|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
præsenterer
En BIOGRAFI fra: |
|
|
E. C. Segar |
|
Elzie Chrisler Segar - en af de mest
markante pionerer inden for de amerikanske avisstrips - blev født 8.12.1894 i Chester,
Illinois. Under påvirkning af de tidlige avistegneserier besluttede Segar på et tidligt
tidspunkt, at han ville være tegneserietegner. Han lærte derfor at tegne pr.
korrespondancekursus. Derefter flyttede han til Chicago i håb om at få arbejde som
tegner. Det lykkedes, for Richard Felton |
Outcault kunne lide hans tegninger,
og med dennes hjælp blev Segar placeret som tegner på strip'en Charlie Chaplin's
Comic Capers i Chicago Herald. Første strip blev publiceret 12.3.1916.
Ejeren af syndikatet, James Keeley, måtte dog stoppe serien allerede 16.4.1917 pga.
uoverensstemmelser med Chaplin.
Allerede ugen efter var Segar klar med en ny serie, søndagssiden Barry the Boop,
som blev bragt i Herald indtil april 1918, hvor avisen blev opkøbt af Chicago American og
Examiner. Segar gik derefter over til American, hvor han 1.6.1918 startede Looping the
Loop, som foregik i Chicagos film- og teaterverden og straks blev særdeles populær. |
I New York blev man nu opmærksom på Segars talent og
overlod ham tegnearbejdet på den nye hverdagsstrip Thimble Theatre. Den skulle
erstatte Midget Movies, som Hearst-pressen netop havde mistet til et
konkurrerende syndikat.
Første strip blev publiceret i New York Journal 27.12.1919, og successen lod ikke vente
længe på sig. 18.4.1925 blev hverdagsstrippen suppleret med en søndagsside i farver. |
|
I tidens løb indførte Segar en
række markante figurer som Olive Oyl og hendes bror Castor, Olives tilbeder Ham Gravy og
endelig - 17.1.1929 - Popeye (Skipper
Skræk).
Denne spinatædende matros tog læserne med storm og skaffede serien, som efterhånden
blev til Popeye, en stor udbredelse i USA - ikke mindst pga. skipperens
underfundigt knudrede sprog og absurde logik, som han øste så rigeligt af på de
fantasifulde eventyr, han blev udsat for. |
|
|
|
I 1932 startede Fleischer-studierne deres lige så populære tegnefilmserie om sømandens
eventyr.
Da Segar døde 13.10.1938 var Popeye på højden af sin succes. Hans efterfølgere på
serien - Tom Sims, Bela Zaboly og endelig Bud Sagendorf - kunne slet ikke leve op til
Segars originale, bevidst lavkomiske genistreg men forfaldt til harmløs og udadvendt
slapstick.
Segars hverdagsstrip The Five-Fifteen, som startede 24.12.1920 i New York
Journal, står ufortjent i skyggen af Thimble Theatre/Popeye. Hovedpersonen var
den lille tøffelhelt Sappo, som troligt hver morgen tog toget kl. 5.15 ind til sit kontor
i Funkville City, og hans svulmende kone Myrtle, som understregede sine yppigheder ved
konstant at gå i stilethæle.
I 1923 blev serien omdøbt til Sappo for derefter at stoppe 17.2.1925. 28.2.1926
dukkede den op som søndagsside. Denne fortsatte indtil Segars død.
Segars geni er næsten glemt i dag - så meget har hans efterfølgere på serien, og
specielt Sagendorf, ændret figurerne. Forlaget Fantagraphics i USA gik dog i slutningen
af 80erne i gang med en samlet udgivelse af den oprindelige Popeye, som igen
retterde opmærksomheden mod den originale tegneserie og dens skaber.
I starten af 80erne leverede den amerikanske filminstruktør Robert Altman en
musicalfilmatisering af Popeye -
tydeligt inspireret af Segar. I dag hører den hjemme blandt de oversete
filmmesterværker. |
|
|
| |
|