEMUSEET I DANMARK

THE COMICS MUSEUM
IN DENMARK

TEGNESERIEKULTUR

Home

Emneindex

Butik

Tegneseriemuseet DK

Postbox

Fra museets Arkiv

Redaktør

Wall of Fame

Museet
2010

Museumstjeneste

Divus' museum

Tegneseriehistorie DK

Tegneseriefotos DK

Biografier DK

Galleri DK

-

Tegneseriepuljen

wpe2F.jpg (8569 bytes)

 Film & tegneserier

Tegneseriemuseer

 

Bemærk: Dette websted opdateres ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.

 

 

præsenterer

En BIOGRAFI fra:

wpeCA.jpg (6759 bytes)

Cliff Sterrett

Cliff Sterrett blev født 12.12.1883 i Fergus Falls, Minnesota. Som 18-årig gik han på Chase Art School i New York og fik i 1904 sine første tegninger offentliggjort i New York Herald. Efter at have arbejdet som tegner for flere andre aviser, startede han i 1911 fire strips samtidig i Evening Telegram: Ventriloquial Vag, When a Man's Married, Before and After og For This We Have Daughters?
I 1912 fik Sterrett ansættelse hos William Randolph Hearst, til hvis avis New York Journal han skabte tegneserien Positive Polly, hvis første strip blev publiceret 4.12.1912. Kort efter blev denne hverdagsstrip til Polly and Her Pals (Den kære familie).
28.12.1913 blev den suppleret med en søndagsside, hvor Sterrett senere i perioder brugte en del af pladsen til endnu en tegneserie. 21.6.1926 startede således Damon and Pythias, som efter tre måneder blev til Dot and Dash. 1.7.1928 blev den erstattet af Sweethearts and Wives - efter to år omdøbt til Belles and Wedding Bells.
I 1935 opgav Sterrett Pollys hverdagsstrip og Belles af helbredsmæssige årsager.
Søndagssiden Polly and Her Pals fortsatte han indtil 1958.
Cliff Sterrett døde 28.12.1964.

wpeE2.jpg (7129 bytes)

wpeDA.jpg (12738 bytes) Sterrett var en af tidens mest nyskabende og bedste tegneserieskabere. Af og til bragte hans tegninger mindelser om George Herrimans surrealistiske stil. F.eks. tegnede han i perioder hver søndagsside i en ny stil og repeterede dermed alle kunsthistoriens stilarter.
Cliff Sterrett fortjener mindst lige så megen opmærksomhed i tegneseriehistorien, som den der er blevet Herriman, Winsor McCay og Lyonel Feininger til del.
Skipper Skræk