Velkommen til

Welcome to

TEGNESERIEMUSEET I DANMARK

THE COMICS MUSEUM
IN DENMARK

TEGNESERIEKULTUR

Home

Emneindex

Butik

Tegneseriemuseet DK

Postbox

Fra museets Arkiv

Redaktør

Wall of Fame

Museet
2010

Museumstjeneste

Divus' museum

Tegneseriehistorie DK

Tegneseriefotos DK

Biografier DK

Galleri DK

-

Tegneseriepuljen

wpe2F.jpg (8569 bytes)

 Film & tegneserier

Tegneseriemuseer

 

Bemærk: Dette websted opdateres ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.

 

 

præsenterer

En BIOGRAFI fra:

wpeCA.jpg (6759 bytes)

Hans G. Kresse

wpeD5.jpg (3484 bytes)

Den store gamle mand og vel også den bedste realistiske tegner inden for hollandsk tegneseriekunst, Hans Georg Kresse, blev født 3.12.1921 i Amsterdam. I en alder af 17 år fik han - stærkt påvirket af Hal Foster - publiceret sin første tegneserie, Tarzan van de Apen, i spejderbladet De Verkenner. I 1940 fulgte Tom Texam.
Fire år senere blev han beskæftiget i Toonder-studio, hvor han 1945-46 tegnede dyreserien Robby, fulgt af indianerserien De gouden Dolk og humorserien Per Atoomraket naar Maars.
6.6.1946 startede han en ny serie i dagbladet Het laaste Nieuws. Kresse havde bragt den på papiret efter en ide af Marten Toonder, og i de kommende år skulle denne vikingeserie, Erik de Noorman (Erik Vidfare) - til manuskript af henholdsvis Dick Huizinga og Jan Walin
Dijkstra - gøre Kresse berømt uden for Hollands grænser.
Efter få episoder lykkedes det Kresse at nå frem til en dynamisk og detaljeret sort/hvid stil, som tilsat farver ikke stod tilbage for Hal Fosters tegnekunst. Ligesom i dennes avisserie, Prince Valiant, blev talebobler undgået i Eric de Noorman ved at placere teksten under billedrammerne. Men denne konservative fortælleteknik blev snart udsat for kritik. Specielt de udenlandske licenshavere bad Kresse om at anvende talebobler.
wpeD8.jpg (9865 bytes)

 

 

Derfor stoppede Kresse Eric de Noorman i 1964 efter 64 episoder, som er blevet genoptrykt i bogform adskillige gange. To år senere skabte han i mere tidssvarende udformning til tegneseriemagasinet Pif fortsættelsen Erwin, som fortæller om Erics søn og hans eventyrlige oplevelser. Efter flere korte episoder fulgte fra 1970 tre lange.
1951-53 illustrerede Kresse desuden en prosafortælling om Erics barndom i magasinet Pum-Pum med en række helsidestegninger.
Ved siden af vikingetemaet havde Kresse også interesseret sig for de nordamerikanske indianere. Det så man i serierne De Grote Otter fra 1947, Matho Tonga 1948-70, Minimic Mangas Coloradas 1971-72 og Wetamo 1972-73.

wpeD9.jpg (17327 bytes)

I 1973 startede han det bredt anlagte epos Indianen Reeks (Indianerne) for det belgiske forlag Casterman. Denne albumserie var planlagt som en vældig krønike om indianernes skæbne fra spaniernes ankomst til indianerkulturens undergang. Desværre var fortællestrukturen for langsommelig og karaktertegningen for udflydende og udtryksløs, så serien stoppede i 1982 efter 9 album, selv om de første af disse var oversat til otte forskellige sprog.
Ved siden af vikinge- og indianerserierne har Kresse tegnet andre tegneserier, for det meste bestillingsarbejder som Xander 1947-48, Kommer 1950, Roland de jonge Jager 1957, Zorro 1964-67, Spin & Marty 1964, De Boogschulter 1965 og Bonanza 1965-66. Blandt disse er kun Vidocq fra 1965-70 - om verdens første detektiv og grundlæggeren af det franske Sûreté - og Alain d'Arcy fra 1977 specielt bemærkelsesværdige.
Kresse har i øvrigt illustreret flere bøger og leveret forsidetegninger til adskillige tegneseriehæfter.
I 1977 blev han tildelt den franske "Prix Alfred" ved tegneseriefestivalen i Angoulême som bedste udenlandske tegner.
Hans G. Kresse døde den 12. marts 1992.

wpeDA.jpg (8414 bytes)
Vidocq

wpeE2.jpg (13338 bytes)

Kong Kylie