|
P.I.B.
I 1897 startede Vilhelm Carlsen i
forbindelse med Vendsyssel Tidende et presseillustrationsbureau, som senere blev
til P.I.B.
Inden 1.verdenskrig havde sønnen Hjalmer Carlsen flyttet bureauet til København med
filialer i Skt. Petersborg, Paris og Berlin. I dag er filialerne væk, men P.I.B. er til
gengæld Nordeuropas største pressebureau med stor international succes.
I 30rne iværksatte P.I.B. en dansk produktion af tegneserier i form af stripudgaver af
litterære klassikere.
Hjalmar Carlsen
1875-1951.
I de følgende årtier kom P.I.B.
til at stå for distributionen af stadig flere avisstrips af både dansk og udenlandsk
oprindelse. P.I.B. producerede selv en del, bl.a. Miks Ferd'nand, Vilhelm Hansens Rasmus
Klump, Jan Lööfs Felix, Jørgen Sonnergaard og Jaime
Vallvés Eddie og Gils Petter Hattemus.
I 1942 udskilte Illustrationsforlaget - under ledelse
af Hjalmer Carlsens søn Per Carlsen - sig fra P.I.B. Det blev senere til forlaget
Carlsen, som siden 1953 har haft sin egen, selvstændige afdeling i Tyskland.
I 1941 stod P.I.B. for udgivelsen af det første årshæfte med Mik's Ferd'nand.
1942-62 blev udgivelsen af de følgende årshæfter varetaget af Illustrationsforlaget.
Det var også dette forlag, som i 1943 udgav De gamle guder - Mik's tegneserie fra
ugebladet Landet - som hæfte med titlen Thor og hans hammer.
P.I.B. og klassikerne
I 1938 leverede Johannes
Nørretranders en tegneserieversion af Dumas' Greven af Monte Christoe til P.I.B.
Senere tegnede han Dickens' Oliver Twist.
I samme periode tegnede Oluf Nielsen Ivanhoe efter Walter Scotts klassiker til
bureauet.
Det var startskuddet til en større produktion af "illustrerede klassikere" på
det københavnske pressebureau i de kommende 3 årtier.
Den norske tegner Kaare Bratung leverede solid illustrationskunst i Coopers Hjortedræber, mens den svenske tegner
Artelius gav næring til fantasien i og liv, spænding, stemning til sin udgave af Defoes Robinson Crusoe.
Nora Axe Lundgaard tog sig af en meget traditionel version af Spyris Heidi, mens Walt Scott endte i det pjattede i Dickens
Et juleeventyr.
Christoffersen tegnede Scotts Kenilworth og
M.K. Beecher Stowes Onkel
Toms hytte, Stevensons Skatteøen
og Hugos De elendige - i en streg, som stod i
gæld til den klassiske illustrationskunst.
Det samme kan man sige om den anonyme tegner, som varetog Marryats Helvedshunden og Peter Simple, Dickens' David Copperfield og Stevensons Kidnappet. Stregen bringer samtidig mindelser
om Helge Hansen, som da også arbejdede for P.I.B. i anden sammenhæng, men han har efter
eget udsagn kun omsat en enkelt klassiker til tegneserie, Jules Vernes Jorden rundt i
80 dage. Den blev publiceret i Landet i 1958, men stoppede midt i forløbet, da
bladet gik ind.
Prosper Mérimèe's novelle Colomba blev også
omsat til tegneserie i klassisk illustrationsstreg, men af en anonym tegner.
Til gengæld tegnede Mogens Juhl sine underfundige versioner af Münchausens eventyr, som også blev bragt i Landet,
og Mark Twains Tom Sawyer i udtryksfuld, karikeret streg.
H. C. Andersen
Også H.C. Andersen blev taget
under kærlig og traditionel behandling.
Således tegnede Oscar Knudsen en glimrende udgave af Fyrtøjet - måske hans bedste tegneseriearbejde.
Marie Hjuler tegnede Snedronningen, De vilde svaner, Tommelise, Tinsoldaten, Den lille havfrue, De røde sko og Den
lille pige med svovlstikkerne - i samme børnevenlige men også karakterløse streg,
som kendetegner hendes Lone og Lille Lasse.
Poul Jørgensen leverede en stemningsfuld og naturalistisk version af Den grimme ælling.
Alle forholdt sig tro mod eventyrdigterens tekst. Det samme gjorde de unavngivne tegnere
bag Klods Hans, Nattergalen og Svinedrengen.
JAIME VALLVÉ
I 1960erne hentede redaktør
Jørgen Sonnergaard spanieren Jaime Vallvé, som havde bosat
sig i Danmark, ind som medarbejder på P.I.B. Han gentegnede Walter Scotts Ivanhoe og Dumas Greven
af Monte Cristoe og leverede desuden en flot tegneserieversion af sidstnævntes De tre musketerer .
I samme periode stod signaturen PM for en prægtig udgave af Jules Vernes Zarens kurer
i bemærkelsesværdig sort/hvid grafik.
Til gengæld fremstod Maria Walewska i den kønsløse og intetsigende spanske
streg, som kendetegnede romantikhæfterne i lommeformat. Tegneren er meget passende
anonym.
Hvorfor støve
af?
Med udgangen af 60'erne havde
disse illustrerede klassikere udspillet deres rolle på de danske og andre nordeuropæiske
avisers tegneseriesider. De næste par årtier samlede de støv i P.I.B.s arkiv. Nu er
hele samlingen af originalmateriale, reprokopier og tekster på hovedsprogene i
Tegneseriemuseets varetægt og derfor tilgængelig for enhver, der ønsker at studere den
nærmere.
Set med nutidens øjne er disse, Danmarks svar på Illustrerede klassikere,
håbløst forældede. Men vi er et par generationer, der som en del af barndommens arv har
oplevelserne med dem gemt i underbevidstheden. Set i det perspektiv er de ikke uden
værdi. Til tider er det nødvendigt og værdifuldt at stoppe og se tilbage og indad, før
man igen forholder sig til nutid og fremtid. |
|
|
H. C. Andersen
J.F.Cooper: Hjortedræber
Daniel Defoe: Robinson Crusoe
Charles Dickens: David Copperfield
Charles Dickens: Oliver Twist
Alexandre Dumas: Greven af Monte Cristo
Alexandre Dumas: De tre musketerer
Victor Hugo: De elendige
Kaptajn Marryat: Børnene i Nyskoven
Kaptajn Marryat: Helvedshunden
Kaptajn Marryat: Peter Simple
Prosper
Mérimée: Colomba
Münchhausen
Walter Scott: Ivanhoe
Walter Scott: Kenilworth
Johanne
Spyri: Heidi
Rober L. Stevenson: Skatteøen
Robert L. Stevenson: Kidnappet
Harriet B. Stowe: Onkel Toms Hytte
M.K.
Bag signaturen M.K. gemmer sig den
danske illustrator Magnus Kristensen. I 30'rne og 40'rne illustrerede han bl.a.
amatørkomedier for uge- bladet Familie-Journalen. Inden da havde han arbejdet som
tegner for det danske humor- magasin Klods Hans. I 40'rne illustrerede han desuden
den lidet estimerede børnebogsforfatter Niels Meyns udgivelser. Samtidig var M.K.
beskæftiget som tegner for P.I.B. med tegne- serieversioner af romanklassikerne Børnene i Nyskoven, Onkel Toms hytte, Skatteøen og De
elendige - i samme illustrationsstil, som prægede børnebøgerne i århundredets
første årtier. I slutningen af 40'rne tilbød det mindre succesrige københavnske
pressebureau Centropress sine kunder en westernstrip med signaturen M.K. Den var tegnet i
en stil, som bringer mindelser om samtidige, stereotype italienske westernserier i
piccoli-hæfterne. Bureauets efterladte arkivmateriale angiver ingen titel på denne strip
- ej heller om det lykkedes at få den lanceret. |
|
Oscar
Knudsen
Den danske tegner Oscar Knudsen blev
født i 1898. I dag er han bedst kendt som illustrator af hovedparten af OTA-bøgernes 160
titler 1924-42 samt af Robert Fiskers Peter Pjusk- bøger 1953-63. Han
illustrerede også de fleste af Niels Meyns trivialbøger i 20'erne, 30'erne og 40'erne
samt Ellis' indianer- bøger. I en årrække i 20'erne leverede Oscar Knudsen tegneserien
Troldstokken til Børnenes Ugeblad. Til samme ugeblad leverede han i
slutningen af årtiet bla. også Pjerrot paa Eventyr skrevet af Niels Meyn. I
1932 blev Børnenes Ugeblad i en sammenslutning med 4 andre børneblade til Fritiden.Her
præsenterede han i 30'erne tegne- serieudgaver med underløbende tekst af bl.a. De
tre musketerer og Det hvide folk. I slutningen af årtiet og under
besættelsen leverede han tegneserier/billedfortællinger, hvis indhold lå tæt på
trivielle drengebøger og på romantiske, sensationssøgende ugebladsromaner under dække
af titler som Tigermennesket og Guld- øerne.Den
"rigtige" tegneserieform var ham dog ikke fremmed. I Tryllehatten i Fritiden
anvend- te han talebobler sammen med underløbende tekst. Samtidig havde han god styr på
anvendel- sen af udtryksfulde karikaturer i karakter- beskrivelsen. Det sidste så man
også i hans stripversion af H. C. Andersens Fyrtøjet,
som han tegnede til det danske pressebureau P.I.B. i 40'erne. Oscar Knudsen havde tæt
tilknytning til Niels Meyn, som arbejdede for det nazistiske Fædrelandet
under besættelsen. Det er formodentlig årsagen til,at han efter befrielsen måtte tegne
under pseudonym. I slutningen af 40'erne og begyndelsen af 50'erne var han som O.K. og
O'Kay flittig bidragyder til ugebladet Landet. Han illustrerede flere af
ugebladets føljetoner, bl.a. med SF-indhold, og faste spalter, bla. børnesiden. Samtidig
bragte bladet et par tegneserier fra hans hånd.I nr. 5/1949 startede Pionerdrengen
- en veltegnet farvestrip i hans let genkendelige, klassisk realistiske streg. Den foregik
på "de store vogntogs tid". Pioner- drengen sluttede i
efteråret 1949 efter de sidste par måneder at have været trykt i stemningsfuldt,
gråtonet sort/hvid ligesom tidligere hans serier i Fritiden. O'Kays anden (og
sidste) tegneserie til Landet startede i nr.13/1950 med titlen Myste-
riet i Cirkus Turino. Den præsenterede en krimi-intrige i "bedste"
børnetrivitradition. Serien sluttede på ugebladets børneside i nr. 44/1950.
Cirkusmiljøet var ikke ukendt stof for Oscar Knudsen. Fra begyndelsen af 20'erne tegnede
han programforsider og vignetter til Cirkus Miehe. Fra 1937 til slutningen af 50'erne
tegnede han hver sæson 7-8 plakater til Cirkus Schumann. Sideløbende leverede han
plakater til andre danske og skandinaviske cirkus, bl.a. Benneweis, Belli, Arena og
Moreno. Oscar Knudsen døde i 1971. |
|
|