Velkommen til

Welcome to

TEGNESERIEMUSEET I DANMARK

THE COMICS MUSEUM
IN DENMARK

TEGNESERIEKULTUR

Home

Emneindex

Butik

Tegneseriemuseet DK

Postbox

Fra museets Arkiv

Redaktør

Wall of Fame

Museet
2010

Museumstjeneste

Divus' museum

Tegneseriehistorie DK

Tegneseriefotos DK

Biografier DK

Galleri DK

-

Tegneseriepuljen

wpe2F.jpg (8569 bytes)

 Film & tegneserier

Tegneseriemuseer

 

Bemærk: Dette websted opdateres ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.

 

 

præsenterer

En BIOGRAFI fra:

wpeCA.jpg (6759 bytes)

E. C. Segar

wpe139.jpg (5225 bytes)

Elzie Chrisler Segar - en af de mest markante pionerer inden for de amerikanske avisstrips - blev født 8.12.1894 i Chester, Illinois. Under påvirkning af de tidlige avistegneserier besluttede Segar på et tidligt tidspunkt, at han ville være tegneserietegner. Han lærte derfor at tegne pr. korrespondancekursus. Derefter flyttede han til Chicago i håb om at få arbejde som tegner. Det lykkedes, for Richard Felton
Outcault kunne lide hans tegninger, og med dennes hjælp blev Segar placeret som tegner på strip'en Charlie Chaplin's Comic Capers i Chicago Herald. Første strip blev publiceret 12.3.1916.
Ejeren af syndikatet, James Keeley, måtte dog stoppe serien allerede 16.4.1917 pga. uoverensstemmelser med Chaplin.
Allerede ugen efter var Segar klar med en ny serie, søndagssiden Barry the Boop, som blev bragt i Herald indtil april 1918, hvor avisen blev opkøbt af Chicago American og Examiner. Segar gik derefter over til American, hvor han 1.6.1918 startede Looping the Loop, som foregik i Chicagos film- og teaterverden og straks blev særdeles populær.

I New York blev man nu opmærksom på Segars talent og overlod ham tegnearbejdet på den nye hverdagsstrip Thimble Theatre. Den skulle erstatte Midget Movies, som Hearst-pressen netop havde mistet til et konkurrerende syndikat.
Første strip blev publiceret i New York Journal 27.12.1919, og successen lod ikke vente længe på sig. 18.4.1925 blev hverdagsstrippen suppleret med en søndagsside i farver.

Popeye

I tidens løb indførte Segar en række markante figurer som Olive Oyl og hendes bror Castor, Olives tilbeder Ham Gravy og endelig - 17.1.1929 - Popeye (Skipper Skræk).
Denne spinatædende matros tog læserne med storm og skaffede serien, som efterhånden blev til Popeye, en stor udbredelse i USA - ikke mindst pga. skipperens underfundigt knudrede sprog og absurde logik, som han øste så rigeligt af på de fantasifulde eventyr, han blev udsat for.

I 1932 startede Fleischer-studierne deres lige så populære tegnefilmserie om sømandens eventyr.
Da Segar døde 13.10.1938 var Popeye på højden af sin succes. Hans efterfølgere på serien - Tom Sims, Bela Zaboly og endelig Bud Sagendorf - kunne slet ikke leve op til Segars originale, bevidst lavkomiske genistreg men forfaldt til harmløs og udadvendt slapstick.
Segars hverdagsstrip The Five-Fifteen, som startede 24.12.1920 i New York Journal, står ufortjent i skyggen af Thimble Theatre/Popeye. Hovedpersonen var den lille tøffelhelt Sappo, som troligt hver morgen tog toget kl. 5.15 ind til sit kontor i Funkville City, og hans svulmende kone Myrtle, som understregede sine yppigheder ved konstant at gå i stilethæle.
I 1923 blev serien omdøbt til Sappo for derefter at stoppe 17.2.1925. 28.2.1926 dukkede den op som søndagsside. Denne fortsatte indtil Segars død.
Segars geni er næsten glemt i dag - så meget har hans efterfølgere på serien, og specielt Sagendorf, ændret figurerne. Forlaget Fantagraphics i USA gik dog i slutningen af 80erne i gang med en samlet udgivelse af den oprindelige Popeye, som igen retterde opmærksomheden mod den originale tegneserie og dens skaber.
I starten af 80erne leverede den amerikanske filminstruktør Robert Altman en musicalfilmatisering af Popeye - tydeligt inspireret af Segar. I dag hører den hjemme blandt de oversete filmmesterværker.
Skipper Skræk